REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Tożsamość polskiego projektowania tkwi w polskich materiałach

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 15 gru 2014 15:07
Tożsamość polskiego projektowania tkwi w polskich materiałach
dr Krystyna Łuczak-Surówka na fotelu RM58 projektu Romana Modzelewskiego. fot. Hubert Warulik

- Gdzie na świecie znajdziemy taki jesion, taką jodłę, taki orzech… wiśnię, gruszę, jabłoń? Tylko w Polsce. Apeluję do projektantów o wykorzystywanie polskich materiałów. Na szczęście skończyła się już moda na egzotyczne drewno, mimo, że nie mam nic przeciwko, to jeżeli chcemy myśleć metką „Polska” – to myślmy całościowo – o projektowaniu i produkowaniu w Polsce. Dopiero takie przedmioty będą miały polskiego ducha - mówi dr Krystyna Łuczak-Surówka, historyk sztuki i designu.

REKLAMA

Zdaniem dr Krystyny Łuczak-Surówki, historyka sztuki i designu, wykładowcy warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, punktem wyjścia do myślenia o tradycji w projektowaniu, może być kontekst. - Ważnym kontekstem w naszej historii jest sztuka ludowa. Dziś możemy obchodzić już dekadę powrotu nawiązania do sztuki ludowej w projektowaniu – przykładem z 2005 roku jest pawilon Polski na Expo wykonany przez architekt Natalię Paszkowską. Jeszcze kilkanaście lat temu nikt nie interesował się sztuką ludową, nastąpił więc zwrot w trendach panujących w rodzimym wzornictwie. A mieliśmy przecież w historii wzornictwa kilka takich zwrotów, kiedy sztuka ludowa była ważna - mówi dr Krystyna Łuczak-Surówka. - Przykładem jest styl zakopiański, polski pawilon na paryskiej wystawie światowej w roku 1925, czy kolejny i bardzo mało znany przełom to to, co zrobił Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Projektanci jeździli w różne strony Polski i później wracali do Instytutu, aby zainspirowani regionalnymi produktami, tworzyć i projektować - dodaje Łuczak-Surówka.

Łuczak-Surówka podkreśla, że boom na ludowość, który miał miejsce dekadę temu, spowodował, że bardzo się zachłysnęliśmy tym stylem. - Zaczęłam więc apelować do moich studentów z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, aby projektując myśleli o polskich materiałach - mówi historyk sztuki. Dlaczego?

- Oprócz technologii wykonywania i rzemiosła – np. tradycyjnych splotów, są ważne także materiały – np. polskie gatunki drzewna. Bo gdzie na świecie znajdziemy taki jesion, taką jodłę, taki orzech… wiśnię, gruszę, jabłoń? Tylko w Polsce. Apeluję do projektantów o wykorzystywanie polskich materiałów. Na szczęście skończyła się już moda na egzotyczne drewno, mimo, że nie mam nic przeciwko, to jeżeli chcemy myśleć metką „Polska” – to myślmy całościowo – o projektowaniu i produkowaniu w Polsce. Dopiero takie przedmioty będą miały polskiego ducha - uświadamia dr Krystyna Łuczak-Surówka.

Łuczak-Surówka wypowiada się też budująco o dzisiejszym polskim wzornictwie: -W latach 30. polskie projektowanie nie było znane, ale dziś, gdybyśmy się przenieśli do Paryża, Wiednia czy Berlina, to na hasło „Wełna” przedstawiciele europejskich elit odpowiedzieliby zgodnie - Bielsko, na hasło „Jedwab” – powiedzieliby Milanówek, a na hasło „Wyroby platerowe i metalowe” – odpowiedzieliby Warszawa. To jest potencjał i lekcje historii, który młody design w Polsce dopiero odkrywa i może dalej iść tym tropem - mówi.

Historyk sztuki i designu wskazuje też na ważny aspekt, na który polscy projektanci i producenci powinni zwrócić uwagę.

- Ważne, aby Polacy byli świadomi tego, że nigdy nie wygrają na ilość. Ale co ważniejsze, mogą wygrać na jakość – podążając właśnie tą drogą tożsamości i kultury - mówi. - Drugim ważnym elementem jest docenienie nas samych jako narodu kreatywnych ludzi. Historia wielokrotnie pokazała jacy jesteśmy zaradni. Zaradność i kreatywność to ogromny kapitał w realiach współczesnego świata. Za myśl kreatywną płaci się dzisiaj więcej niż za pracę w sensie wytworzenia, bo to można zrobić w wielu miejscach globu. Nasza zaradność i kreatywność to niewątpliwie wartości, na których należy budować oblicze tego co „made in Poland” oraz „design by Poland” - mówi dr Krystyna Łuczak-Surówka.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY