REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Tożsamość polskiego projektowania tkwi w polskich materiałach

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 15 gru 2014 15:07
Tożsamość polskiego projektowania tkwi w polskich materiałach
dr Krystyna Łuczak-Surówka na fotelu RM58 projektu Romana Modzelewskiego. fot. Hubert Warulik

- Gdzie na świecie znajdziemy taki jesion, taką jodłę, taki orzech… wiśnię, gruszę, jabłoń? Tylko w Polsce. Apeluję do projektantów o wykorzystywanie polskich materiałów. Na szczęście skończyła się już moda na egzotyczne drewno, mimo, że nie mam nic przeciwko, to jeżeli chcemy myśleć metką „Polska” – to myślmy całościowo – o projektowaniu i produkowaniu w Polsce. Dopiero takie przedmioty będą miały polskiego ducha - mówi dr Krystyna Łuczak-Surówka, historyk sztuki i designu.

REKLAMA

Zdaniem dr Krystyny Łuczak-Surówki, historyka sztuki i designu, wykładowcy warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, punktem wyjścia do myślenia o tradycji w projektowaniu, może być kontekst. - Ważnym kontekstem w naszej historii jest sztuka ludowa. Dziś możemy obchodzić już dekadę powrotu nawiązania do sztuki ludowej w projektowaniu – przykładem z 2005 roku jest pawilon Polski na Expo wykonany przez architekt Natalię Paszkowską. Jeszcze kilkanaście lat temu nikt nie interesował się sztuką ludową, nastąpił więc zwrot w trendach panujących w rodzimym wzornictwie. A mieliśmy przecież w historii wzornictwa kilka takich zwrotów, kiedy sztuka ludowa była ważna - mówi dr Krystyna Łuczak-Surówka. - Przykładem jest styl zakopiański, polski pawilon na paryskiej wystawie światowej w roku 1925, czy kolejny i bardzo mało znany przełom to to, co zrobił Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Projektanci jeździli w różne strony Polski i później wracali do Instytutu, aby zainspirowani regionalnymi produktami, tworzyć i projektować - dodaje Łuczak-Surówka.

Łuczak-Surówka podkreśla, że boom na ludowość, który miał miejsce dekadę temu, spowodował, że bardzo się zachłysnęliśmy tym stylem. - Zaczęłam więc apelować do moich studentów z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, aby projektując myśleli o polskich materiałach - mówi historyk sztuki. Dlaczego?

- Oprócz technologii wykonywania i rzemiosła – np. tradycyjnych splotów, są ważne także materiały – np. polskie gatunki drzewna. Bo gdzie na świecie znajdziemy taki jesion, taką jodłę, taki orzech… wiśnię, gruszę, jabłoń? Tylko w Polsce. Apeluję do projektantów o wykorzystywanie polskich materiałów. Na szczęście skończyła się już moda na egzotyczne drewno, mimo, że nie mam nic przeciwko, to jeżeli chcemy myśleć metką „Polska” – to myślmy całościowo – o projektowaniu i produkowaniu w Polsce. Dopiero takie przedmioty będą miały polskiego ducha - uświadamia dr Krystyna Łuczak-Surówka.

Łuczak-Surówka wypowiada się też budująco o dzisiejszym polskim wzornictwie: -W latach 30. polskie projektowanie nie było znane, ale dziś, gdybyśmy się przenieśli do Paryża, Wiednia czy Berlina, to na hasło „Wełna” przedstawiciele europejskich elit odpowiedzieliby zgodnie - Bielsko, na hasło „Jedwab” – powiedzieliby Milanówek, a na hasło „Wyroby platerowe i metalowe” – odpowiedzieliby Warszawa. To jest potencjał i lekcje historii, który młody design w Polsce dopiero odkrywa i może dalej iść tym tropem - mówi.

Historyk sztuki i designu wskazuje też na ważny aspekt, na który polscy projektanci i producenci powinni zwrócić uwagę.

- Ważne, aby Polacy byli świadomi tego, że nigdy nie wygrają na ilość. Ale co ważniejsze, mogą wygrać na jakość – podążając właśnie tą drogą tożsamości i kultury - mówi. - Drugim ważnym elementem jest docenienie nas samych jako narodu kreatywnych ludzi. Historia wielokrotnie pokazała jacy jesteśmy zaradni. Zaradność i kreatywność to ogromny kapitał w realiach współczesnego świata. Za myśl kreatywną płaci się dzisiaj więcej niż za pracę w sensie wytworzenia, bo to można zrobić w wielu miejscach globu. Nasza zaradność i kreatywność to niewątpliwie wartości, na których należy budować oblicze tego co „made in Poland” oraz „design by Poland” - mówi dr Krystyna Łuczak-Surówka.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.