REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Trendy w projektowaniu centrów handlowych

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 03 mar 2017 16:21
Trendy w projektowaniu centrów handlowych
Agnieszka Szczepaniak, architekt z AP Szczepaniak fot. mat. własne

O wartości rynkowej danej nieruchomości świadczy kilka czynników, z czego najważniejszym jest lokalizacja. Obiekt położony w centrum daje więcej możliwości jego użytkownikom – rozszerzony dostęp do oferty kulturalno-rozrywkowej, lepsza komunikacja. Czy zasada ta dotyczy również handlu? Po części tak. Jednak zmieniająca się struktura czasu wolnego wywarła ogromny wpływ na oczekiwania mieszkańców względem centrów handlowych. O tym, jak projektować tego typu obiekty, by odpowiadały potrzebom ludzi, mówi Agnieszka Szczepaniak, architekt z AP Szczepaniak.

REKLAMA

Kiedy galerie handlowe nie były tak rozpowszechnione, sama ich obecność budziła zainteresowanie i przyciągała tłumy klientów. Dziś, kiedy w Polsce jest ich blisko 400, sytuacja ta znacznie się zmieniła. Dlatego obecnie obiekty te nie pełnią wyłącznie funkcji handlowej, a stały się małym miasteczkiem, oferującym klientom wiele atrakcji w jednym miejscu.

– Od pewnego czasu daje się zauważyć wyraźny trend, polegający na nadaniu nowej funkcji centrom handlowym. Nie dziwi więc fakt, że w dalszym ciągu obserwuje się modernizacje i remonty istniejących już obiektów. Działania właścicieli obejmują bardzo szerokie spektrum, od dostosowania infrastruktury do potrzeb najmłodszych, po remonty stref rekreacyjnych, wprowadzenie bezpłatnego Wi-Fi czy całkowite odświeżenie systemów nawigacji i identyfikacji wizualnej. Dziś galerie handlowe to nie tylko miejsca, w których zrobimy zakupy, lecz także spędzimy czas z przyjaciółmi, skorzystamy z oferowanych form aktywnego wypoczynku czy bogatego zaplecza gastronomicznego – tłumaczy Agnieszka Szczepaniak.

Współczesne centrum handlowe pełni funkcję przestrzeni publicznej, gdzie poza atrakcyjnym dla klienta doborem najemców, ważna jest dostępność kawiarni, kin, kręgielni, klubów fitness czy pop-up storów (okolicznościowych jarmarków, które działają tylko przez określony czas). Wszystko to powinno łączyć się z nowoczesnymi technologiami, np. tradycyjne salony z showroomem i punktem obsługi klienta, zakupy on-line z odbiorem w salonie czy punkty wyposażone w wirtualne przymierzalnie.

– Sama lokalizacja nie pozostaje bez znaczenia, choć ważniejszy jest „sprawny parking” i dostęp do komunikacji miejskiej, niż położenie na mapie – tłumaczy Szczepaniak. Jak dodaje, dużą szansą dla centrów handlowych jest połączenie galerii z przestrzeniami zielonymi – parkami czy skwerami. Istniejąca już infrastruktura – ścieżki rowerowe czy spacerowe, zewnętrzne siłownie i place zabaw, stanowią wartość dodaną. Z kolei obszary te mają dużo większą szansę na przetrwanie – istniejąc samodzielnie, są drogie w utrzymaniu. Co więcej, klimatyzacja latem i ogrzewanie zimą, dostęp do zaplecza sanitarnego i gastronomicznego to atuty galerii handlowych, które mogą sprawić, że obszary zielonych przestrzeni publicznych będą atrakcyjne przez cały rok, a możliwość aktywnego i zdrowego wypoczynku sprawi, że galeria będzie chętniej odwiedzana.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.