REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo

×

Szukaj w serwisie

W poszukiwaniu formy walczą z ograniczeniami

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 09 paź 2014 11:56
W poszukiwaniu formy walczą z ograniczeniami
fot. Adam Skrobisz i Tomasz Niedzielski z pracowni SooN architekci
W poszukiwaniu formy walczą z ograniczeniami
W poszukiwaniu formy walczą z ograniczeniami

Projektowanie obiektów handlowych, zwłaszcza tych o skali tzw. galerii, podlega pewnym prawom mającym jednak głównie charakter ograniczeń - twierdzą architekci Adam Skrobisz i Tomasz Niedzielski z pracowni SooN architekci. Jednym z ich ostatnich projektów jest galeria handlowa Aviator, która powstanie w Mielcu.

REKLAMA

Z czego wynikają ograniczenia w projektowaniu galerii handlowych? Jak twierdzi Adam Skrobisz z pracowni SooN architekci wynika to przede wszystkim ze sposobu funkcjonowania takiego obiektu, całej technologii i „filozofii” obiegu towarów, klientów, pracowników, dostaw itp. Dlatego też zauważalne jest spore podobieństwo układu funkcjonalnego wszystkich centrów handlowych. Dotyczy to zarówno samego budynku, jak i zagospodarowania terenu wokół niego.

Tomasz Niedzielski zauważa, że strefa wejściowa, wewnętrzny pasaż, kluczowi najemcy a pomiędzy nimi mniejsze butiki, strefa dostaw, parking itp. to „zestaw obowiązkowy” każdego centrum handlowego. - To wszystko należy „nałożyć” na konkretną lokalizację; wielkość i kształt działki, dostęp do komunikacji kołowej, pieszej, ograniczenia i wymogi techniczne i infrastrukturalne - dodaje Skrobisz.

Architekci podkreślają, że kluczowe są szczegółowe wymagania klienta odnośnie ilości powierzchni handlowej, charakteru centrum czy przewidywanego budżetu. - Naturalnie jest też kontekst: miejsca, kulturowy i społeczny - wskazuje Niedzielski. Jak dodaje Adam Skrobisz, trzeba to potem jeszcze opakować w mniej lub bardziej udaną formę.

Architekci szukali takiej formy w projekcie Galerii Aviator, która powstanie w Mielcu. - Mieliśmy w świadomości wszystkie ograniczenia. Forma również musi uwzględnić szereg narzuconych elementów jak choćby miejsce na reklamy czy logotypy najemców - zwraca uwagę Niedzielski.

Twierdzenie, że Mielec jest miastem lotniczym trąci już banałem, ale jak zaznaczają architekci jest samo narzucającą się inspiracją i łatwo w tym momencie jest też o kicz, który jawi się jako permanentny grzech architektury tego typu obiektów.

- Mieliśmy ambicję stronić od banału i nachalnych odniesień wprost, aczkolwiek sama nazwa i logo, które też są naszego autorstwa, kojarzą się raczej jednoznacznie - podkreślają architekci.

Jak wskazuje Adam Skrobisz trudnością do rozwiązania była sama skala obiektu i elewacji (ich długość), zwłaszcza takiego parterowego budynku jakim będzie Galeria Aviator. - Mimo, że nie można uznać tej architektury za minimalistyczną to jednak staraliśmy się ograniczać środki wyrazu takie jak nadmiernie skomplikowane kształty, ilość zastosowanych materiałów, ich faktury czy kolor - nadmienia Niedzielski.

Architekci w rozmowie z Propertydesign.pl zwracali uwagę, że próbowali uporządkować całość by uniknąć denerwującego wrażenia chaosu. - Słyszeliśmy skojarzenia z terminalem lotniczym i zupełnie nie budzi to naszego sprzeciwu - dodają zgodnie.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY