REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

W poszukiwaniu formy walczą z ograniczeniami

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 09 paź 2014 11:56
W poszukiwaniu formy walczą z ograniczeniami
fot. Adam Skrobisz i Tomasz Niedzielski z pracowni SooN architekci
W poszukiwaniu formy walczą z ograniczeniami
W poszukiwaniu formy walczą z ograniczeniami

Projektowanie obiektów handlowych, zwłaszcza tych o skali tzw. galerii, podlega pewnym prawom mającym jednak głównie charakter ograniczeń - twierdzą architekci Adam Skrobisz i Tomasz Niedzielski z pracowni SooN architekci. Jednym z ich ostatnich projektów jest galeria handlowa Aviator, która powstanie w Mielcu.

REKLAMA

Z czego wynikają ograniczenia w projektowaniu galerii handlowych? Jak twierdzi Adam Skrobisz z pracowni SooN architekci wynika to przede wszystkim ze sposobu funkcjonowania takiego obiektu, całej technologii i „filozofii” obiegu towarów, klientów, pracowników, dostaw itp. Dlatego też zauważalne jest spore podobieństwo układu funkcjonalnego wszystkich centrów handlowych. Dotyczy to zarówno samego budynku, jak i zagospodarowania terenu wokół niego.

Tomasz Niedzielski zauważa, że strefa wejściowa, wewnętrzny pasaż, kluczowi najemcy a pomiędzy nimi mniejsze butiki, strefa dostaw, parking itp. to „zestaw obowiązkowy” każdego centrum handlowego. - To wszystko należy „nałożyć” na konkretną lokalizację; wielkość i kształt działki, dostęp do komunikacji kołowej, pieszej, ograniczenia i wymogi techniczne i infrastrukturalne - dodaje Skrobisz.

Architekci podkreślają, że kluczowe są szczegółowe wymagania klienta odnośnie ilości powierzchni handlowej, charakteru centrum czy przewidywanego budżetu. - Naturalnie jest też kontekst: miejsca, kulturowy i społeczny - wskazuje Niedzielski. Jak dodaje Adam Skrobisz, trzeba to potem jeszcze opakować w mniej lub bardziej udaną formę.

Architekci szukali takiej formy w projekcie Galerii Aviator, która powstanie w Mielcu. - Mieliśmy w świadomości wszystkie ograniczenia. Forma również musi uwzględnić szereg narzuconych elementów jak choćby miejsce na reklamy czy logotypy najemców - zwraca uwagę Niedzielski.

Twierdzenie, że Mielec jest miastem lotniczym trąci już banałem, ale jak zaznaczają architekci jest samo narzucającą się inspiracją i łatwo w tym momencie jest też o kicz, który jawi się jako permanentny grzech architektury tego typu obiektów.

- Mieliśmy ambicję stronić od banału i nachalnych odniesień wprost, aczkolwiek sama nazwa i logo, które też są naszego autorstwa, kojarzą się raczej jednoznacznie - podkreślają architekci.

Jak wskazuje Adam Skrobisz trudnością do rozwiązania była sama skala obiektu i elewacji (ich długość), zwłaszcza takiego parterowego budynku jakim będzie Galeria Aviator. - Mimo, że nie można uznać tej architektury za minimalistyczną to jednak staraliśmy się ograniczać środki wyrazu takie jak nadmiernie skomplikowane kształty, ilość zastosowanych materiałów, ich faktury czy kolor - nadmienia Niedzielski.

Architekci w rozmowie z Propertydesign.pl zwracali uwagę, że próbowali uporządkować całość by uniknąć denerwującego wrażenia chaosu. - Słyszeliśmy skojarzenia z terminalem lotniczym i zupełnie nie budzi to naszego sprzeciwu - dodają zgodnie.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.