REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Warto włączać pracowników w proces projektowania biur

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 18 maj 2017 15:17
Warto włączać pracowników w proces projektowania biur

Design thinking to szczególny proces kreowania innowacji, zorientowany na człowieka. Empatyzacja, definiowanie problemu, generowanie pomysłów, budowanie prototypów i testowanie – to jego charakterystyczne etapy. O roli tej koncepcji w projektowaniu biur mówi Adam Krzanowski, prezes Grupy Nowy Styl.

REKLAMA

Design to pojęcie dziś utożsamiane z innowacyjnością i wzrostem konkurencyjności. W postindustrialnej rzeczywistości innowacje stanowią jedną z podstaw kreowania przewagi konkurencyjnej. Rolą designu - zgodnie z łacińskim znaczeniem tego słowa – jest mianować, wskazywać, wyznaczać. Designer jest więc prekursorem zmian, propagatorem lepszych rozwiązań.

Takie podejście odzwierciedla koncepcja design thinking, która narodziła się w latach 80. XX wieku na Uniwersytecie Stanforda w Kalifornii. Myślenie projektowe, przewidywanie potrzeb rynku w warunkach nieustającej zmiany miało początkowo zapewnić sukces przedsiębiorcom z Doliny Krzemowej. Obecnie model ten jest wykorzystywany w wielu dziedzinach na całym świecie. Proces jest stosowany w trakcie kreowania nowych usług i produktów i może być motorem strategicznych zmian, które prowadzą do stworzenia nowego modelu biznesowego. O tym była zresztą mowa podczas tegorocznego Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Ale metodologia pracy design thinking znajduje zastosowanie również w wewnętrznych procesach organizacji, w opracowywaniu rozwiązań dla konkretnych problemów i tam gdzie ważne jest zaangażowanie wielu uczestników. Takim projektem jest relokacja lub rearanżacja biura, która dotyka zarządzających i pracowników całej firmy.

- Nasz Dział Badań i Konsultingu Przestrzeni Pracy prowadzi warsztaty design thinking dla użytkowników biur, które wyposażamy. Ich celem jest opracowanie oryginalnych rozwiązań przestrzennych, zwłaszcza dla stref wspólnych. Twórcze metody pracy i skupienie uwagi na przyszłych użytkownikach biura, pozwalają precyzyjnie dostosować je do potrzeb, indywidualnych i w skali organizacji, co jest podstawą dobrego, optymalnego projektu wnętrza. Włączenie pracowników w projekt sprawia, że identyfikują się z przyszłymi rozwiązaniami, co z kolei pomaga efektywnie przeprowadzić proces zmiany – podkreśla Adam Krzanowski, prezes Grupy Nowy Styl.
- Metodę design thinking wykorzystujemy również na własne potrzeby, zwłaszcza podczas wdrażania nowych produktów. Tego typu warsztaty prowadziliśmy m.in. w interdyscyplinarnym zespole zajmującym się systemem meblowym Play&Work - dodaje.

Według raportu PARP „Diagnoza stanu design 2015” w Polsce design wykorzystywany jest w największym stopniu w reklamie, marketingu i grafice (46%). Popularny jest także w sporcie, kulturze, rozrywce i turystyce (38%). W mniejszym stopniu myślenie projektowe jest też obecne w branży modowej, odzieżowej oraz wnętrzarskiej. Podkreśla się też funkcję designu w zacieśnianiu współpracy międzysektorowej. U podstaw strategii „Europa 2020” Komisji Europejskiej leży założenie, że promowanie multidyscyplinarnej innowacyjności w dłuższej perspektywie zwiększy konkurencyjność gospodarki Unii Europejskiej.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY