REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Wyzwania podczas budowy metra

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 01 lut 2017 12:30
Wyzwania podczas budowy metra
fot. Budner

Rozbudowa II linii metra to obecnie najważniejsza warszawska inwestycja. Długość dwóch realizowanych odcinków: zachodniego oraz wschodnio-północnego wynosi ok. 6,6 km. O wyzwaniach podczas budowy metra - mówi Jarosław Brzozowski, członek zarządu Fundamental Group.

REKLAMA

- Zrealizowanie budowy stanowi duże wyzwanie inżynierskie. Wykonawcy muszą sprostać zadaniom wynikającym z uwarunkowań technicznych. Stacje powstają w miejscach, gdzie wcześniej zostały wykonane sieci ciepłownicze, kanalizacja deszczowa, kanalizacja sanitarna, przewody teletechniczne, kable elektroenergetyczne. Przed budową stacji wszystkie elementy infrastruktury podziemnej należy umieścić w miejscach niekolidujących z budową - zwraca uwagę Jarosław Brzozowski, członek zarządu Fundamental Group.

- Stacje metra budowane są metodą „top –down”, tzn., że wykonujemy na początek stropy na poziomie najwyższym a następnie po odpowiednim czasie wprowadzamy pod wykonane stropy maszyny, wybieramy ziemię spod stropu i wykonujemy kolejne stropy na gruncie mając nad sobą „dach” poprzedniego stropu - wskazuje.

Zdaniem eksperta, wyzwaniem inżynierskim jest wysoki poziom wód gruntowych. - Specjalnie zaprojektowane ściany szczelinowe schodzą na niektórych stacjach nawet 50 m poniżej poziomu terenu do warstw glin i innych nieprzepuszczalnych dla wody gruntów. W ten sposób wykonujemy praktyczny basen nieprzepuszczalny dla wód gruntowych, co pozwala na ograniczenie wybierania wody do wypompowywania basenu - podkreśla. Przy budowie ścian szczelinowych na głębokości około 30 m na jednej ze stacji znalazły się duże głazy narzutowe przyniesione przez lodowiec, pomiędzy którym zakleszczyła się łyżka od specjalistycznej koparki. Nie można jej było wyciągnąć inaczej niż rozkruszając głazy metodą wybuchową. Niestety wybuch w sposób nieodwracalny uszkodził również łyżkę koparki. Ponieważ terminy zakończenia prac są już znane i określone, jest konieczna praca praktycznie w cyklu ciągłym. Układanie betonu odbywa się również w porze nocy - zauważa.

Jak konkluduje Brzozowski, dobra współpraca doświadczonych firm w realizacji konstrukcji inżynierskich Astaldi oraz Fundamental Group (dawniej Budner SA) stanowi podstawę do stwierdzenia, że terminy na odcinku północno-wschodnim zostaną dotrzymane.

Budowa metra na Woli i Targówku, decyzją Komisji Europejskiej, została oficjalnie wsparta 432 mln euro, co stanowi niemal 1,9 mld zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.