REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Za dekadę trzy czwarte ludzi na świecie będzie żyć w miastach. Potrzebujemy dobrych mieszkań i pracy, ale też zielonych miejsc do spotkań i relaksu

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 12 lip 2019 09:01
Za dekadę trzy czwarte ludzi na świecie będzie żyć w miastach. Potrzebujemy dobrych mieszkań i pracy, ale też zielonych miejsc do spotkań i relaksu
Dorota Wysokińska-Kuzdra, przewodnicząca Urban Land Institute Poland

W coraz większym stopniu rozumiemy, że przestrzenie publiczne współtworzą tożsamość miast, napędzają lokalną gospodarkę i zapewniają dobrostan mieszkańców, dlatego wymagają szczególnej troski. Zrozumieli to inwestorzy i deweloperzy, którzy coraz częściej realizują projekty wielofunkcyjne, pozwalające uniknąć nudnej monokultury biurowej lub mieszkaniowej - mówi Dorota Wysokińska-Kuzdra, przewodnicząca Urban Land Institute Poland.

REKLAMA

Czego potrzebują mieszkańcy w kontekście przestrzeni publicznych? Kiedy zaczęli odczuwać, że miasto to nie tylko budynki i parkingi, a także tereny między nimi, tj. parki, place, woonerfy?

Potrzeby te rosną proporcjonalnie do zwiększającej się liczby ludności miast na wszystkich kontynentach. Według danych ONZ już za około dekadę blisko trzy czwarte ludzi na świecie będzie żyło na terenach zurbanizowanych. Potrzebują nie tylko godnych warunków do zamieszkania i pracy, ale też miejsc odpoczynku i relaksu, przestrzeni do spotkań i realizacji swoich pasji. To ogromne wyzwanie zarówno dla włodarzy miast jak i inwestorów działających w branży nieruchomości, architektów i urbanistów. Wzrost zapotrzebowania na atrakcyjne, ogólnodostępne przestrzenie publiczne to także efekt zmiany stylu życia. Chociaż coraz większa część naszej codzienności toczy się w sferze online, doświadczenia i emocje to ta część naszej natury, którą wciąż wolimy przeżywać i dzielić się w realnym świecie. Jak pokazuje jeden z raportów opracowanych wspólnie przez EY i Urban Land Institute, również pracodawcy podkreślają, że jakość środowiska miejskiego i dostępu do kultury, rozrywki, miejsc wypoczynku czy terenów zielonych, odgrywa wielką rolę w budowaniu wizerunku atrakcyjnych destynacji biznesowych. Ludzie chcą być razem i przebywać tam, gdzie jest życie, zabawa, możliwość wymiany wiedzy i doświadczeń, bo to stymuluje ich efektywność i kreatywność.

Na jakim etapie jest Polska w tym kontekście? Czy zaczynamy dbać o przestrzenie publiczne?

W Polsce istnieją już dobre przykłady takich miejsc stworzonych zarówno przez stronę publiczną, prywatną lub w wyniku współpracy pomiędzy nimi. W coraz większym stopniu rozumiemy, że przestrzenie publiczne współtworzą tożsamość miast, napędzają lokalną gospodarkę i zapewniają dobrostan mieszkańców, dlatego wymagają szczególnej troski. Zrozumieli to inwestorzy i deweloperzy, którzy coraz częściej realizują projekty wielofunkcyjne, pozwalające uniknąć nudnej monokultury biurowej lub mieszkaniowej. Jest coraz więcej inwestycji, które nie polegają tylko na budowie kolejnego nowego biurowca czy centrum handlowego, ale też przywracają całe kwartały ulic mieszkańcom. Cieszymy się, że wśród tych, którzy o tym pamiętają, są czołowe firmy deweloperskie będące członkami ULI w Polsce.

Czy faktycznie rzeźba miejska, ciekawe siedzisko, neon mogą poprawić samopoczucie mieszkańców i sprawić, że zaczynają bardziej lubić miasto? Czy tego typu inwestycje zaczynają być większą potrzebą niż więcej miejsc parkingowych albo termomodernizacja? Czy zieleń i estetyka zaczynają mieć znaczenie?



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.