REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Zrównoważony rozwój ma sens! Także ekonomiczny

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 09 sie 2019 14:01
Zrównoważony rozwój ma sens! Także ekonomiczny
fot. mat. prasowe

Zastosowanie odnawialnych źródeł energii i alternatywnych sposobów zasilania ma kilka uzasadnień: oczywiście dbałość o środowisko naturalne, globalne ocieplenie klimatu, coraz lepsze, tańsze i bardziej dostępne technologie to kluczowe argumenty. Jest też rachunek ekonomiczny - zauważa Michał Ciapka, członek zarządu spółki Higasa Properties.

REKLAMA

Coraz częściej nowe inwestycje projektowane są w duchu zrównoważonego rozwoju. Ten trend nabiera na sile, jednak w Polsce dopiero raczkuje. Co może przekonać inwestora do ekologicznego budowania?

Zastosowanie odnawialnych źródeł energii i alternatywnych sposobów zasilania ma kilka uzasadnień: oczywiście dbałość o środowisko naturalne, globalne ocieplenie klimatu, coraz lepsze, tańsze i bardziej dostępne technologie to kluczowe argumenty. Jest też rachunek ekonomiczny. Biznes jakim są nieruchomości komercyjne, a dokładniej jak w naszym przypadku budowa parków handlowych, to kwestia rentowności dla potencjalnych najemców. Budujemy solidnie, ale jednocześnie dbamy o jak najniższe koszty utrzymania.

Na jakie konkretnie ekorozwiązania stawiacie w swoich projektach handlowych?

Szczególnie interesują nas ogniwa fotowoltaiczne, które planujemy w przyszłości montować na dachach naszych parków. Aktualnie analizujemy wraz z najemcami, w której kolejnej inwestycji takie rozwiązanie zastosujemy.

Jeszcze ciekawszym rozwiązaniem wydaje się być ogrzewanie podczerwienią. Ten temat zgłębiliśmy bardzo mocno. Z otrzymanych analiz wynika, że nie jest ono szkodliwe dla organizmu człowieka, wpływa jednak na skrócenie terminu przydatności artykułów spożywczych, czy kosmetyków. Więc idealnie nadaje się do na przykład do sklepów z odzieżą.

Coraz więcej inwestorów czy też zarządców centrów handlowych decyduje się na budowanie przy centrum stacji do ładowania samochodów elektrycznych. Czy w waszych projektach handlowych też zainwestujecie w tego typu stacje?

W jednej z naszych inwestycji myślimy o mobilnych stacjach ładowania samochodów elektrycznych, z niezależną produkcją energii z OZE. Jesteśmy w trakcie rozmów z potencjalnym operatorem. W mojej ocenie mamy pewien klincz. Zainteresowanie samochodami elektrycznymi, pomijając ich cenę, jest mniejsze ponieważ nie ma odpowiedniej liczby stacji ładowania. Szczególnie poza głównymi drogami krajowymi. Z kolei sieć ładowarek rozrasta się wolno, bo jest za mało „elektryków". Powstaje błędne, nomen omen, koło. Chcemy ten stan rzeczy zmienić i przełamać impas. Zakupy to idealny moment aby podładować samochód, bo jak wynika z badań, średnio na zakupy poświęcamy do godziny czasu.

A jak podchodzicie do zagadnienia prefebrykacji? Wydaje się, że parki handlowe to może być idealna inwestycja w tej technologii?

Znienawidzona w Polsce za ery „wielkiej płyty" branża przeżywa obecnie rozkwit. Także i nasze parki będą w przyszłości budowane z gotowych elementów. W tej kwestii czekamy na naszego partnera strategicznego EDS Retail Park, który od pewnego czasu przygotowuje się do otwarcia zakładu prefabrykacji w Polsce.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.