REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

15 cytatów o architekturze i designie, które warto przeczytać

  • Autor: propertydesign.pl
  • 15 mar 2018 15:09
15 cytatów o architekturze i designie, które warto przeczytać
Robert Konieczny, fot. PTWP
15 cytatów o architekturze i designie, które warto przeczytać
15 cytatów o architekturze i designie, które warto przeczytać
15 cytatów o architekturze i designie, które warto przeczytać
15 cytatów o architekturze i designie, które warto przeczytać
15 cytatów o architekturze i designie, które warto przeczytać
15 cytatów o architekturze i designie, które warto przeczytać
15 cytatów o architekturze i designie, które warto przeczytać
15 cytatów o architekturze i designie, które warto przeczytać
15 cytatów o architekturze i designie, które warto przeczytać
15 cytatów o architekturze i designie, które warto przeczytać
15 cytatów o architekturze i designie, które warto przeczytać
15 cytatów o architekturze i designie, które warto przeczytać
15 cytatów o architekturze i designie, które warto przeczytać
15 cytatów o architekturze i designie, które warto przeczytać

Jaka jest architektura w Polsce? Co trzeba poprawić? Czym wyróżnia się dobry design? Oto kilka cennych myśli wspaniałych architektów i designerów oraz przedsiębiorców, usłyszanych w trakcie 4 Design Days. Niech będą dla Państwa inspiracją.

REKLAMA

„Ducha architektury w Warszawie trzeba rozpatrywać na wielu płaszczyznach. Budynki interesujące i te przez niektórych uważane za brzydkie, wcale się nie wykluczają. Te drugie także są ciekawe, ponieważ stanowią dziedzictwo historyczne miasta. Stare budynki są ważnie dla jego mieszkańców. Warszawa się zmienia na lepsze i sądzę, że staje się coraz ważniejszym ośrodkiem na europejskiej mapie architektury.” Prof. Rainer Mahlamäki, fiński architekt, twórca projektu Muzeum Historii Żydów Polskich

 „Różni ludzie patrzą na budynki na swój sposób. Jedni zwracają uwagę tylko na fasadę, a inni zastanawiają się nad funkcjonalnością i tego, jak obiekt wtapia się w tkankę okolicy. Ważne jest to, że architekci mają coraz więcej okazji do tego, by zmieniać różne miejsca na całym świecie. Polska architektura pozytywnie się zmienia. Coraz więcej zagranicznych architektów realizuje swoje projekty w Polsce, ale też polscy architekci zdobywają nagrody w międzynarodowych konkursach. W Warszawie widać szczególnie bardzo pozytywny trend projektowania ciekawych przestrzeni publicznych, w których ogranicza się ruch samochodów.” Ivan Blasi, architekt i koordynator European Union Prize for Contemporary Architecture – Mies van der Rohe Award

„W Warszawie powstają fantastyczne budynki. Nadal jednak kontrowersyjny pozostaje na przykład Pałac Kultury i Nauki. Z jednej strony go kocham, bo towarzyszy mi od dzieciństwa, a z drugiej go nienawidzę, ponieważ jest brzydki i kojarzy się z minioną epoką, za którą nie przepadamy. Zasadne wydaje się pytanie: czy i kiedy mamy szansę całkowicie pozbyć się brzydoty w architekturze?” Maciej Orłoś, dziennikarz i prezenter telewizyjny

„Króluje chaos przestrzenny. Kraj zabudowany jest architekturą jednorodzinną. Tu nie mamy powodu do dumy. Proces zmiany tego układu będzie trwał wiele lat. Nie chodzi tylko o tworzenie dobrych planów zagospodarowania. Bardzo ważna jest edukacja i świadomość, że przestrzeń, która nas otacza, wpływa na całe życie, bo w chaosie źle się żyje. Na przykład Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie udowodniła władzom samorządowym i mieszkańcom, że architektura ma moc zmieniania miasta. Dzięki projektowi Szczecin był na ustach wszystkich i zaczął się intensywniej rozwijać.” Robert Konieczny, założyciel KWK Promes

„Architektura poszczególnych domów nie ma takiego znaczenia, jak ich wygląd w grupie. Tutaj jest wiele do zrobienia, ale architekci są od budowania, nie od niszczenia. Uważam, że z pomocą władz samorządowych uda nam się tę systemowość zaszczepić. Domagamy się także konsultacji z psychologami środowiskowymi i socjologami, którzy mogą podpowiedzieć architektom, czego ludzie oczekują od architektury. Takie rozwiązanie funkcjonuje na świecie.” Prof. Ewa Kuryłowicz, wiceprezes zarządu Kuryłowicz & Associates

 „Architektura zaczyna być bardziej nastawiona na potrzeby człowieka, który będzie jej używał. Na przykład budowa biurowców nie jest już wyłącznie biznesem. Inwestorzy interesują się wyglądem obiektu i jego funkcjonalnością". Robert Majkut, CEO, Head of Design Robert Majkut Design

(…) Niebezpieczny jest elitaryzm, który zaczyna się pojawiać w dużych miastach. Oznacza, że centralne dzielnice przestają być miejscem życia zwykłych ludzi. Na przykład Nowy Jork zredukował wszystko, co stanowiło o jego artystycznej tożsamości. Nie ma tam już miejsca na awangardowe lofty czy pracownie dla artystów. Są bogaci ludzie, którzy płacą za śniadanie 50 dolarów i wysokie podatki za nieruchomości. Miasto zaczyna być spokojne, czyste i klarowne, ale tylko dla wybranej grupy ludzi. Pracując nad zmianą urbanistyki, wszyscy powinni pamiętać, aby nie wyczyścić miast z fermentu społecznego, który jest ich twórczym aspektem”. Robert Majkut, CEO, Head of Design Robert Majkut Design

„Na pierwszy rzut oka dostrzec można wiele ciekawych przykładów rewitalizacji, jak na przykład hotele w postindustrialnych obiektach. Bardzo podoba mi się w Katowicach odnawiany Stary Dworzec. Zwracają również uwagę nowoczesne obiekty, jak choćby zachwycająca katowicka Strefa Kultury z Muzeum Śląskim, w którym niesamowite wrażenie robi szklana budowla. Dobrym rozwiązaniem jest zamknięta dla prywatnych samochodów przestrzeń publiczna stworzona między budynkami”. Edward Schwarz, General Manager, LafargeHolcim Foundation for Sustainable Construction

 „Pracując wiele lat zagranicą zrozumiałem, że dobry design jest w nas. Mamy to, można powiedzieć, we krwi. To kwestia tego, co czujemy. Miałem szczęście, że mogłem dorastać we Włoszech.” Gianni Giuffrida, Lead Architect Pininfarina Extra

„To nasza odpowiedzialność, nas jako użytkowników, ale i nas jako producentów, aby wybierać dobrze zaprojektowane projekty i zmieniać w ten sposób świat na lepsze”.
(...)"Do procesu projektowania należy wciągnąć jak największą liczbę osób, łącznie z wykonawcami i instalatorami. Tylko to gwarantuje, że ostateczny produkt będzie naprawdę dobrze przemyślany, a wszystkie aspekty jego funkcjonowania odpowiednio ujęte”. Pete Kercher, założyciel, Europejski Instytut Projektowania i Niepełnosprawności, ambasador organizacji Design for All Europe

„Design jest z natury swojej masowy, a co za tym idzie, ma konkretny wpływ na wielu ludzi. Kiedy propozycja producenta spotyka się z sukcesem, przeradza się w trend, w tendencję, która trafia do wielu osób jednocześnie. Dlatego designu nie sposób oddzielić od sfery nowoczesnych technologii i innowacji, które zmieniają ludzkie życie.” Marco Poletti, Designer, Architect

„Aby produkt stał się sukcesem, musi być bardzo zaprojektowany. Tu właśnie tkwi różnica między designem a sztuką. Projektowanie to sport zespołowy, nie ma tu miejsca na samotnego twórcę. Za każdym projektantem stoi inżynier, psycholog, socjolog, specjalista od marketingu. Dlatego ten proces jest tak skomplikowany. (…) To na firmach i markach spoczywa odpowiedzialność za jakość designu. Żyjemy w kulturze opakowań jednorazowych i krótkoterminowych produktów. Aby nie popaść w pułapkę tanich „jednorazowych” produktów, firmy muszą pamiętać o oczekiwaniach konsumentów i o własnej odpowiedzialności za nich.” Mor Krisher, główny projektant, Caesarstone

„W projektowaniu liczą się przede wszystkim emocje i uczucia, a nie sama technologia.” Jaume Cassanyer Tosques, architekt, Product Manager, Laufen

„Na sukces produktu składa się wiele powodów, a sam proces projektowania to proces bardzo złożony, w który oprócz samego designera jest zaangażowanych wiele osób, od technologów po marketing.” Michał Balcerkiewicz, prezes Fabryk Mebli Balma

„Tworzenie polskiej marki meblowej będzie bardzo trudne, natomiast to, co możemy na pewno zrobić, to promować polski design i za jego pomocą wzmocnić producentów, a także ich produkty zagranicą - mówiła. Polski design jest dobrym designem, mamy bardzo wielu przedsiębiorców, którzy eksportują meble poza Polskę.” Jadwiga Husarska-Sobina, projektantka

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie