REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

1 stycznia ruszy Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego

  • Autor: PAP
  • 28 gru 2022 12:00
1 stycznia ruszy Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego
1 stycznia ruszy Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego, fot. shutterstock

1 stycznia 2023 r. ruszy Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego. System c-KOB umożliwi założenie i prowadzenie książki obiektu budowlanego, wprowadzanie informacji o ekspertyzach i badaniach technicznych oraz danych dotyczących kontroli okresowych.

REKLAMA

  • Książkę obiektu budowlanego prowadzi się m.in. dla budynków wielorodzinnych, przemysłowych, hal, sklepów i budynków fabrycznych.
  • Obowiązek jej prowadzenia nie obejmuje domów jednorodzinnych, garaży, wiat innych budynków w zabudowie jednorodzinnej czy dróg i mostów.

Obecnie książka obiektu budowlanego miała formę wyłącznie papierową. Dzięki nowelizacji Prawa budowlanego, która wchodzi w życie 1 stycznia 2023 r., można będzie prowadzić książkę w postaci elektronicznej w systemie c-KOB.

W c-KOB będą odnotowywane m.in. informacje o przeprowadzanych kontrolach, ekspertyzy, przeglądy techniczne, decyzje, postanowienia i zaświadczenia wydawane przez organy administracji publicznej.

Książkę obiektu budowlanego zakłada właściciel lub zarządca nieruchomości w terminie 30 dni od dnia otrzymania decyzji organu nadzoru budowlanego o pozwoleniu na użytkowanie. W procedurze zawiadomienia o zakończeniu budowy czas liczony jest od dnia upłynięcia terminu sprzeciwu albo doręczenia zaświadczenia organu o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Książkę należy założyć także w sytuacji zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.

Po utworzeniu książki właściciel lub zarządca nieruchomości wyznacza w systemie osobę fizyczną upoważnioną do jej prowadzenia, a także dodaje pozostałych interesariuszy, m.in. osoby przeprowadzające kontrole okresowe. Wpisy w książce należy umieszczać w terminie do 7 dni od dnia zaistnienia okoliczności, której wpis dotyczy.

System c-KOB ma zawierać zabezpieczenia uniemożliwiające usunięcie oraz zmianę wprowadzonych danych. W przypadku rozbiórki obiektu budowlanego, prowadzący, właściciel lub zarządca zamykają książkę w terminie 1 miesiąca po dokonaniu rozbiórki.

Podobał się artykuł? Podziel się!