REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

4Buildings: Prefabrykacja to inny sposób myślenia

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 09 sty 2020 12:10
4Buildings: Prefabrykacja to inny sposób myślenia
Debata "Polski rynek prefabrykacji – perspektywy, szanse, wyzwania" podczas 4Buildings. Fot. PTWP
4Buildings: Prefabrykacja to inny sposób myślenia
4Buildings: Prefabrykacja to inny sposób myślenia
4Buildings: Prefabrykacja to inny sposób myślenia
4Buildings: Prefabrykacja to inny sposób myślenia
4Buildings: Prefabrykacja to inny sposób myślenia
4Buildings: Prefabrykacja to inny sposób myślenia
4Buildings: Prefabrykacja to inny sposób myślenia
4Buildings: Prefabrykacja to inny sposób myślenia

– Powinniśmy otwarcie zadać pytanie jak to się dzieje, że w innych krajach ten wskaźnik jest znacznie większy – mówił Jarosław Wilk, dyrektor rozwoju biznesu, Lafarge, nawiązując do stopnia udziału budownictwa prefabrykowanego w polskim budownictwie ogółem w porównaniu z podobnymi danymi z innych krajów. – Osobiście wierzę, że istnieją ogromne perspektywy dla tego budownictwa – przekonywał na 4Buidlings.

REKLAMA

Polski rynek prefabrykacji – perspektywy, szanse, wyzwania – pod takim hasłem odbyła się jedna z debat 4 Buildings w Katowicach. Rozmówcy próbowali odpowiedzieć na pytanie, jak wygląda przyszłość technologii prefabrykacji w polskim budownictwie. Porównywano rynek polski do zagranicznych, próbowano zdefiniować sektory branży, które skorzystają w największym stopniu na implementacji technologii prefabrykacji, debatowano nad możliwymi sposobami rozprawienia się z negatywnym wizerunkiem budownictwa prefabrykowanego, który pokutuje wciąż wśród wielu inwestorów.

– Z informacji jakie posiadam w Polsce prefabrykacja nie stanowi znaczącego udziału w budownictwie ogółem. Jako firma oceniamy, że na dzień dzisiejszy prefabrykacja betonowa stanowi ok. 1 proc.  rynku. Jest to bardzo mało – powoływał się na dane liczbowe Jarosław Wilk, dyrektor rozwoju biznesu, Lafarge. – Powinniśmy otwarcie zadać pytanie jak to się dzieje, że w innych krajach ten wskaźnik jest znacznie większy. W krajach skandynawskich jest to średnio 45 proc., w Szwecji jest to 70 proc. W Polsce mamy zatem jeszcze wiele do zrobienia. Osobiście wierzę, że istnieją ogromne perspektywy dla tego budownictwa – postulował. 

Nieśmiertelna wielka płyta

Podejmując próby zidentyfikowania powodów takiej sytuacji, rozmówcy wskazywali na kilka istotnych czynników. Jednym z tematów obecnych w całej dyskusji były pejoratywne (i mylne) popularne skojarzenia związane z prefabrykacją. – Generalnie myślę, że problem z prefabrykacją w Polsce to pokłosie budownictwa tzw. wielkiej płyty z czasów PRL – mówił Marek Koczy, architekt, członek zarządu, SARP oddział Katowice. 

 – Myślę, że pokolenie ludzi, którzy nie żyli w tamtych czasach powoli zaczyna zapominać o tym jak to wyglądało. I to jest wielka szansa na to, żeby prefabrykacja w Polsce się rozwijała. Jako architekt widzę w przeciągu 5 lat ogromny rozwój budownictwa, czy to modułowego, czy szkieletowego, czy to poszukiwania różnych alternatyw przez klientów. Może na razie jesteśmy na szarym końcu Europy Zachodniej, natomiast szanse mamy ogromne – prognozował  Marek Koczy.

Pozostając w temacie wielkiej płyty, Jarosław Wilk zwracał uwagę, że nawet tej technologii nie można postrzegać wyłącznie w negatywnym świetle. – W tamtym okresie były problemy z dostępnością materiałów, nie zwracano uwagi w należyty sposób na jakość tych elementów. A mimo to te budynki stoją do tej pory i nic się z nimi nie dzieje – podkreślał, zaznaczając jednocześnie, że w samych technologiach produkcji betonu w ostatnich latach nastąpił znaczny postęp, pozwalający na dużą dowolność samej prefabrykacji.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.