REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

A gdyby tak nad Bulwarami Wiślanymi stworzyć eksperymentalną strefę wystawienniczą

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 29 maj 2018 13:00
A gdyby tak nad Bulwarami Wiślanymi stworzyć eksperymentalną strefę wystawienniczą
Eksperymentalna Strefa Wystawiennicza - Artystyczny Start Up to dyplom magisterski Katarzyny Kołpy wykonany pod kierunkiem architekta, profesora Krzysztofa Ingardena na Wydziale Architektury i Sztuk Pięknych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
A gdyby tak nad Bulwarami Wiślanymi stworzyć eksperymentalną strefę wystawienniczą
A gdyby tak nad Bulwarami Wiślanymi stworzyć eksperymentalną strefę wystawienniczą
A gdyby tak nad Bulwarami Wiślanymi stworzyć eksperymentalną strefę wystawienniczą
A gdyby tak nad Bulwarami Wiślanymi stworzyć eksperymentalną strefę wystawienniczą
A gdyby tak nad Bulwarami Wiślanymi stworzyć eksperymentalną strefę wystawienniczą

Eksperymentalna Strefa Wystawiennicza - Artystyczny Start Up na krakowskich Bulwarach Wiślanych? Projekt Katarzyny Kołpy, który powstał pod okiem Krzysztofa Ingardena, jest próbą udowodnienia, że takie rozwiązanie jest jak najbardziej możliwe. Przedstawiamy szczegóły projektu.

REKLAMA

Eksperymentalna Strefa Wystawiennicza - Artystyczny Start Up to dyplom magisterski Katarzyny Kołpy wykonany pod kierunkiem architekta, profesora Krzysztofa Ingardena na Wydziale Architektury i Sztuk Pięknych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Jest to autorski projekt budynku o funkcji wystawienniczej dla ekspozycji czasowych, wernisaży czy festiwali, prezentacji zbiorów prywatnych kolekcjonerów i młodych artystów, a także organizacji gościnnych wydarzeń czy spotkań pasjonatów sztuki.

Zdefiniowano potrzebę kreacji miejsca, które nie kojarzyłoby się z konkretnym nurtem czy okresem w sztuce, a stanowiło obiekt dynamicznie funkcjonujący, o mniej formalnym charakterze niż tradycyjne muzea. Przestrzeń przyjazną dla artystów, marchandów, architektów, a także mieszkańców miasta i turystów. Stąd nazwa obiektu eksperymentalna strefa wystawiennicza, ponieważ przestrzeń stanowi nowatorską interpretację znanych dotąd powszechnie obiektów wystawienniczych, do których przypisany jest styl lub pochodzenie prezentowanych dzieł. Natomiast artystyczny start up, to odwołanie do nieformalnemu charakteru obiektu i jego funkcji dodatkowych, dzięki którym miałby stanowić inkubator dla artystycznych przedsięwzięć i przyjazną przestrzeń twórczą.

 W opracowaniu projektu dyplomowego fundamentalnym aspektem była współzależność przyrody, sztuki, architektury i przestrzeni publicznej. Ponadto ważną rolę odegrała analiza istniejących przestrzeni wystawienniczych i warsztatowych oraz ocena ich pod kątem rozwoju tego typu obiektów w przyszłości. Wymagania współczesnych odbiorców muzeów dynamicznie się zmieniają, co roku spada liczba odwiedzających muzea, dlatego tworząc propozycję tego typu obiektu przeanalizowano obecną sytuację na rynku muzealnictwa i postanowiono ustosunkować się do prognozowanych trendów rozwoju przez pryzmat nowoczesnych technologii, digitalizacji czy nadania muzeom statusu prestiżowych przestrzeni publicznych w skali metropolii.

Wybrano działkę w dzielnicy Podgórze, bezpośrednio przylegającą do Bulwarów Wiślanych, ze względu na reprezentacyjny charakter w skali miasta Krakowa. Z terenu działki rozpościera się malowniczy widok zakolę Rzeki Wisły z którego zobaczyć można wiele znanych obiektów na mapie miasta. Przestrzeń w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego przeznaczona została na park miejski. Z tego powodu przyjęto zasadę, że planowana inwestycja nie zmniejszyłaby ilości terenów zielonych, a samo stworzenie na obszarze uporządkowanego parku zniwelowałoby istniejące różnice terenu i podniosło atrakcyjność lokalizacji. Powierzchnia zielona została podniesiona na poziom dachu, gdzie została udostępniona publiczności. Postanowiono pozostawić na obszarze działki osiem istniejących drzew o wysokich walorach estetycznych i przyrodniczych. Wybrane skupiska drzew, stanowiły punkt wyjściowy do stworzenia bryły budynku. Cztery z istniejących drzew znajdują się wewnątrz bryły budynku, a wokół nich stworzono wewnętrzne atria. Ich forma inspirowana była obrazem Kazimierza Malewicza - Koło i Prostokąt. Na dachu znajduje się także zieleń niska o zróżnicowanej wysokości i swobodne alejki. Istniejące drzewa rosnące poniżej, koronami wystają ponad poziom dachu, dzięki czemu przestrzeń jest delikatnie zacieniona i utworzony został efekt spaceru w koronach drzew - elementu nieznanego dotąd w skali miasta.

Forma projektowanej architektury nie dominuje nad otaczającą przyrodą i sztuką, a stanowi dopełnienie wybranej działki i nowoczesny, zrównoważony obiekt. Ze względu na nietypową topografię, różnice terenu i mur oporowy wałów Wiślanych zdecydowano się na budynek wpisujący się w istniejącą formę działki i nie pozbawiający sąsiednich budynków dostępu do światła i malowniczych widoków. Parterowa forma budynku stanowi także połączenie pomiędzy poziomem ulicy, a poziomem sąsiadującego parku. Na poziomie ulicy Legionów Piłsudskiego zielony dach budynku stanowi przedłużenie poziomu chodnika. Budynek pełni rolę parku płynnie łączącego się z poziomem ulicy. Dzięki temu powierzchnia zielona nie zmniejsza się wobec istniejącej, a dzięki uporządkowaniu jej jest ona korzystniejsza dla odbiorców. Bryła budynku zaprojektowana została w formie minimalistycznego pawilonu, który stanowić ma tło dla sztuki nowoczesnej, organizowanych wydarzeń i istniejącej przyrody, a głównie służyć odwiedzającym i mieszkańcom miasta swoim kształtem, estetyką i funkcją.

Eksperymentalna Strefa Wystawiennicza stanowić ma przestrzeń uniwersalną pod wystawy czasowe, prywatne kolekcje lub wydarzenia związane z architekturą i sztuką. Z tego powodu nadrzędną kwestią było stworzenie przestronnej, otwartej powierzchni wystawienniczej, umożliwiającej podział w zależności od zapotrzebowania. W obiekcie znalazła się przestrzeń dla ekspozycji sztuki o powierzchni ponad 1600 mkw., dodatkowo wyposażona w ruchomą platformę wystawienniczą pozwalającą na dodatkowe możliwości aranżacji. Ważnym aspektem było rozszerzenie programu funkcjonalnego o pomieszczenia uzupełniające, które pomagałyby w sprawnym działaniu obiektu i uatrakcyjniały jego profil m.in. pracownie sztuki, czytelnia, kawiarnia, sala audytoryjna czy punkt widokowy na dachu z widokiem na Bulwary Wiślane.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie