REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Biuro hybrydowe, czyli jakie? Po pierwsze - dostosowane do potrzeb

  • Autor: Redakcja PropertyDesign.pl
  • 08 wrz 2021 15:41
Biuro hybrydowe, czyli jakie? Po pierwsze - dostosowane do potrzeb
Biuro hybrydowe, czyli jakie? Po pierwsze - dostosowane do potrzeb
Biuro hybrydowe, czyli jakie? Po pierwsze - dostosowane do potrzeb
Biuro hybrydowe, czyli jakie? Po pierwsze - dostosowane do potrzeb
Biuro hybrydowe, czyli jakie? Po pierwsze - dostosowane do potrzeb
Biuro hybrydowe, czyli jakie? Po pierwsze - dostosowane do potrzeb
Biuro hybrydowe, czyli jakie? Po pierwsze - dostosowane do potrzeb
Biuro hybrydowe, czyli jakie? Po pierwsze - dostosowane do potrzeb
Biuro hybrydowe, czyli jakie? Po pierwsze - dostosowane do potrzeb
Biuro hybrydowe, czyli jakie? Po pierwsze - dostosowane do potrzeb
Biuro hybrydowe, czyli jakie? Po pierwsze - dostosowane do potrzeb

Przestrzeń do pracy musi dostosowywać się do oczekiwań najemców i ich pracowników – a te ewoluują szybciej niż kiedykolwiek. Jaką metamorfozę muszą przejść klasyczne przestrzenie? Tego dotyczyła dyskusja o elastycznych biurach, jaka odbyła się w ramach tegorocznego wydarzenia Property Forum 3 września 2021 roku w Warszawie.

REKLAMA

Biuro straciło status wyłącznie miejsca pracy, stając się agorą – punktem spotkań i edukacji. Po okresie, kiedy biura niemal w całości przeszły na pracę zdalną, coraz więcej firm decyduje się na stopniowy powrót do biur stacjonarnych i funkcjonowanie w różnych modelach hybrydowych. Jak zmieniło się zapotrzebowanie na przestrzeń i jakie wnioski po 1,5 roku pandemii? W trakcie dyskusji mówił o tym Michał Balcerkiewicz, prezes Balma SA.

- Biura się zmieniały już od wielu lat. Projekty ewoluowały od jak najbardziej efektywnego wykorzystania metra kwadratowego w kierunku różnicowania funkcji, co przekładało się na wyposażenie i wykorzystywane produkty. Pandemia ten proces przyspieszyła, domknęła niektóre kwestie i faktem jest, że jesteśmy obecnie w trakcie dużej zmiany. Z jednej strony dotyczy to przestrzeni w biurach, ale także widzimy rewolucyjne zmiany w kulturach organizacyjnych firm. 

Kto wróci do biur?

 Czy czekają nas więc powroty do biur, a jeśli tak, do jakich biur i pod jakimi warunkami? Odnosił się do tego także Przemysław Wardęga z Immofinanz.

- Z punktu widzenia właściciela nieruchomości i od niedawna operatora powierzchni elastycznych jasno widać, że po 18 miesiącach pracy zdalnej i pozytywnych doświadczeniach z tym związanych firmy często chcą utrzymywać pracę z domu, ale tylko po części. Od lata tego roku widać, że spora część ludzi z ulgą podchodzi do faktu, że może wrócić do swojego naturalnego środowiska pracy, jakim jest biuro. Wielu z nas chce być "part of the game". Chcemy czerpać energię od innych i być częścią grupy. Siedząc w czterech ścianach własnego domu, tego nie zrobimy.

Jak podkreślał przedstawiciel Immofinanz, z rozmów z  najemcami wynika, że to Millenialsi najbardziej zgłaszają potrzebę powrotu do biur. To oni twierdzą, że są mniej wydajni, mniej efektywni i kreatywni i mocno podkreślają, że zaciera im się znaczenie słowa "dom", które do tej pory kojarzyło się z wypoczynkiem.

- Powierzchnie biurowe nadal są wynajmowane - jako Immofinanz po pierwszych 6 miesiącach 2021 roku mamy obecnie obłożenie na poziomie 94,9%. Ale oczywiście jesteśmy też świadomi, że mierzymy się z największym poziomem pustostanów od października 2017 roku. Wydłużyły się też procesy decyzyjne, bo najemcy są mniej skorzy do podejmowania długoterminowego ryzyka, szukają powierzchni nierzadko tylko na 4 czy 6 miesięcy, dlatego nasza decyzja, aby postawić na najem elastyczny, okazała się wyjątkowo korzystna - dodawał Przemysław Wardęga.

Którzy właściciele nieruchomości i operatorzy okażą się zwycięzcami, a którzy stracą na tej sytuacji? Ci, którzy będą w stanie zaspokoić wszelkie możliwe potrzeby najemców biurowych i to najlepiej pod jednym parasolem. Nie chodzi tylko o to, by być najemcą coworkowym, ale o to, by móc oferować ad-hocowe powierzchnie - dla konkretnych projektów, grup roboczych, audytów, które pojawiają się na kilka miesięcy. 

Czego dzisiaj potrzebują pracownicy?



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.