REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Biurowce nie opustoszeją. Aż 70 proc. pracowników chce powrotu do pracy w biurze

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 08 lip 2020 13:06
Biurowce nie opustoszeją. Aż 70 proc. pracowników chce powrotu do pracy w biurze
fot. mat. Knauf Armstrong

Jak będzie wyglądać powrót do pracy w biurach? To jedno z najważniejszych pytań nad którym od kilku tygodni głowią się tysiące specjalistów i firm. Ale czy pracownicy w ogóle będą chcieli zrezygnować z home office, by wrócić do miejsca pracy w biurowcu? 70 proc. z nich twierdzi, że chce powrotu do biura - wynika z analizy jaką przeprowadził Gensler Research Institute.

REKLAMA

Mnożące się teorie nt. powrotu do pracy biurowej w erze post-covid skłoniły międzynarodową firmę doradczą Gensler Research Institute, by zapytać bezpośrednio pracowników co oni sądzą o pracy z domu i wizji powrotu do biur. Nastroje sprawdzono przepytując 2.300 pracowników z 10 różnych branż. Badanie objęło bardzo różne grupy wiekowe – od Generacji Z, przez pokolenie Millenialsów i osób z małym doświadczeniem, po starszych wiekiem i stażem pracowników.

Główny wniosek - aż 70 proc. badanych chce wrócić do pracy w biurze. Oczywiście ten model pracy za biurkiem, który funkcjonował przed pandemią odejdzie w zapomnienie. Zarówno same biurowce, jak i organizacja pracy będą musiały się zmienić. – Te zmiany już powoli widzimy. Właściciele i najemcy biur zwracają uwagę przede wszystkim na wszelkie rozwiązania związane z higieną. I nie chodzi bynajmniej jedynie o dezynfekcję powierzchni. Także same sprzęty i elementy wyposażenia biur mają teraz spełniać podwyższone standardy sanitarne – wyjaśnia architekt Anna Baczkowska, doradca techniczny w firmie Knauf Armstrong specjalizującej się w wyposażaniu wnętrz publicznych w akustyczne sufity podwieszane. Firma wprowadziła właśnie specjalne rozwiązanie ery COVID-19 – higieniczne sufity, ale przystosowane szczególnie do pomieszczeń pracy, gdyż płyty sufitowe mają wysoki współczynnik pochłaniania hałasu (klasa A).

Dobre perspektywy dla biurowców?

Czy te pozytywne nastroje to dobry znak dla rynku biurowego? Niewątpliwie model pracy w biurach się zmieni. Trudno jednak sobie wyobrazić zupełny brak powrotu do biur. Jak wynika z analizy Genslera 44 proc. pracowników w ogóle sobie nie wyobraża pracy z domu, a 26 proc. badanych zakłada, że mogłoby to robić 1-2 dni w tygodniu. Tylko 12 proc. amerykańskich pracowników chce wykonywać służbowe zadania z domu w pełnym wymiarze godzin.

Wyniki opublikowane przez instytut Genslera potwierdzają też nowe oczekiwania pracowników. Chcą większej przestrzeni, co zdaje się być naturalną konsekwencją wprowadzania konieczności dystansu społecznego w przestrzeniach i pomieszczeniach publicznych. – Z badań wynika też, iż zarówno młodsi jak i starsi wiekiem pracownicy narzekają na modny w ostatnich latach system rotacyjny przy biurkach. Chcą by to się zmieniło. Pracownikom zależy na miejscu pracy na stałe przypisanym do nich – zauważa Anna Baczkowska.

Z odpowiedzi jasno wynika też dlaczego powrót do biura dla wielu osób jest tak ważny. Chodzi o tęsknotę za kontaktami międzyludzkimi: spotkania służbowe (54 proc.), towarzyskie (54 proc.), spotkania z klientami (40 proc.) i ogólnie społeczność. Ponad 40 proc. pracowników potwierdza też, że chcą wrócić do służbowych budynków, gdyż w biurze mają dobry dostęp do technologii i możliwość skupienia się na pracy. Jak zauważa Anna Baczkowska wskazanie komfortu pracy nie dziwi. - W biurach od dawna stawia się nie tylko na wygodne miejsce pracy (biurko, krzesło), ale też samopoczucie pracownika. Jedną z zalet dobrych wnętrz do pracy jest przyjazna akustyka, a o nią trudno w warunkach domowych, szczególnie w codziennym funkcjonowaniu kilkuosobowej rodziny – zauważa ekspertka Knauf Armstrong.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.