Bjarke Ingels Group i Toyota wybudują miasto przyszłości



PropertyDesign.pl - 15-04-2020 08:59


U podnóża góry Fuji w Japonii powstanie niezwykłe miasto, które ma być pierwszym na świecie inkubatorem miejskim poświęconym rozwojowi wszystkich aspektów mobilności. Za projekt odpowiada słynna pracownia architektoniczna Bjarke Ingels Group.

Miasto zostało pomyślane jako żywe laboratorium, w którym testowane będą innowacje z zakresu mobilności, autonomii, łączności czy infrastruktury napędzanej wodorem. Według koncepcji ma być ono miejscem łączącym zdobycze nowych technologii z historią i naturą. Na terenie miasta przyszłości wykorzystywane będą energia słoneczna, geotermalna, a także wodorowe technologie paliwowe – wszystko w zgodzie z zasadą ograniczenia emisji dwutlenku węgla.

Woven City, w wolnym tłumaczeniu Tkane miasto – bo tak brzmi nazwa projektu – będzie utkane z elastycznej sieci ulic, dedykowanych różnym prędkościom mobilności W praktyce ulice w mieście podzielone będą na trzy drogi przeznaczone dla różnych pojazdów oraz ruchu pieszego. Głównymi drogami poruszać się będą autonomiczne pojazdy Toyota e-Palette, wykorzystywane jako transport miejski czy usługi dostawcze. Kolejnym typem dróg będą rekreacyjne promenady dedykowane mikromobilności, czyli ruchowi rowerowemu, skuterom i innym urządzeniom prywatnego transportu, w tym i-Walk Toyoty. Trzeci rodzaj dróg przeznaczony będzie do poruszania się pieszo. Ścieżki te przyjmą formę liniowego parku, zapewniający mieszkańcom wędrówki w otoczeniu natury.

Cały projekt tkanki miejskiej opiera się na modelu siatki 3x3, w której budynki poprzecinane wspomnianymi ulicami otaczają centralny dziedziniec. Każdy z takich "kwadratów" otoczony jest z kolei przez główne ulice, które w założeniu nie „wkraczają” do wnętrza poszczególnych kwadratów – te są poprzecinane tylko ścieżkami dla pieszych oraz promenadami przeznaczonymi do wolnego ruchu pojazdów. Siatka tak zorganizowanej tkanki miejskiej może się kurczyć lub rozszerzać w zależności od skali danego obszaru – w jednym przypadku wewnętrzny dziedziniec będzie osiedlowym placem, w innym stanie się centralnym parkiem zapewniającym rozrywkę dla całego miasta. Zawsze jednak przestrzeń będzie podlegać takim samym zasadom.

Ultranowoczesne miasto będzie mocno zakorzenione w japońskiej tradycji budowlanej, a większość budynków zostanie wzniesiona w drewnianej technologii szkieletowej (z akcentami hi-tech jak panele słoneczne na dachach). Wizualnie budynki inspirowane będą klasyczną architekturą Japonii, przywodząc na myśl tradycyjne japońskie miasta, harmonizując z malowniczymi widokami na górę Fuji. Elementy wodorowej infrastruktury energetycznej, systemy filtracji wód opadowych czy sieć dostaw towarów zaplanowane zostały w podziemiach miasta, nie zaburzając tym samym jego estetyki „na powierzchni”.

Co ciekawe, oprócz pomieszczeń badawczych firmy Toyota, również lokale mieszkalne będą testować nowe technologie, w tym robotykę domową i sztuczną inteligencję. Ta ostatnia ma działać na zasadzie łączności z wieloma punktami usługowymi i automatycznie "załatwiać" takie sprawunki, jak zakupy spożywcze, odbiór ubrań z pralni czy np. wywóz śmieci.