REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Cel: zrównoważony rozwój. Co może zrobić architekt i designer, a co konsument?

  • Autor: propertydesign.pl
  • 28 lut 2018 11:44
Cel: zrównoważony rozwój. Co może zrobić architekt i designer, a co konsument?
Dyskusja pt. Zrównoważone modele biznesowe w aranżacji wnętrz podczas 4 Design Days 2018
Cel: zrównoważony rozwój. Co może zrobić architekt i designer, a co konsument?
Cel: zrównoważony rozwój. Co może zrobić architekt i designer, a co konsument?
Cel: zrównoważony rozwój. Co może zrobić architekt i designer, a co konsument?
Cel: zrównoważony rozwój. Co może zrobić architekt i designer, a co konsument?
Cel: zrównoważony rozwój. Co może zrobić architekt i designer, a co konsument?
Cel: zrównoważony rozwój. Co może zrobić architekt i designer, a co konsument?
Cel: zrównoważony rozwój. Co może zrobić architekt i designer, a co konsument?
Cel: zrównoważony rozwój. Co może zrobić architekt i designer, a co konsument?
Cel: zrównoważony rozwój. Co może zrobić architekt i designer, a co konsument?

Jak odpowiedzialnie projektować, pamiętając o zachowaniu równowagi pomiędzy potrzebami ekonomicznymi a zrównoważonym rozwojem? O tym między innymi dyskutowali uczestnicy panelu pt. „Zrównoważone modele biznesowe w aranżacji wnętrz” podczas 4 Design Days 2018.

REKLAMA

W dyskusji udział wzięli: Wioletta Fabrycka – Client Relations Manager, RD Bud, Pete Kercher – założyciel Europejskiego Instytutu Projektowania i Niepełnosprawności, ambasador organizacji Design for All Europe, Marco Poletti – designer, architect, Mateusz Siwiaszczyk – dyrektor działu kontraktów, Mikomax Smart Office. Moderatorem dyskusji była Joanna Burzec - PhD researcher, VriJe University Amsterdam, Łódź University of Technology.

- Słowo "sustainability" nie ma jeszcze precyzyjnego tłumaczenia na język polski. "Circular economy" jest tłumaczona jako ekonomia cyrkularna, obieg zamknięty, zrównoważony rozwój. To znaczy, że jest to nowy i pełen wyzwań koncept - rozpoczęła dyskusję Joanna Burzec - PhD researcher, Vrije University Amsterdam, Łódź University of Technology.

Design thinking – podstawa zrównoważonego projektowania

Punktem wyjścia do rozmowy o zrównoważonym rozwoju w procesie projektowania wnętrz i obiektów architektury były rozważania na temat zjawiska design thinking. Tworzenie projektów w oparciu o głębokie zrozumienie potrzeb ich użytkowników to droga, którą powinien podążać każdy dobry projektant.

- Strategia "Design thinking" staje się trendy w ogólnych modelach biznesowych w różnorodnych przemysłach. A co jeśli chodzi o podejście "Design thinking" w aranżacji i wystroju wnętrz w celu osiągnięcia sustainability? Jak funkcjonuje strategia design thinking w interior designie? - pytała Joanna Burzec.

- Projektant może zrobić dużo więcej niż ubrać coś w ładną formę - przekonywał Pete Kercher, ambasador organizacji Design for All podczas dyskusji na 4 Design Days. - Odpowiednie podejście do tego procesu może wręcz sprawić, że życie wielu ludzi stanie się lepsze - mówił. - Uważam, że właśnie projektowanie uniwersalne, oparte na holistycznym podejściu, może przyczynić się do poprawy życia wielu osób - dodał.

- Nasza rola polega na byciu rzecznikiem ważnych kwestii - zwrócił uwagę Marco Poletti, designer z Mediolanu. - Trzeba stąpać twardo po ziemi, jeśli chce się z jednej strony odpowiedzieć na wyzwania ekonomiczne, z drugiej pozwolić ludziom żyć lepiej. Warto na każdym etapie projektowania konsultować się ze specjalistami z różnych dziedzin – technologami, specjalistami od ergonomii, potencjalnymi użytkownikami. Tylko podchodząc całościowo do tego procesu, uzyskamy pożądany efekt. Powiązanie wielu kwestii - w tym indywidualnych potrzeb użytkowników, zapotrzebowania rynku, technologicznych możliwości realizacji projektu – to istota design thinking, którego założeniem jest spojrzenie na projekt z wielu perspektyw - mówił.

Barierą w realizacji takiego sposobu projektowania jest jednak często jego niezrozumienie. -Design  thinking to coś fundamentalnego, a jednak często spotykam się z reakcją sprzeciwu, myślę, że wynika to z niedostatecznego zrozumienia istoty tej koncepcji - powiedział Pete Kercher.

Smart grid, czyli – nie zapominajmy o środowisku

W toku dyskusji poruszono również temat koncepcji smart grid i tego, jak tzw. inteligentna sieć energetyczna pomaga budować obiekty i tworzyć wnętrza w sposób zrównoważony.

- Powinniśmy zwracać uwagę na smart grid, jednak w Polsce wciąż ta koncepcja nie jest traktowana dostatecznie poważnie. - zauważyła Wioletta Fabrycka. - Niewielu jest świadomych inwestorów, którzy myślą w szerszej perspektywie, nie o samych budynkach, ale też o ich otoczeniu. Tymczasem bardzo ważne jest, abyśmy pamiętali o środowisku, wykorzystaniu energii, bo to istotny element naszego życia, a myśli się o tym wciąż za mało. Ostatnio wśród projektantów modne jest pojęcie biofilii. Na pewno warto wprowadzać jej zasady w aranżacji wnętrz. I nie chodzi o to, żeby od razu wprowadzać zaawansowane technologie, czasem wystarczy, żebyśmy mogli otworzyć okno, za którym zobaczymy zieleń - dodała prelegentka.

Rola konsumenta w zrównoważonym modelu projektowania

W realizacji koncepcji zrównoważonego rozwoju w procesie projektowania, nie mniej istotna od roli projektanta jest rola konsumenta. Niezależnie od tego, czy „odbiorcą” projektu jest indywidualny klient, czy np. przedsiębiorstwo, jest on niezbędnym elementem całego procesu, jednym ze „stakeholderów”, którzy mają wpływ na ostateczny kształt produktu, wnętrza czy obiektu.

- Wydaje mi się, że koncepcja "stakeholders engagement" - zaangażowania wielu grup społecznych do designu, współtworzenia rozpoczęła się już na początku XX wieku, razem z teorią Maslow’a, która głosiła hasło "bringing organizations to life", czyli ożywianie organizacji - mówiła Joanna Burzec.

O tym, jak uniwersalne projektowanie, uwzględniające zasady zrównoważonego rozwoju i szczególną rolę konsumenta może wyglądać w praktyce, opowiedział Mateusz Siwiaszczyk z Mikomax Smart Office. - Projektując miejsca pracy można wykorzystywać recycling czy technologie jak najmniej szkodzące społeczeństwu i środowisku. Na to, jak wykorzystywane jest biuro, możemy spojrzeć poprzez analizę funkcjonowania całego budynku. Już dziś wiemy, że duże sale są nieefektywne, bo większość spotkań dotyczy zaledwie kilku osób. Staramy się więc jak najefektywniej wykorzystywać przestrzeń. W ciekawy sposób podchodzą do tego deweloperzy, którzy tworzą w obiektach np. wspólne sale konferencyjne - mówił.

- To bardzo odpowiedzialne podejście do projektowania przestrzeni pracy i życia, adekwatne do obecnych czasów, kiedy wiele rzeczy dyktują tzw. millenialsi - powiedziała Jolanta Fabrycka. - Dobrze zaprojektowane biuro to coś, co przyciąga ich do miejsc pracy i projektanci powinni mieć tego świadomość, podobnie jak inwestorzy.

Wyjść poza ramy tradycyjnego projektowania

Uczestnicy panelu w trakcie dyskusji doszli do zbliżonych wniosków – najważniejszym z nich było przekonanie, że w procesie projektowania należy brać pod uwagę wiele aspektów, a wśród nich są nie tylko indywidualne potrzeby użytkowników czy inwestorów, ale też miejsce i otoczenie, w którym znajduje się dany obiekt, środowisko naturalne, zasoby energetyczne, styl życia i pracy itd. - Należy wyjść poza ramy tradycyjnego projektowania, analizować wiele różnych zmiennych, dbać nie tylko o swój rozwój, ale też o kształtowanie rynku i konsumenta - powiedział Pete Kercher.

Joanna Burzec podsumowała, że jeśli będziemy działać wszyscy razem, zbierając pro- i contra- argumenty, na pewno jesteśmy w stanie dokonać zmiany - podsumowała Joanna Burzec.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie