REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 16 lut 2016 13:14
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Paneliści sesji Sztuka budowania i tworzenia kontekstu architektury komercyjnej w mieście
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe

Dlaczego centra handlowe są jak cholesterol? Czy ładna pani to podstawowy wyznacznik dobrej przestrzeni? To tylko kilka z pytań, na których odpowiedź znają uczestnicy debaty "Sztuka budowania i tworzenia kontekstu architektury komercyjnej w mieście" zorganizowanej podczas 4 Design Days.

REKLAMA

Z przedmówcą zgodził się Andrzej Chołdzyński. - Przykładem może być Luwr. Muzeum stanowi 80 proc. powierzchni obiektu. Część komercyjna, centrum handlowe - 20 proc. Ale generuje jedną z największych sprzedaży we Francji. Nikomu nie przeszkadza, że Mona Lisa położona jest 300 metrów od nowej kolekcji majtek – komentował architekt.

Sztuką w tym przypadku pozostaje proporcja. - Centrum handlowe nie musi monopolizować przestrzeni. To szansa dla dobrych projektów także w Polsce – dodał.

Odnosząc się do przykładu Luwru, Marek Dunikowski, architekt, opowiedział o projekcie Cracovii. - Mieliśmy przyjemność i utrapienie pracować nad projektem, który miał bardziej przypominać La Fayette niż tradycyjne centrum handlowe. Ale obsesja na punkcie zakazu handlu stała się paraliżująca. Dlatego powstanie dobrze funkcjonujący biurowiec ze sklepami na parterze. Problem w tym, że w tej lokalizacji aż się prosi o miejsce, gdzie toczy się życie – mówił Dunikowski.

Według architekta, w Polsce wciąż panuje przekonanie, że centrum handlowe to coś, czego nie da się stworzyć z korzyścią dla społeczeństwa. - Jako mieszkaniec Krakowa uważam, że został popełniony dramatyczny błąd. Wokół są piękne, monumentalne budowle. Niestety, w ciągu dnia są martwe – dodał.

Centra handlowe jako spoiwa

Rozpoczynają kolejny wątek dyskusji Krzysztof Giemza wskazał na ulicę Stawową w Katowicach. Na jej dwóch krańcach znajdują się dwie galerie handlowe. - To otwarty rozdział dla całego miasta – mówił.

Zbigniew Maćków wskazał na naukę, jaką wzajemnie pobierają od siebie centra handlowe i miasta. - Obiekty handlowe najpierw nauczyły się, że miasta są biegunowe, że ludzie krążą między dwoma punktami. Dziś z kolei to miasta patrzą się na galerie i uczą się, jak tworzyć dobre powierzchnie – komentował.

Przeciwko kopiowaniu tych samych wzorców protestował jednak Andrzej Chołdzyński. - Amerykanie zachwycili się zamkami Loary, przerobili i tak powstał Disneyland. Potem Francuzi zachwycili się Disneylandem i zrobili to samo u siebie. Europa zaczęła się wstydzić samej siebie – powiedział.

W latach 50-tych projektanci galerii handlowych w Europie zaczęli czerpać inspiracje z amerykańskich malli. - Nie chcę, byśmy wracali do tych błędów urbanistycznych - mówił w czasie 4 Design Days Andrzej Chołdzyński. Jak powiedział, przy projektowaniu europejskich obiektów handlowych należy powrócić do tradycji średniowiecznych miast.

- Kluczem jest zachowanie proporcji w projektowaniu. Odczytaniu genius locci danego miejsca. Jestem zwolennikiem powierzchni handlowych, ale tych tradycyjnych form, wywodzących się ze średniowiecza, XIX-wieku - komentował.

Jak zaznaczył Chołdzyński, przy przygotowaniu dobrych projektów należy zwrócić uwagę na ich rozmiar. - Dobrym przykładem jest Florencja. To miasto - muzeum, ale również i miasto - centrum handlowe, w europejskim tego słowa znaczeniu. Zachęcam do czerpania z tych wzorców, bo nie ma się czego wstydzić. To nasza tożsamość - dodał. 



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.