REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 16 lut 2016 13:14
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Paneliści sesji Sztuka budowania i tworzenia kontekstu architektury komercyjnej w mieście
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe
Centrum handlowe jak cholesterol – nie musi być złe

Dlaczego centra handlowe są jak cholesterol? Czy ładna pani to podstawowy wyznacznik dobrej przestrzeni? To tylko kilka z pytań, na których odpowiedź znają uczestnicy debaty "Sztuka budowania i tworzenia kontekstu architektury komercyjnej w mieście" zorganizowanej podczas 4 Design Days.

REKLAMA

Jak skomentował Marek Dunikowski, centrum handlowe nie musi zawsze szkodzić. Przykładem jest Kraków. Galeria Krakowska to jeden z najważniejszych projektów handlowych w mieście. - To największa w Krakowie i jedna z najbardziej dochodowych galerii w kraju. Wiele osób mówi, że inwestycja źle zrobiła miastu. Ja nie jestem przekonany, czy rzeczywiście to prawda - mówił Marek Dunikowski, architekt, podczas sesji centra handlowe konferencji 4 Design Days. - Faktem jest, że Galeria Krakowska doprowadziła do przeniesienia się wielu sklepów ze średniowiecznego centrum na drugą stronę plant - mówił.

Jak zaznaczył, w miejsce sklepów weszły jednak restauracje, kawiarnie czy kluby. - Do dziś to miejsce żyje, nie tylko w dzień, ale i w nocy. Być może to dobrze, że tak się stało, bo miasto wciąż jest fantastyczne - dodał.

Krytyczny wobec inwestycji był Andrzej Chołdzyński. - Dworzec to jest dworzec. Kościół to jest kościół. Dlaczego w Krakowie nie widać napisu Dworzec Kraków Główny, tylko mamy go schowanego gdzieś za galerią? W Katowicach jest inaczej, odrobinę lepiej – komentował.

Nie walczyć z potrzebami

Dlatego tak ważne jest dobre przygotowanie przestrzeni przed budynkiem. - Przestrzeń przy galerii handlowej nie może być barierą, obietnicą, że za szklanym portalem jest raj: ciepło i ładna pani. To powinno być miejsce, który wpisze się w miasto, które może będzie trudniejsze w użytkowaniu, ale niezbędne, by również sama galeria funkcjonowała – tłumaczył Zbigniew Maćków.

Jak zaznaczył, bardzo trudno jest obecnie przygotować dobry projekt handlowy. - Kiedyś najemcy zajmowali powierzchnię. Dziś mają swoje pomysły i techniki na wyciągnięcie pieniędzy z portfela: aromamarketing, muzykę, efektowne ekrany. Dynamika świata sprawia, że zmienia się charakter handlu. Dlatego trudno dziś spotkać tradycyjne domy towarowe – mówił.

- Współczesny scenariusz handlu wymaga, by każdy sklep był na parterze. Nawet, jeśli jest na poziomie -1, 1, to wejście musi być z ulicy – tłumaczył Chołdzyński.

Jak dodał, dziś należy myśleć o tym, jak będzie wyglądał handel za kilkanaście lat. - Za jakiś czas centrum handlowe stanie się miejscem, gdzie się ogląda produkty, a następnie klient wróci do domu i tam kupi online. To znacząco zmienia proporcje i należy o tym myśleć już dziś – zaznaczył Chołdzyński.

- Z biologią nie można walczyć. Jaka powinna być przestrzeń? Taka, w której człowiek czuje się dobrze. Dlatego nawet jeśli architekt popełnił błąd, to nie można obawiać się przeróbek. Miasto jest dla ludzi i nie można z tym walczyć – podsumował Marek Dunikowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.