REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Co słychać na budowie Warszawy Zachodniej? Już w grudniu nowy peron

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 22 lis 2021 15:18
Co słychać na budowie Warszawy Zachodniej? Już w grudniu nowy peron
Budowa stacji Warszawa Zachodnia: na zdjęciu dwa stare perony i trzy nowe perony, kładka i wysokie zadaszenie. fot. Artur Lewandowski, mat. PKP PLK
Co słychać na budowie Warszawy Zachodniej? Już w grudniu nowy peron
Co słychać na budowie Warszawy Zachodniej? Już w grudniu nowy peron
Co słychać na budowie Warszawy Zachodniej? Już w grudniu nowy peron
Co słychać na budowie Warszawy Zachodniej? Już w grudniu nowy peron
Co słychać na budowie Warszawy Zachodniej? Już w grudniu nowy peron
Co słychać na budowie Warszawy Zachodniej? Już w grudniu nowy peron
Co słychać na budowie Warszawy Zachodniej? Już w grudniu nowy peron
Co słychać na budowie Warszawy Zachodniej? Już w grudniu nowy peron
Co słychać na budowie Warszawy Zachodniej? Już w grudniu nowy peron

Konstrukcje zadaszenia z panelami fotowoltaicznymi kilkanaście metrów nad peronami, szerokie podziemne przejście, nowe tory i rozjazdy - to widoczne efekty przebudowy Warszawy Zachodniej. Generalnym architektem inwestycji jest pracownia DWAA Architekci, zaś generalnym projektantem: Toprojekt.

REKLAMA

  • Trwają prace nad budowie stacji Warszawa Zachodnia. Obok kilkuset przejeżdżających codziennie pociągów, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budują stację, która zwiększy dostępność i możliwości komunikacji w stolicy, regionie i na trasach dalekobieżnych.
  • Podróżni skorzystają z pierwszego nowego peronu nr 6 Warszawy Zachodniej w grudniu. Montowane są gabloty, ławki i tablice informacyjne. Obok wysokiego zadaszenia ustawiane są elementy niższych wiat - przedłużenie hali peronowej.
  • Na dachu, który wykonany jest w 30 proc., umieszczane są panele fotowoltaiczne o powierzchni 12 tys. metrów kwadratowych.
  • Inwestycja za ok. 2 mld zł jest współfinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wykonawca montuje tory, rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem, układa setki metrów kabli, kanalizację, stawiane są stalowe konstrukcje sięgające kilkunastu metrów nad peronami i przygotowywane jest przejście podziemne. Z myślą o podróżnych zwiększona jest liczba komunikatów i informacji.

Przeczytaj także >> 
TOP 20: Warszawa w budowie – oto najciekawsze projekty, które odmienią miasto

Warszawa Zachodnia z energią słoneczną

Podróżni skorzystają z pierwszego nowego peronu nr 6 Warszawy Zachodniej w grudniu. Montowane są gabloty, ławki i tablice informacyjne. Obok wysokiego zadaszenia ustawiane są elementy niższych wiat - przedłużenie hali peronowej. Zaawansowane jest przygotowanie peronów nr 7 i peronu nr 8, tj. - nowego dodatkowego peronu od strony Woli.

Dach hali peronowej jest wykonany w 30 proc. Konstrukcje wysokiego zadaszenia widać nad trzema budowanymi peronami. Na 27 filarach wykonawca układa kolejne elementy. Do zasilania stacji wykorzystana będzie energia słoneczna. Na dachu umieszczane są panele fotowoltaiczne o powierzchni 12 tys. metrów kwadratowych – to powierzchnia bliska dwóm boiskom do piłki nożnej.

Energia z paneli fotowoltaicznych zapewni 1/3 rocznego zapotrzebowania zasilania urządzeń na dworcu i stacji oraz ograniczy emisję dwutlenku węgla. Wewnętrze przestrzenie uzupełni również naturalne światło dzięki świetlikom. W obszarze stacji zaplanowano zielone przestrzenie z krzewami.

Na stacji powstaje nowy układ torowy. Ułożonych zostało już 29 rozjazdów oraz blisko 4 km nowych torów. Ustawiane są słupy i bramki dla rozwieszenia sieci trakcyjnej. W przygotowanej konstrukcji przejścia podziemnego - od peronu linii obwodowej do peronów 6, 7, 8 wykonywana jest posadzka. W nowym budynku Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) montowane są systemy i komputery do sprawnego prowadzenia ruchu pociągów.

Nowa Warszawa Zachodnia

Na Warszawie Zachodniej dla podróżnych będą zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują za ok. 2 mld zł netto projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.

Generalnym architektem inwestycji jest pracownia DWAA Architekci.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie