Czego od biurowców potrzebują najemcy? Właściciele trójmiejskich biur wyjaśniają



PropertyDesign.pl - 04-05-2017 13:22


Obok nowych inwestorów wynajmujących nowoczesne powierzchnie biurowe w Trójmieście coraz częściej dochodzi do relokacji siedzib obecnych już tutaj firm. Sprzyja temu rozwój powierzchni biurowej. Czego od nowych biur oczekują najemcy?

Firmy chcą oferować nowocześniejsze i bardziej komfortowe miejsce pracy, usprawniać komunikację czy zapewnić sobie większą elastyczność w obliczu przyszłego rozwoju. Takie działania możliwe są także dzięki ogromnej dynamice rozwoju trójmiejskiego rynku biurowego na przestrzeni ostatniej dekady i znacznie ciekawszej ofercie niż jeszcze kilka lat temu. Najemcy gdańskiej Alchemii wyjaśniają dlaczego zdecydowali się na zmiany lokalizacji właśnie na ten obiekt.

- W Trójmieście jest wiele firm, których potencjał rozwojowy pozwala, albo wręcz wymusza w obecnych realiach i standardach pracy przeniesienie biura do nowoczesnego, prestiżowego budynku. Rynek biurowy bardzo dynamicznie się rozwija, a dzisiejsza oferta nowoczesnych powierzchni biurowych jest nieporównywalnie większa, ciekawsza i o wyższym standardzie, niż jeszcze 10 czy nawet 5 lat temu – komentuje Marcin Piątkowski, dyrektor ds. komercjalizacji w firmie Torus.

W styczniu przeniesienie swojego biura do Alchemii z innego biurowca w Gdańsku ogłosiła firma Lufthansa Systems Poland obecna  na polskim rynku od 1998 roku. Na swoje potrzeby wynajęła ona blisko 5 tys. mkw. w budynku Argon, trzecim etapie kompleksu, a pracować będzie w nim ok. 550 osób (głównie z branży IT i aeronautycznej). Co istotne, pracownicy rozlokowani będą tam zaledwie na dwóch piętrach (typowa kondygnacja biurowa Argonu ma bowiem 3 tys. mkw. powierzchni). Przedstawiciele firmy podkreślali, że jest to kolejny, ważny etap w rozwoju firmy związany także z pojawieniem się nowych, zaawansowanych usług i kompetencji biznesowych, co powoduje konieczność zapewnienia odpowiedniego komfortu pracy i stworzenia optymalnych warunków rozwoju. Nowa przestrzeń usprawnić ma także procesy komunikacji oraz dzielenia się wiedzą w ramach organizacji (zarówno w ramach gdańskiego zespołu, jak i światowej sieci), co w przypadku firm technologicznych jest niezmiernie istotne.

Na początku marca okazało się, że do Argonu przeniosą się także pracownicy Grupy Wirtualna Polska, która na swoje potrzeby wynajęła blisko 2,4 tys. mkw. Spółka chce skonsolidować część swoich lokalnych biur i skoncentrować gdańskich pracowników w jednej lokalizacji (dotychczas rozlokowanych w 3 biurach).

- Koncentracja wszystkich pracowników gdańskiego zespołu pozwoli na sprawniejszą komunikację w ramach lokalnego biura i całej Grupy. Alchemia doskonale odpowiada charakterowi nowoczesnego środowiska pracy, czym dobrze wpisuje się też w naszą filozofię działania i strategię rozwoju. Jakość budynku, jego lokalizacja i oferta dodatkowych usług zapewnią naszemu zespołowi najwyższy komfort pracy – powiedziała Maria Skoczkowska z biura prasowego Grupy WP.

Oprócz wspomnianych wyżej firm swoje gdańskie biura do Alchemii (etap I i II) przeniosły też m.in. Wipro IT Services, Manpower Group czy Grupa Progres (wcześniejsza siedziba firmy znajdowała się w Pruszczu Gdańskim). Eksperci podkreślają, że trend związany z relokacją do nowoczesnych przestrzeni będzie się z pewnością umacniał.

– Każda z firm ma oczywiście swoje indywidualne powody, które skłaniają ją do zmiany adresu, ale najczęściej jest to decyzja biznesowa podyktowana konkretnymi potrzebami rozwojowymi. Nowoczesna przestrzeń biurowa to nie tylko komfortowe, efektywne i bezpieczne miejsce pracy, ale także szereg udogodnień dla pracowników wynikających z lokalizacji i skomunikowania czy oferty usług towarzyszących. Nie bez znaczenia jest też prestiż miejsca – dodaje Marcin Piątkowski z firmy Torus.

Alchemia to wielofunkcyjny kompleks biznesowy powstający w Gdańsku, którego deweloperem jest firma Torus. I etap inwestycji (oddany do użytku w grudniu 2013 r.) dostarczył na rynek 16,7 tys. mkw. powierzchni biurowej. Na 4,6 tys. mkw. funkcjonuje tam również centrum rekreacyjno-sportowe, m.in. z basenami, saunami, klubem fitness i halą sportową, a uzupełnieniem oferty jest dwupoziomowa restauracja (bistro). W sierpniu 2015 r. budynek został sprzedany, a jego nabywcą jest podmiot stanowiący joint venture pomiędzy Bluehouse Capital Advisor Ltd a REINO Dywidenda Plus SA zarządzanym przez REINO Partners.

II etap inwestycji (oddany do użytku w październiku 2015 r.), dostarczył blisko 22 tys. mkw. powierzchni biurowej. W grudniu 2015 roku budynek ten uznany został za Najlepszy Nowy Biurowiec Roku podczas najbardziej prestiżowego konkursu branży nieruchomości komercyjnych w Polsce, Eurobuild Awards 2015. W marcu 2016 został on finalnie sprzedany spółce zależnej Polskiego Holdingu Nieruchomości S.A..

Obecnie trwa budowa III etapu inwestycji, który będzie miał 14 kondygnacji nadziemnych i kształt litery H. Jego łączna powierzchnia do wynajęcia (GLA) to blisko 39 tys. mkw., a całkowita powierzchnia typowej kondygnacji biurowej aż 3 tys. mkw. Zakończenie budowy planowane jest na III kwartał 2017 roku.

Projektantem całego kompleksu Alchemia jest pracowania APA Wojciechowski Architekci z Warszawy. Konsultantem ds. LEED jest VvS | Architects & Consultants.