
Częstochowski samorząd dostał trzy oferty na dokończenie przebudowy al. Wojska Polskiego, jak w tym mieście nazywa się odcinek dawnej drogi krajowej nr 1, tzw. gierkówki. Pierwotna umowa opiewała na 178,8 mln zł. Cena najtańszej oferty na dokończenie prac to 359 mln zł brutto.
Miasto, odstępując od umowy z pierwotnym wykonawcą w kwietniu br. deklarowało, że chce dokończyć inwestycję - z nowym wykonawcą - w drugiej połowie 2023 r. Wcześniejszy wykonawca zdaniem zamawiającego nie rokował szans na realizację zadania w terminie.
Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie odstąpił od umowy z konsorcjum firm Drog-Bud, Firesta-Fišer i Nowak Mosty z początkiem kwietnia. Jak wyjaśniał, stopień zaawansowania prac przy przebudowie alei Wojska Polskiego (DK91) był niedostateczny, a ich postęp niewystarczający. Miejska spółka zapewniała wówczas, że jest gotowa kontynuować inwestycję z nowym, wyłonionym w przetargu wykonawcą, aby zakończyć prace w drugiej połowie 2023 r.
Jak wynika z informacji o zamówieniach publicznych częstochowskiego MZD, w postępowaniu na dokończenie przedsięwzięcia, ogłoszonym na początku maja br., wpłynęły trzy oferty. Spółki z grupy NDI zaoferowały cenę 359 mln zł brutto, spółka Strabag Infrastruktura Południe 480,9 mln zł, a firma Budimex - 487,5 mln zł.
Wartą 178,8 mln zł umowę na zaprojektowanie i wykonanie przebudowy odcinka dawnej "gierkówki" częstochowski MZD podpisał w październiku 2018 r. Projektowaniu towarzyszyły procedury administracyjne. Służby wojewody śląskiego wydały zgodę na realizację inwestycji drogowej (ZRiD) na przełomie czerwca i lipca 2021 roku.
Nową organizację ruchu, umożliwiającą rozpoczęcie prac na całym przebudowywanym, blisko sześciokilometrowym odcinku dotychczasowej DK1 na terenie miasta (po zmianie: DK91) - od skrzyżowania z al. Jana Pawła II do ul. Rakowskiej - wdrożono na początku sierpnia. Wraz z pracami na al. WP wyłączono jej dotychczasowe pojedyncze jezdnie.
Przygotowana przez lokalny samorząd przebudowa "starej jedynki" w obrębie Częstochowy ma m.in. służyć komunikacji z północnym węzłem autostrady A1 i pozwolić na bezkolizyjny przejazd przez prawie całe miasto w relacji północ-południe. Przewidziano m.in. budowę dwóch nowych dwupoziomowych skrzyżowań, nowej estakady w dzielnicy Raków czy kładek dla ruchu pieszo-rowerowego ponad trasą.
Do czasu częściowego otwarcia w grudniu ub. roku autostradowej obwodnicy Częstochowy w ciągu autostrady A1 przecinającym miasto odcinkiem "starej jedynki" odbywał się główny ruch tranzytowy. Nadal, mimo otwarcia A1, przy kolizyjnych skrzyżowaniach al. Wojska Polskiego tworzyły się korki. Obecna modernizacja ma potrwać do drugiej połowy 2023 r.
Projektant Pracownia Architektoniczna 1997 sp. z o.o.
Prezes Zarządu, Projektant BULANDA MUCHA Architekci
Właściciel UGO architecture
Prezes, Generalny Projektant AGG – Architekci Grupa Grabowski Sp. z o.o.
Wiceprezes, Generalny Projektant AGG – Architekci Grupa Grabowski Sp. z o.o.
Prezes Atelier Loegler Architekci Sp. z o.o.