REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Do końca 2023 r. potrwa remont linii trawmajowej w Zabrzu

  • Autor: PAP
  • 01 kwi 2022 13:24
Do końca 2023 r. potrwa remont linii trawmajowej w Zabrzu
Do końca 2023 r. potrwa remont linii trawmajowej w Zabrzu, fot. shutterstock

Przebudowę linii tramwajowej z centrum Zabrza do granicy z Rudą Śląską zamówiła w czwartek samorządowa spółka Tramwaje Śląskie. Prace w terminie 12 miesięcy wykona za 49 mln zł brutto firma NJN.

REKLAMA

Jak wynika z informacji Tramwajów Śląskich, przebudowa torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną w Zabrzu obejmie odcinek od tamtejszego browaru do granicy z Rudą Śląską. To łącznie 8 km toru pojedynczego; torowisko w znacznej części jest dwutorowe. Prace mają być prowadzone przy maksymalnym możliwym utrzymaniu ruchu tramwajowego w systemie mijankowym.

Zakres robót podzielono na trzy odcinki, co wiąże się z wykonaniem już na tej trasie dwóch krótkich odcinków wraz z budową przed dekadą równoległej Drogowej Trasy Średnicowej. Pierwszy przebudowywany odcinek rozpoczyna się w rejonie Browaru przy ul. Wolności w Zabrzu, na wysokości przystanku Zabrze Św. Floriana, a kończy za przystankiem Zaborze Elektrociepłownia.

Drugi odcinek rozpoczyna się przed skrzyżowaniem ul. Wolności z ul. Wyciska (przylega do niego projektowane pętla Lompy), a kończy wjazdem pod market Aldi. Trzeci odcinek rozpoczyna się na wschód od skrzyżowania ul. Wolności z wiaduktem nad DTŚ (naprzeciw marketu Lidl) i biegnie do granicy miast Zabrze i Ruda Śląska.

W przetargu założono wykonanie prac - w całości na torowiskach wydzielonych - w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Kryteriami oceny ofert ustanowiono cenę (w 80 proc.), doświadczenie osób realizujących zamówienie (10 proc.) i okres gwarancji (10 proc.). W czwartek podpisano wartą 49 mln zł brutto umowę z firmą NJN.

"To ważny szlak tramwajowy, którym kursują linie nr 1, 4 i 5, a odcinek, który przeznaczyliśmy do modernizacji, łączy fragmenty przebudowane już wcześniej. Do tego zlikwidujemy wąskie gardło, jakim jest dwustumetrowy odcinek jednotorowy w rejonie skrzyżowania z ul. Rymera, gdzie wybudowana zostanie linia dwutorowa" - powiedział w czwartek prezes Tramwajów Śląskich Bolesław Knapik.

Spółka zrealizuje to zadanie w ramach unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Składający się z trzech etapów projekt szacowany jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych (ok. 1,1 mld zł brutto; przy ponad 560 mln zł unijnego dofinansowania). Zakłada remonty ok. 100 km torowisk, budowę dwóch nowych odcinków linii oraz zakup 55 tramwajów.

Dotąd w ramach tego projektu unijnego na terenie Zabrza zakończono cztery zadania: wzdłuż ul. Powstańców Śląskich i Religi, na pograniczu Zabrza i Bytomia, w ciągu ul. Bytomskiej w dzielnicy Biskupice oraz na pograniczu Zabrza i Gliwic. Pod koniec listopada 2021 r. rozpoczęła się modernizacja torowiska w dzielnicy Mikulczyce.

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km w zajezdniach). Codziennie w dni robocze na trasy wyjeżdża ok. 200 wozów.

W ostatnich miesiącach w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii trwały rozmowy nt. objęcia przez GZM ew. nowych udziałów w należącej do 12 gmin spółce Tramwaje Śląskie lub też przejęcia udziałów tej spółki od gmin. Pozwoliłoby to m.in. na współfinansowanie bezpośrednio przez Metropolię, a nie, jak dotąd, przez miasta, unijnych inwestycji TŚ.

Spółka Tramwaje Śląskie należy do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Ponad 47 proc. udziałów mają Katowice, ponad 11,5 proc. - Sosnowiec, przeszło 9,5 proc. - Bytom, a po ponad 8 proc. - Chorzów i Zabrze. Pozostałymi udziałowcami są: Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie i Świętochłowice. 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.