REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Dwa nowe dworce na mapie województwa łódzkiego

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 27 maj 2022 15:29
Dwa nowe dworce na mapie województwa łódzkiego
W Gorzkowicach otwarto nowy dworzec, fot. mat. pras.
Dwa nowe dworce na mapie województwa łódzkiego
Dwa nowe dworce na mapie województwa łódzkiego
Dwa nowe dworce na mapie województwa łódzkiego

Program Inwestycji Dworcowych PKP trwa w najlepsze. Właśnie otwarto nowe obiekty - w Gorzkowicach i  Wilkoszewicach w województwie łódzkim.

REKLAMA

Obydwa budynki zostały wzniesione od podstaw w formule typowych, modułowych Innowacyjnych Dworców Systemowych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.  To nowoczesne w formie architektonicznej obiekty, odznaczające się minimalistyczną formą z dominantą w postaci ośmiometrowej wieży zegarowej. Elewacje dworca w Wilkoszewicach i Gorzkowicach są praktycznie identyczne, ale różnią się od siebie detalem, czyli kolorem wykończenia wieży zegarowej. W Gorzkowicach cegła elewacyjna posiada ceglasty kolor, a w Wilkoszewicach jest on jasnoszary.  

W każdym z budynków całość funkcji dworcowych została umieszczona pod wiatą będącą jednocześnie jego zadaszeniem. Podróżni znajdą pod nią otwartą poczekalnię, osłoniętą z trzech stron, z kilkoma siedziskami. Dodatkowo zamontowano tam promienniki, których zadaniem będzie zwiększenie komfortu termicznego podróżnych oczekujących na pociąg w miesiącach jesiennych i zimowych. Pod wiatą zlokalizowano również pomieszczenie toalet, a także stojaki rowerowe i stację naprawy jednośladów. Informacja o przyjazdach i odjazdach pociągów jest wyświetlana na nowoczesnych elektronicznych tablicach. Częścią nowego dworca w Wilkoszewicach jest niewielki pawilon znajdujący się tuż obok nowej bryły. To fragment wcześniejszego budynku, który został poddany estetyzacji nawiązując stylem do bryły nowego dworca. Znajduje się w nim stanowisko dla dróżnika.  

– Dzięki zaangażowaniu Funduszy Europejskich i środków z budżetu państwa inwestujemy w nowoczesną, komfortową i bezpieczną kolej. Bardzo ważnym elementem tych zmian jest modernizacja dworców. Dworce w Gorzkowicach i Wilkoszewicach zostały zrealizowane w formule niewielkich, modułowych Innowacyjnych Dworców Systemowych – przyjaznych, funkcjonalnych, dostępnych i w pełni dostosowanych do potrzeb wszystkich pasażerów – mówi Grzegorz Puda, minister funduszy i polityki regionalnej.

– Dworce w Wilkoszewicach i Gorzkowicach to kolejny dowód na to, że konsekwentnie realizujemy postawiony cel, którym jest przyjazna kolej. Dbamy o komfort podróżnych nie tylko w dużych miastach, ale również mniejszych miejscowościach, czego przykładem są ukończone właśnie inwestycje. Jestem przekonany, że zmodernizowane dworce, infrastruktura torowa i nowoczesne pociągi sprawią, że w naszych codziennych podróżach będziemy jeszcze częściej wybierać kolej – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

– Dworce kolejowe w Wilkoszewicach i Gorzkowicach to pierwsze obiekty w województwie łódzkim otwarte dla podróżnych w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych. Obydwa budynki to niewielkie, nowoczesne dworce, wybudowane od podstaw, w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Niebawem w województwie łódzkim otwarty zostanie kolejny, nieco większy IDS, który PKP S.A. zbudowało w Rogowie – mówi Ireneusz Maślany, członek Zarządu PKP S.A.

– Nowoczesne, bezpieczne, ekologiczne i dostępne – w takiej formule są realizowane inwestycje kolejowe, za którymi stoją środki unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzisiaj z nowych, niewielkich, ale przyczyniających się do poprawy mobilności lokalnej społeczności, dwóch dworców kolejowych w Gorzkowicach i Wilkoszewicach skorzystają pierwsi podróżni. Cieszę się, że wraz z obiektami kolejowymi fundusze unijne przyczyniają się do poprawy ich najbliższego otoczenia, unowocześniając i odnawiając je – mówi Joanna Lech, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Nowe dworce w Gorzkowicach i Wilkoszewicach zostały zaprojektowane jako proste, parterowe budynki, co w praktyce wyeliminowało bariery architektoniczne dla osób z niepełnosprawnościami. Usprawnień jest więcej, gdyż na dworcach i w ich otoczeniu zlokalizowano ścieżki prowadzące oraz tablice dotykowe z planami obiektów, które ułatwią poruszaniu się po nich i orientację osobom niewidzącym i niedowidzącym.

Obydwa budynki są również ekologiczne i bezpieczne. Obiekty wyposażono w system BMS (Building Management System) nadzorujący prace instalacji i urządzeń w celu optymalizacji zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Energooszczędne jest również oświetlenie budynków. Dla poprawy bezpieczeństwa na dworcach i wokół nich zainstalowano również nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.  

Metamorfozę przeszło najbliższe otoczenie dworców. W obu lokalizacjach ułożono nowe chodniki, zamontowano elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie), a także powstały nowe parkingi z miejscami przeznaczonymi również dla osób z niepełnosprawnościami i dużych rodzin.

Budowa nowych dworców w Gorzkowicach i Wilkoszewicach była realizowana w formule „Projektuj i buduj”. Koszt inwestycji to odpowiednio 4,06 mln złotych brutto i 3,97 mln złotych brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A, a wykonawcą konsorcjum firm Heli Factor Sp. z o.o. z Warszawy oraz Merx Sp. z o.o. z Białegostoku.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie