REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Dwie ważne wystawy w CSW Zamek Ujazdowski

  • Autor: PAP
  • 20 kwi 2022 09:42
fot. shutterstock

W Zamku Ujazdowskim mamy dwie wspaniałe, bardzo ważne wystawy - mówił wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński w Centrum Sztuki Współczesnej (CSW) Zamek Ujazdowski po zwiedzaniu z kuratorem wystaw "Kraj nad Wisłą" i "Nie ocenzurowano. Polska sztuka niezależna lat 80.".

REKLAMA

"To wystawa przeglądowa, taka monograficzna, Jarosława Modzelewskiego - świetnego polskiego malarza, urodzonego w roku 1955. Prawie mojego rówieśnika. Bardzo ważnego, myślę, dla mojego pokolenia" - mówił we wtorek Piotr Gliński o ekspozycji "Kraj nad Wisłą".

Szef resortu kultury i dziedzictwa narodowego podkreślił, że Jarosław Modzelewski "to ważny malarz, który w niepowtarzalnej formie (...) nawiązuje do ważnych treści". "Bardzo różnych, ale także treści tożsamościowych" - podkreślił. "Co ciekawe, wystawa Modzelewskiego zaczyna się rozmową ze znakiem - z Rodłem. On w ogóle swoje prace dyplomowe poświęcił pewnym symbolom, znakom i narracji, jaka wokół znaków może być prowadzona. (...) Rodło to z jednej strony nasza Wisła, a z drugiej strony konkretny znak mniejszości polskiej w Niemczech przed wojną" - przypomniał prof. Gliński.

"Wiele znaczeń można odczytywać z tej wspaniałej sztuki wielkiego, współczesnego polskiego malarza Modzelewskiego" - ocenił.

Wicepremier wyjaśnił, że druga wystawa "poświęcona jest twórcom ze stanu wojennego i lat 80.". "Wybitnym polskim przede wszystkim malarzom, ale nie tylko. Także takim artystom jak Jerzy Kalina, którzy zajmowali się sztuką wykorzystującą bardzo różne metody, m.in. sztuką happeningu i sztuką instalacji" - powiedział.

"Tutaj mamy zgromadzone dwieście prac, więc pewnie autorstwa około setki artystów, którzy w latach 80. - w czasach, kiedy nie można było swobodnie tworzyć - jednak tworzyli i to tworzyli nawiązując do bardzo ważnych tematów" - powiedział. "Strajki robotnicze, protesty społeczne, a także dialog z ocenzurowaniem czy dialog z opresją ideologiczną" - wymienił tematy prac szef resortu kultury.

Gliński ocenił, że jest to "wystawa bardzo ciekawa i potrzebna". "To też jest pytanie, dlaczego przez 30 lat wolnej Polski tak mało było polskich wystaw poświęconych tej ważnej tematyce czy temu okresowi w polskiej sztuce" - dodał. Zwrócił uwagę, że na ekspozycji "Nie ocenzurowano. Polska sztuka niezależna lat 80." są "nazwiska bardzo znane, jak chociażby Jerzy Tchórzewski, ale i mniej znane, a warte poznania".

Wystawa "Kraj nad Wisłą" prezentowana w CSW Zamek Ujazdowski jest pierwszą przekrojową prezentacją kilku dekad twórczości malarza Jarosława Modzelewskiego.

Przestrzeń ekspozycyjna podporządkowana została kształtowi odnoszącemu się do symbolu Rodła, zaczerpniętego z jednego z pierwszych obrazów Modzelewskiego - "Bez tytułu" ("Rodło") z 1980 r. Ten obraz jest punktem wyjścia do prezentacji kolejnych etapów twórczości malarza.

"Wątkiem przewodnim jest zatem rzeka Wisła, spajająca różne pod względem formalnym okresy w twórczości Modzelewskiego. Rzeka jest tematem wielu obrazów Modzelewskiego, powracającym w kolejnych dekadach. Jest także symbolem obecnej w malarstwie Modzelewskiego polskiej tożsamości, ujawniającej się nie poprzez przedstawienia doniosłych i patetycznych zdarzeń i postaci, ale w szczegółach tworzących kontekst codziennych, zwyczajnych czynności czy w specyfice pejzażu, charakterystycznego właśnie dla kraju nad Wisłą" - czytamy w informacji o ekspozycji.

Wystawa będzie czynna w CSW Zamek Ujazdowski do 24 kwietnia.

Instalacja Jerzego Kaliny - butelki z mlekiem stawiane rano pod drzwiami w bloku; "Pieta" Stanisława Rodzińskiego; "Golgota" Jerzego Tchórzewskiego tworzą klimat wystawy "Nie ocenzurowano. Polska sztuka niezależna lat 80." w CSW Zamek Ujazdowski, która przypomina o wprowadzeniu stanu wojennego w Polsce.

Aranżacja wystawy nawiązuje do słynnych wystaw niezależnych lat 80. i do istotnych dla tamtego czasu prac artystycznych. Przechodząc przez kolejne sale widz ogląda obrazy, rzeźby i instalacje powstałe pomiędzy wprowadzeniem stanu wojennego a powołaniem pierwszego niekomunistycznego rządu.

W jednej z pierwszych przestrzeni nazwanej "Wszystkie nasze dzienne sprawy" przypomniana została instalacja Jerzego Kaliny "Dzień dobry" z 1989 r., będąca ironicznym komentarzem do prozy życia w PRL-u. "U nas butelka z mlekiem stawiana pod drzwiami była tym, czym w Ameryce coca-cola. Mleko na progach kojarzyło mi się z długim korytarzem więziennym, z żarłem stawianym przed zamkniętymi celami. Nie widać było tego, który je przyniósł, ani tego, który je spożyje. Dla mnie to była najprostsza i najtrafniejsza metafora socjalistycznej Polski" - mówił o swej pracy Kalina.

Kolejne sale to przypomnienie ważnych wystaw, dzieł i artystów: "Wystawa walizkowa"; "Pomarańczowa Alternatywa"; "Wzlot";, "Znak krzyża"; "Wściekły pies na zielonym tle"; "Przeciw złu, przeciw przemocy". W zamykającej wystawę przestrzeni zatytułowanej "Wieczernik" zobaczyć można instalację Jerzego Kaliny "Ostatnia wieczerza" z 1983 r. W tej samej sali wyświetlany jest film ze spektaklu "Wieczernik" wg Ernesta Brylla w reż. Andrzeja Wajdy, który miał swoją premierę w 1985 r., w ruinach kościoła Miłosierdzia Bożego przy ul. Żytniej.

Ekspozycja "Nie ocenzurowano. Polska sztuka niezależna lat 80." W CSW Zamek Ujazdowski będzie czynna do 5 czerwca.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.