REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Dworzec PKS Nova w Białymstoku czeka na start

  • Autor: propertynews.pl
  • 08 gru 2017 11:27
Dworzec PKS Nova w Białymstoku czeka na start
Wizualizacje inwestycji w Białymstoku fot. mat. prasowe

Od 11 grudnia 2017 r. mieszkańcy Białegostoku będą korzystać z nowoczesnego dworca PKS Nova. Tym samym firma Budner oficjalnie zakończy pierwszy etap swojej sztandarowej inwestycji. Wraz z parkiem handlowym, którego otwarcie zaplanowano na luty 2018, dworzec stanie się nie tylko wizytówką miasta, ale i najlepszym dowodem na to, że współpraca samorządu z deweloperem może przynieść satysfakcjonujące efekty.

REKLAMA

Jeszcze rok temu 3,65-hektarowy teren dworca PKS w Białymstoku zajmował budynek z lat 70. ubiegłego wieku, otoczony prowizorycznymi wiatami i peronami oraz przestarzały budynek hotelowy dla kierowców PKS. Ten ważny punkt komunikacyjny w mieście funkcjonował w fatalnym stanie przez dziesięciolecia, bo nie było chętnego inwestora, który chciałby zaangażować się w przebudowę lub modernizację obiektu.W 2015 roku PKS Białystok nadzorowany przez Marszałka Województwa Podlaskiego ogłosił przetarg na realizację koncepcji zakładającej budowę nowego dworca wraz z całą infrastrukturą w tym również z budynkiem stacji obsługi autobusów z częścią socjalno-biurową - duże znaczenie miała cena i czas realizacji inwestycji oraz oczywiście koncepcja zagospodarowania całości terenu ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań architektonicznych nowego dworca. Oferentów było kilku, ale zwycięzca przetargu – firma Budner - wygrała pomysłem.

- W grę wchodziła wyłącznie rozbiórka i następnie budowa nowych obiektów. Teren nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, który pozwoliłby na wybudowanie galerią handlową (co wydawało się najbardziej oczywistym rozwiązaniem), więc należałoby najpierw zmienić plan, a dopiero potem starać się o pozwolenia na budowę. To zajęłoby kilka lat, a Marszałkowi i PKS Nova zależało na jak najszybszej realizacji przedsięwzięcia – wyjaśnia Marek Budner, prezes firmy. - Nasza koncepcja zakładała realizację w oparciu o warunki zabudowy poszczególnych obiektów. Zaproponowaliśmy najszybszy i najbardziej atrakcyjny sposób zagospodarowania nieruchomości – tym wygraliśmy.

Budner nabył prawo wieczystego użytkowania części gruntów i na nich zaplanował m.in. park handlowy. Reszta terenu należy do PKS. Budowa nowego dworca wraz z infrastrukturą oraz budynku stacji obsługi autobusów została sfinansowana ze środków uzyskanych z transakcji. W efekcie ani PKS, ani samorząd województwa nie ponosił żadnych kosztów.

Inwestor nie tylko sfinansował koszty budowy dworca, ale wziął również na siebie całe ryzyko związane z realizacją inwestycji. Na własny koszt – a w przypadku parku handlowego - z dodatkowym finansowaniem Deutsche Bank. - Dla nas, jako instytucji finansującej, kluczowe było to, że inwestor stojący za projektem jest jednocześnie jego gwarantem – podkreśla Robert Adamski z Biura Finansowania Nieruchomości Komercyjnych w Deutsche Bank. - Ponadto firma Budner zaczęła z nami rozmowy na bardzo wczesnym etapie przygotowań, dzięki temu mieliśmy czas na szczegółową analizę ryzyka całościowego projektu inwestycyjnego z uwzględnieniem pozostałych obiektów nie finansowanych przez bank. To – z naszego punktu widzenia - dodatkowy atut przemawiający za wejściem w przedsięwzięcie.

Dworzec w budowie, a działa

Wybrana przez firmę Budner koncepcja była bardzo skomplikowanym projektem. Realizacja każdego z etapów inwestycji – od rozbiórki starych obiektów po wznoszenie nowych - zależała od stopnia zaawansowania budowy poprzedniej fazy – jeśli opóźniłyby się prace nad realizacją dworca, również budowa parku handlowego przesunęłaby się w czasie.

- PKS Białystok w warunkach przetargowych szczegółowo określił standard dworca, jego wielkość i kubaturę, a w trakcie dalszych negocjacji nawet rodzaj materiałów, które zostaną użyte do budowy. Dodatkowo mieliśmy wybudować stację obsługi autobusów z myjnią oraz częścią socjalno-biurową, a podczas budowy trzeba było utrzymać cały czas ruch autobusów. Biorąc pod uwagę fakt, że przez dworzec przejeżdża ok. 800 autobusów dziennie, w tym PKS Nova i innych mniejszych, lokalnych przewoźników, nie było to łatwe zadanie – mówi Marek Budner. - Podjęliśmy się wzywania. Wszystkie etapy budował ten sam wykonawca, firma P.A. Nova, dzięki temu udało nam się uniknąć dzielenia placu budowy na mniejsze części, co z kolei miało niebagatelny wpływ na usprawnienie działań. Mimo niewielkiego opóźnienia wynikającego z przedłużających się ustaleń administracyjnych, udało się skoordynować wszystkie prace.

Budowa rozpoczęła się na początku marca 2017 r. W efekcie prac, na ponad trzy i pół hektarowym terenie powstał nie tylko nowoczesny i wykonany z najwyższej klasy materiałów dworzec wraz ze stacją obsługi autobusów, ale również park handlowy i supermarket Kaufland, który marka wybudowała na odkupionej od Budnera części działki. Obok dworca o powierzchni zabudowy około 1300 mkw. usytuowano ogromny parking z kontrolą czasu parkowania i systemem rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Firma wzięła na siebie również dodatkowe koszty wyremontowania, przebudowy i budowy zewnętrznego układu drogowego ulic Bohaterów Monte Cassino i ulicy Stołecznej , który wcześniej znajdował się w bardzo złym stanie technicznym lub nie spełniał wymogów obsługi komunikacyjnej tak dużej inwestycji.

Projekt był objęty umową ryczałtową. - Być może na etapie koncepcji nie doszacowaliśmy kosztów, ale uznaliśmy, że warto ponieść dodatkowe nakłady, by inwestycja miała jak najwyższą jakość – tłumaczy Marek Budner. - Nie myliliśmy się – inwestycja będzie wizytówką zarówno dla miasta, jak i dla naszej firmy.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie