Przemyski dworzec kolejowy ostatnio pokazywany jest w mediach w związku z konfliktem zbrojnym na Ukrainie. Neobarokowy obiekt z bogato zdobioną elewacją i niemal pałacowymi wnętrzami w 2020 roku został jednak wybrany Dworcem Roku.
Dworzec kolejowy w Przemyślu, ostatnio oglądany w serwisach informacyjnych w związku z przybywającą do Polski falą uchodźców z Ukrainy, to obiekt neobarokowy z bogato zdobioną elewacją i niemal pałacowymi wnętrzami. Przemyśl Główny to laureat nagrody publiczności w konkursie Dworzec Roku 2020.
O ile jeszcze w roku 2019 z przemyskiego dworca korzystało około 4000 osób dziennie, to pod koniec lutego tego roku same tylko pociągi z uchodźcami przyjeżdzały tam co 3-4 godziny. Każdy z pociągów przywoził do Przemyśla około 2000 uchodźców.
Z materiałów PKP SA wynika, że w 2012 roku zakończyła się przebudowa dworca w Przemyślu, dzięki której odzyskał on swój historyczny charakter. Obiekt został także dostosowany do współczesnych standardów obsługi podróżnych, w tym wymagań związanych z obsługą osób z niepełnosprawnościami.
Najbardziej widoczna dla podróżnego odwiedzającego dworzec jest jego architektura i wystrój. Jego budowa w pierwotnym kształcie zakończyła się w 1860 roku, ale dzisiejszy, neobarokowy charakter nadała mu dopiero przebudowa pod koniec XIX wieku. Wtedy to wyburzono wieże dworca, a budynek rozbudowano o pomieszczenia m.in. dawnej bagażowni. Wtedy też powstało m.in. przylegające do elewacji od strony torów zadaszenie peronu.
Najbogatszym pod względem detali jest hol - utrzymany w jasnych kolorach i barokowej stylistyce z dużym naświetlem w centralnej części stropu. Nieco powyżej gzymsów umieszczone są malowidła przedstawiające alegorycznie m.in komunikację, transport oraz herby miast (w tym Przemyśla i Krakowa).
Wnętrze posiada również dwukondygnacyjne pomieszczenie restauracji z malowidłami ściennymi autorstwa Mariana Strońskiego powstałymi w latach 1928-1933. Przedstawiono na nich panoramę Przemyśla oraz basztę północną przemyskiego zamku.
W ramach przeprowadzonej kilka lat temu inwestycji na dworcu pojawiły się m.in. elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowy system zapowiedzi głosowej. Odtworzono również dawny podział funkcjonalny pomieszczeń, przez co przemieszczanie się po dworcu stało się łatwiejsze, a elewacja zyskała nową, podkreślającą detale architektoniczne iluminację.
Przemyski dworzec powstał 160 lat temu i był jednym z przystanków na budowanej wówczas linii kolejowej z Krakowa do Lwowa. Dworzec przed II wojną światową był jednym z ważniejszych punktów w mieście. Świadczy o tym chociażby krótka wizyta króla Rumunii Karola II i następcy tronu księcia Michała, która miała miejsce 26 czerwca 1937 roku, w drodze do Warszawy. Pociąg z monarchą w drodze do stolicy zatrzymał się w trzech miejscach - we Lwowie, Radomiu i właśnie na dworcu w Przemyślu, o czym pisała ówczesna prasa.
Jak wynika z materiałów PKP SA, po 1945 roku dworzec w Przemyślu przeszedł kilka remontów, przy czym najważniejszy był ten zakończony w 2012 r. (PAP)
autor: Łukasz Pawłowski
pif/ mk/
Współwłaściciel, Architekt Ultra Architects
Współwaściciel, Architekt Ultra Architects
Członek Zarządu, Współwłaściciel, Architekt RKW Rhode Kellermann Wawrowsky Architektura + Urbanistyka
Współwłaściciel, Architekt AD Artis Architects
Właściciel, Architekt Arco
Partner, Architekt Dedeco