W piątek 24 marca miało miejsce oficjalne otwarcie nowego dworca w Dobczynie.
Dworzec w Dobczynie został wybudowany w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. To typowy Innowacyjny Dworzec Systemowy charakteryzujący się minimalistyczną, funkcjonalną i nowoczesną formą architektoniczną z dominantą w postaci wieży zegarowej.
Dworzec w Dobczynie składa się z dwóch części. W pierwszej z nich mieści się przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Urządzono ją zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze w jasnej kolorystyce, z dużym dostępem światła dziennego, dostającego się do wnętrza przez wielkoformatowe szklane witryny.
Poczekalnię wyposażono w ławki, gabloty, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, system informacji głosowej oraz zegar. Jest ona również w pełni klimatyzowana. Tuż przy niej znajdują się toalety. Natomiast w drugiej części mieści się lokal na wynajem. Pod zadaszeniem zlokalizowano również stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy jednośladów. Elewację dworca wykończono płytami systemowymi w kolorze słomkowym.
– Postawiliśmy na rozwój polskiej kolei. Kolejnym efektem tych działań jest nowy dworzec w Dobczynie wybudowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego. To nowoczesny, komfortowy, bezpieczny i ekologiczny budynek, który spełni oczekiwania mieszkańców tej miejscowości – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Oprócz nowoczesnej i minimalistycznej formy architektonicznej dworzec w Dobczynie jest w pełni dostępny dla osób z niepełnosprawnościami. Wyposażono go m.in. w oznakowanie w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe oraz toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Dworzec w Dobczynie jest również przyjazny środowisku i bezpieczny. Na jego dachu zamontowano 12 paneli fotowoltaicznych o mocy 3 kWp, które wytworzą rocznie około 2700 kWh „zielonej energii”. Do ogrzewania i chłodzenia budynku zamontowano pompę ciepła. Natomiast jego oświetlenie zrealizowano w energooszczędnej technologii LED. Dworzec wyposażono również w system inteligentnego zarządzania budynkiem, który steruje pracą urządzeń i instalacji, a tak optymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Nadzoruje on również prace nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, w tym monitoringu czy kontroli dostępu.
W ramach inwestycji wykonano nową drogę dojazdową do dworca, chodniki oraz sześć miejsc parkingowych, w tym jedno dla osoby z niepełnosprawnościami. Miejsca parkingowe wykonano z ażurowych kostki betonowej, dzięki czemu zwiększono powierzchnie biologicznie czynną. Na terenie dworca zamontowano również elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie), a także uporządkowano zieleń.
Budowa nowego dworca w Dobczynie kosztowała około 5,5 mln złotych brutto. Była ona realizowana w formule „Projektuj i buduj”. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A. a wykonawcą projektu i prac budowlanych konsorcjum Heli Factor Sp. z o.o. wraz z Merx Sp. z o.o.
Generalny Projektant, wiceprezes Kuryłowicz & Associates Sp z o.o.
główny projektant MAAI
współwłaściciel JSK Architekci
Współwłaściciel i Prezes FS&P ARCUS Biuro Architektoniczne
Założyciel, Architekt Nizio Design International
Architekt FBT Pracownia Architektury i Urbanistyki