REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Eye-tracking w architekturze.Technologia pomoże projektować lepsze miasta

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 10 wrz 2020 13:54
Eye-tracking w architekturze.Technologia pomoże projektować lepsze miasta
Skrzyżowanie ulicy Marszałkowskiej z Al. Jerozolimskimi w Warszawie: z reklamami. Fot. Mat. prasowe
Eye-tracking w architekturze.Technologia pomoże projektować lepsze miasta
Eye-tracking w architekturze.Technologia pomoże projektować lepsze miasta
Eye-tracking w architekturze.Technologia pomoże projektować lepsze miasta
Eye-tracking w architekturze.Technologia pomoże projektować lepsze miasta
Eye-tracking w architekturze.Technologia pomoże projektować lepsze miasta
Eye-tracking w architekturze.Technologia pomoże projektować lepsze miasta
Eye-tracking w architekturze.Technologia pomoże projektować lepsze miasta
Eye-tracking w architekturze.Technologia pomoże projektować lepsze miasta
Eye-tracking w architekturze.Technologia pomoże projektować lepsze miasta
Eye-tracking w architekturze.Technologia pomoże projektować lepsze miasta
Eye-tracking w architekturze.Technologia pomoże projektować lepsze miasta
Eye-tracking w architekturze.Technologia pomoże projektować lepsze miasta
Eye-tracking w architekturze.Technologia pomoże projektować lepsze miasta
Eye-tracking w architekturze.Technologia pomoże projektować lepsze miasta
Eye-tracking w architekturze.Technologia pomoże projektować lepsze miasta
Eye-tracking w architekturze.Technologia pomoże projektować lepsze miasta
Eye-tracking w architekturze.Technologia pomoże projektować lepsze miasta
Eye-tracking w architekturze.Technologia pomoże projektować lepsze miasta
Eye-tracking w architekturze.Technologia pomoże projektować lepsze miasta
Eye-tracking w architekturze.Technologia pomoże projektować lepsze miasta
Eye-tracking w architekturze.Technologia pomoże projektować lepsze miasta

– Obserwując współczesny rozwój technologii, którego domeną jest często zdrowie i komfort użytkownika, możemy spodziewać się podobnej rewolucji w projektowaniu architektonicznym oraz podejściu do środowiska zabudowanego – mówi Kacper Radziszewski z firmy Designbotic. Firma przeprowadziła eksperyment na architektach z pracowni Roark Studio, w którym zbadany został wpływ reklam wielkoformatowych na odbiór przestrzeni polskich miast.

REKLAMA

Najnowsze technologie i współczesna wiedza pomagają architektom bardzo precyzyjnie projektować przestrzeń miejską. Nowoczesne rozwiązania opracowane przez firmę Designbotic już w najbliższej przyszłości mogą sprawić, że komfort i przyjemność wynikająca z przebywania w miastach ulegną znacznej poprawie. Wszystko dzięki wykorzystaniu techniki o nazwie eye-tracking, umożliwiającej śledzenie punktów skupienia wzroku użytkowników.

Jeszcze do niedawna urządzenia służące do pomiarów biometrycznych, czyli badania reakcji i struktury ludzkiego ciała, były zarezerwowane wyłącznie dla specjalistycznych ośrodków badawczych. Postępująca miniaturyzacja podzespołów oraz obniżenie kosztów ich produkcji sprawiły, że z czasem zaawansowane technologie stały się dostępne niemal dla każdego, ułatwiając wiele aspektów codziennego życia. Możliwość odblokowania komputera czy telefonu przy użyciu odcisku palca, rozpoznawanie twarzy, zegarki mierzące puls i ilość kroków to rozwiązania występujące dziś powszechnie.

Ta technologiczna rewolucja daje również szansę lepszego projektowania miast, a dzięki temu -podniesienia jakości życia mieszkańców. Dzięki niej, jesteśmy w stanie wyciągać wnioski na temat przeszłości przestrzeni polskich miast, m.in. ich mało spójnego i pełnego reklam oblicza lat 90’ ubiegłego wieku. Współczesne podejście zakłada ścisłą współpracę architektów i urbanistów, która znacząco ułatwi planowanie przestrzenne i lepsze współegzystowanie pewnych obiektów. Dzięki technice eye-tracking i badaniom, które firma Designbotic przeprowadziła na architektach, wyraźnie widać, że reklamy w przestrzeni publicznej rozpraszają uwagę, odbierają przyjemność i obniżają komfort wynikający z przebywania w niej.

 – Narzędzia oraz metody wykorzystywane w innych branżach często nieoczekiwanie znajdują swoje zastosowanie w dziedzinie architektury. Do niedawna druk 3D czy wirtualna rzeczywistość wydawały się przepowiednią dalekiej przyszłości, natomiast dziś stanowią kolejne narzędzie w rękach inżynierów. Obserwując współczesny rozwój technologii, którego domeną jest często zdrowie i komfort użytkownika, możemy spodziewać się podobnej rewolucji w projektowaniu architektonicznym oraz podejściu do środowiska zabudowanego – mówi Kacper Radziszewski z firmy Designbotic.

Eye-tracking w architekturze

Naukowe dowody potwierdzające dominację zmysłu wzroku pochodzą jeszcze z lat 80’ ubiegłego wieku. Szereg badań wykonywanych na przestrzeni lat jednoznacznie dowiódł, że to właśnie zapis wizualnych bodźców jest w ludzkiej pamięci najsilniejszy i co za tym idzie – najmocniej wpływa na bezpośredni sposób postrzegania otaczającej przestrzeni. W ten właśnie sposób architektura postanowiła sięgnąć po dokonania okulografii (ang. eye-tracking), techniki polegającej na śledzeniu ruchu gałek ocznych, stosowanej od ponad 100 lat w dziedzinach takich, jak medycyna, psychologia czy marketing.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.