REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przyjęła standardy infrastruktury przystankowej

  • Autor: PAP
  • 11 sty 2021 14:32
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przyjęła standardy infrastruktury przystankowej
Fot. Pixabay

Wytyczne dotyczące infrastruktury transportu zbiorowego przyjęła Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Głównym założeniem jest, by wszystkie przystanki komunikacji miejskiej – niezależnie od miejsca i rodzaju – oferowały pasażerom porównywalne standardy i jakość.

REKLAMA

O przyjęciu dokumentu pod nazwą "Wytyczne dotyczące infrastruktury transportu zbiorowego" poinformował w poniedziałek Witold Trólka z biura prasowego Metropolii. Jak przypomniał, wytyczne są rekomendacjami dla gmin, które mają ułatwić im proces planowania i projektowania. Zastosowanie konkretnych rozwiązań będzie zależało od decyzji danej gminy.

"Przystanki to bardzo ważny element transportu publicznego. Od ich funkcjonalności, stanu oraz estetyki zależy, jak postrzegana jest komunikacja pasażerska. Są jednym z czynników wpływających na decyzje mieszkańców dotyczące wyboru tramwaju, autobusu czy trolejbusu jako alternatywy dla samochodu osobowego" - wskazał, cytowany w informacji, członek zarządu GZM ds. transportu Grzegorz Kwitek.

Jak ocenił, aby lepiej zorganizować transport publiczny w Metropolii ważne jest, aby pasażer korzystał z infrastruktury o ujednoliconym wyglądzie i standardzie. "Bardzo nam zależy, aby nasze zalecenia były stosowane podczas realizacji inwestycji w infrastrukturę pasażerską w całej Metropolii. Zdajemy sobie sprawę, że to proces rozłożony na wiele lat" - zaznaczył Kwitek.

Dyrektor departamentu komunikacji i transportu urzędu metropolitalnego Lucjan Dec uściślił, że proponowane przez Metropolię rozwiązania dotyczą m.in. rodzaju nawierzchni, krawężników peronowych, wiat przystankowych, tablic z rozkładami jazdy czy siedzisk. Regulacje dotyczą także tablic informacji pasażerskiej oraz automatów biletowych.

Przykładowo, dojścia do przystanków powinny być bezpieczne: projektowane z uwzględnieniem różnych grup pasażerów, w szczególności osób mających problemy z poruszaniem się czy z wózkami. Elektroniczna tablica informacyjna (SDIP) powinna tak umieszczona, aby była widoczna z terenu przystanku, łącznie z wnętrzem wiaty.

Konstrukcja ekranu biletomatu ma zapewniać obsługę "gołą ręką" i w rękawiczkach. Biletomat ma być odporny na próby uszkodzenia i na zarysowania. Wyświetlacz w automatach biletowych powinien dodatkowo prezentować informacje dla pasażerów, m.in. dotyczące odjazdów. Rekomendacje dotyczą też węzłów przesiadkowych, np. w zakresie wyposażenia i funkcji takich obiektów.

W planowaniu zatok przystankowych autorzy wytycznych sugerują ograniczenie stosowania kostki brukowej lub granitowej na rzecz betonu. Kostka brukowa podlega deformacji, tworzą się koleiny, może w nich gromadzić się woda.

Metropolia, która - na mocy specjalnej ustawy - zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, organizuje w ich imieniu komunikację miejską poprzez Zarząd Transportu Metropolitalnego. W listopadzie ub. roku zgromadzenie GZM zdecydowało o zmianie statutu ZTM w zakresie rozszerzenia jego zadań o utrzymanie wiat przystankowych.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.