REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia z siecią wspólnych tras rowerowych

  • Autor: PAP
  • 10 mar 2022 14:58
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia z siecią wspólnych tras rowerowych
Miasta centralnej części Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii porozumiały się w sprawie tras rowerowych. fot. Shutterstock

Miasta centralnej części Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii porozumiały się w sprawie tras rowerowych. Powstać ma wspólna spójna infrastruktura rowerowa.

REKLAMA

  • W Górno-Śląskiej Metropoli mają powstać spójne trasy rowerowe ułatwiające jazdę na rowerze po zachodniej części Metropolii. 
  • Porozumienie podpisali w środę przedstawiciele Bytomia, Gliwic, Chorzowa, Lublińca, Piekar Śląskich, Rudy Śląskiej, Świętochłowic, Tarnowskich Gór i powiatu tarnogórskiego.
  • Samorządy będą się starały wspólnie pozyskać środki unijne na budowę tej infrastruktury.

Budowę spójnych tras rowerowych, ułatwiających jazdę na rowerze w centralnej części Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a także starania o środki unijne na budowę tej infrastruktury, zakłada porozumienie kilku samorządów centralnej części GZM, podpisane w środę w Tarnowskich Górach.

"Wspólnie m.in. z Rudą Śląską, Świętochłowicami, Bytomiem i Piekarami Śląskimi stworzymy spójne trasy rowerowe ułatwiające jazdę na rowerze po zachodniej części Metropolii. Wspólnie też będziemy starali się pozyskać środki unijne na budowę tej infrastruktury" - poinformował w środę po południu na Facebooku wiceprezydent Chorzowa Marcin Michalik.

Jak uściślił tarnogórski magistrat, deklarację - pod nazwą Inicjatywa 605 - podpisali w środę przedstawiciele Bytomia, Gliwic, Chorzowa, Lublińca, Piekar Śląskich, Rudy Śląskiej, Świętochłowic, Tarnowskich Gór i powiatu tarnogórskiego.

"Celem jest wytyczenie punktów styku i przebiegu tras rowerowych na niektórych odcinkach korytarzy nr 602, 603 i 605 czyli prowadzących z Gliwic do Katowic, z Gliwic do Tarnowskich Gór i z Bytomia do Lublińca, a więc łączących centrum aglomeracji z północą i zachodem" - napisano w informacji tarnogórskich samorządowców.

Strony zobowiązały się do wspólnego określenia kosztów projektowych i budowlanych oraz analizy i wskazania możliwości pozyskania środków na realizację tras, a także do promocji projektu na wszystkich etapach jego realizacji.

Spójna sieć tras rowerowych

"Każdy z naszych samorządów planuje, projektuje lub buduje własne trasy rowerowe, połączenia między nami powinny być projektowanie wspólnie, między innymi dlatego, aby się wzajemnie uzupełniały. Chcemy wspólnie koordynować prace i mam nadzieję, że w przeciągu kilkunastu lat osiągniemy efekt, z którego będziemy dumni" - wskazał burmistrz Tarnowskich Gór Arkadiusz Czech.

Aby osiągnąć ten cel, sygnatariusze zadeklarowali chęć wzajemnego informowania się o postępach projektu, zapewnienia niezbędnego dla jego realizacji personelu oraz finansowania związanych z nim działań.

Uzgodnienia, projektowanie i budowa dróg rowerowych muszą odbywać się z uwzględnieniem kryteriów technicznych określonych w "Założeniach regionalnej polityki rowerowej Województwa Śląskiego wraz z koncepcją sieci Regionalnych Tras Rowerowych (w ujęciu korytarzowym)".

"Jesteśmy zainteresowani budową dróg rowerowych zarówno w wymiarze turystycznym, jak i komunikacyjnym. U siebie rudzianie mają gdzie jeździć, ale myślę, że z chęcią przyjechaliby rowerem na przykład do Tarnowskich Gór" - ocenił wiceprezydent Rudy Śląskiej Krzysztof Mejer

W naszych okolicach mamy wiele kilometrów turystycznych tras rowerowych. Dzięki trasie biegnącej na południe połączymy się z aglomeracją i innymi trasami a cykliści z południa nie będą do nas musieli jeździć pociągami czy samochodami, ale przyjadą na rowerach" - zaznaczyła wiceburmistrz Lublińca Anna Jonczyk-Drzymała.

Władze Tarnowskich Gór przypomniały, że obecnie rusza tam warta ok. 60 mln zł "Rozbudowa centrum przesiadkowego wraz z budową infrastruktury rowerowej". Projekt zakłada budowę blisko 30 km tras rowerowych łączących dzielnice miasta, pasów dla rowerów, tunelu pieszo-rowerowego, a także centrum przesiadkowego przy dworcu autobusowym i kolejowym. Dzięki Inicjatywie 605 nowe trasy rowerowe mają być połączone z biegnącymi do sąsiednich miast.

Zrzeszająca 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego GZM w 2018 r. opracowała i przyjęła "Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej", koordynuje też przygotowanie międzymiastowych połączeń rowerowych, które nazywa velostradami. W informacjach o środowym porozumieniu nie odniesiono się do tych inicjatyw.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.