REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Hologramy, automatyzacja i zdalna kontrola. W którą stronę zmierza projektowanie biur, hoteli i osiedli w erze Covid-19?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 26 paź 2020 11:25
Hologramy, automatyzacja i zdalna kontrola. W którą stronę zmierza projektowanie biur, hoteli i osiedli w erze Covid-19?
Radisson Blu Hotel, fot. mat. prasowe

Jak będzie wyglądała przyszłość urbanistyki i planowanie kształtu miast, osiedli czy budynków? Czy pandemia odciśnie piętno na projektowaniu, sposobie w jaki pracujemy i odpoczywamy, a nowe technologie w architekturze i hotelarstwie staną się chlebem powszednim?

REKLAMA

Przyszłość pracy zdalnej

Początek pandemii COVID-19 wymusił swoisty globalny eksperyment, polegający na niemal natychmiastowym przejściu na pracę zdalną i zastąpieniu ogromnych przestrzeni biurowych. domowym zaciszem. Z perspektywy czasu należy stwierdzić, że eksperyment ten w większości przypadków zakończył się powodzeniem i nie przełożył się na obniżenie produktywności pracowników. Wiele wskazuje więc na to, że rozwiązanie, które początkowo miało stanowić jedynie konieczną i tymczasową alternatywę, w niedalekiej przyszłości stanie się nie tylko jeszcze bardziej powszechną, ale nawet preferowaną formą zatrudnienia w branżach, w których jest to możliwe.

– Myślę, że nie wrócimy już w pełni do sposobu, w jaki pracowaliśmy przed pandemią. Ale zapewne pojawi się dużo ciekawych rozwiązań technologicznych i nowych wyzwań – mówi Wojciech Witek z biura architektonicznego Iliard Architecture & Interior Design. – Ogromnego znaczenia nabierze między innymi umożliwienie równoprawnej komunikacji zdalnej. Mówię na przykład o sytuacji, kiedy w sali konferencyjnej na spotkaniu siedzą cztery osoby, a dwie dołączają do niego zdalnie. Jak zapewnić tym dwóm osobom taki sam wpływ na przebieg spotkania, jaki mają osoby, które fizycznie znajdują się w sali konferencyjnej? Jest tu duża przestrzeń do rozwijania technologii – może będzie to rozwiązywane za pomocą ekranów, a może pójdziemy krok dalej – w kierunku awatarów albo hologramów?

Zasadniczym wyzwaniem stojącym przed architektami będzie więc uwzględnienie wspomnianych zmian na rynku pracy, które będą musiały mieć bezpośrednie przełożenie na sposób projektowania biurowców. Wiele wskazuje bowiem na to, że firmy chcące dostosować się do aktualnej sytuacji, będą przechodzić na „mieszany” system pracy, w którym część osób będzie wciąż pracowała z biura, kolejne będą zatrudnione w trybie home office, a jeszcze inne będą pracować w systemie rotacyjnym.

Hotel skrojony na miarę

Kolejnym ciekawym zagadnieniem są trendy związane z wprowadzaniem najnowszych technologii do obiektów hotelowych. Przykładowo, największe sieci hotelowe już od dawna przymierzają się do automatyzacji sposobu zbierania informacji na temat potrzeb i preferencji swoich gości. Celem jest postawienie pierwszych kroków w kierunku automatycznego dopasowywania się pokojów hotelowych do profilu konkretnego użytkownika.

– Personalizacja miała rozpoczynać się w momencie rezerwacji wizyty w hotelu z poziomu aplikacji telefonicznej – mówi Wojciech Witek. – Jeżeli byliśmy już wcześniej w obiekcie danej sieci, rezerwowany przez nas pokój miał sam dostosować się do naszych preferencji. Miało to dotyczyć m.in. głośności telewizora czy muzyki, wilgotności powietrza czy temperatury. Aplikacja miałaby też proponować kupno dodatkowych usług czy produktów na podstawie profilu danego klienta. Są to systemy, o których rozmawia się w branży już od jakiegoś czasu, natomiast nie zostały one jeszcze wdrożone na szeroką skalę – dodaje.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.