REKLAMA
PARTNER PORTALU partner portalu
×

Szukaj w serwisie

Infrastruktura przyjazna zwierzętom na trasie Poznań – Szczecin

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 24 lis 2022 15:27
Infrastruktura przyjazna zwierzętom na trasie Poznań – Szczecin
Obiekt na linii kolejowej Poznań – Szczecin dostosowany do migracji zwierząt, fot. Iwona Kriger, mat. PKP PLK
Infrastruktura przyjazna zwierzętom na trasie Poznań – Szczecin
Infrastruktura przyjazna zwierzętom na trasie Poznań – Szczecin
Infrastruktura przyjazna zwierzętom na trasie Poznań – Szczecin
Infrastruktura przyjazna zwierzętom na trasie Poznań – Szczecin
Infrastruktura przyjazna zwierzętom na trasie Poznań – Szczecin
Infrastruktura przyjazna zwierzętom na trasie Poznań – Szczecin
Infrastruktura przyjazna zwierzętom na trasie Poznań – Szczecin

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przy modernizacji trasy Poznań – Szczecin i budowie dostępnych stacji i przystanków pamiętały także o blisko stu bezpiecznych przejściach dla ssaków, gadów i płazów.

REKLAMA

  • Zwierzęta Puszczy Noteckiej, Puszczy Drawskiej, m.in. wilki, wydry, żmije, sarny i traszki mogą bezpiecznie żyć obok linii kolejowej Poznań – Szczecin.
  • Kolejowe mosty i przepusty są wyposażane w specjalne półki. Przy niektórych mostach są pozostawione pasy terenu, które pozwolą bezpiecznie przejść pod torami obok rzek dużym ssakom: sarnom, wilkom, dzikom, lisom.
  • Inwestycja realizowana jest przy współfinansowaniu unijnym z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

Do lepszych warunków podróży przygotowywana jest linia z Poznania do Szczecina. W zakresie inwestycji istotne miejsce zajmuje ochrona środowiska, m.in. dbałość o zwierzęta żyjących obok torów.

Już ponad 30 przebudowanych mostów, wiaduktów, przepustów jest przegotowanych do przejść i wędrówek zwierząt mieszkających obok torów. Przybędzie jeszcze około 60 obiektów. Wśród dostosowanych obiektów są m.in. mosty na Warcie, Noteci, Drawie, Bukówce i Mierzęckiej Strudze. Wilki, wydry, żółwie błotne, żmije zygzakowate, traszki grzebieniaste mogą skakać, przebiegać i pełzać bezpiecznie szczególnie na obszarach Natura 2000, przez które prowadzi kolejowa trasa. To Puszcza Notecka, Uroczyska Puszczy Drawskiej, Lasy Bierzwnickie, Lasy Puszczy nad Drawą, Puszcza Drawska.

Obiekt na linii kolejowej Poznań – Szczecin dostosowany do migracji zwierząt, fot. Iwona Kriger, mat. PKP PLK
Obiekt na linii kolejowej Poznań – Szczecin dostosowany do migracji zwierząt, fot. Iwona Kriger, mat. PKP PLK

Aby dzikie zwierzęta mogły bezpiecznie przekraczać tory kolejowe, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sprawdzają ścieżki wędrówek zwierząt i zlecają odpowiednie realizacje przejść nad lub pod torami. Kolejowe mosty i przepusty także na trasie Poznań – Szczecin są wyposażane w specjalne półki. Przy niektórych mostach są pozostawione pasy terenu, które pozwolą bezpiecznie przejść pod torami obok rzek dużym ssakom: sarnom, wilkom, dzikom, lisom – jak np. na moście na Warcie.

Nowe tory pod nadzorem przyrodniczym

Prace na torach między Wielkopolską a Pomorzem Zachodnim prowadzone są pod nadzorem przyrodniczym, który polega m.in. na kontroli terenu pod kątem występowania gatunków chronionych oraz określeniu i zapobieganiu zagrożeniom. Budowy są monitorowane pod względem bezpieczeństwa zwierząt.

Inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie”. Projekt ma decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, która określa w jaki sposób powinny być prowadzone roboty, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony środowiska.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach monitorowania oddziaływania linii kolejowych na środowisko montują w pobliżu linii kolejowych specjalne fotopułapki. Obserwacje z kamer i analizy nagrań wskazują, że tory nie stanowią problemu dla większości zwierząt. Zwierzęta korzystają z przygotowanych udogodnień. Takie zachowania można zaobserwować na FILMIE. Jelenie, sarny, lisy czy zające wykorzystują przygotowane specjalnie przejścia pod torami, a płazy specjalne półki na mostach i przepustach.

Rocznie w obrębie linii kolejowych można zaobserwować około 16 tysięcy śladów obecności dzikich zwierząt. Badania terenowe, wykorzystanie kamer i fotopułapek pozwalają poznać otoczenia linii kolejowych i zwyczaje zwierząt. Cześć zwierząt migruje z młodymi, które w przyszłości mogą korzystać z tych samych ścieżek i szlaków.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie