REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jak obiekty komercyjne wykorzystują przestrzeń dachu?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 19 lut 2020 11:34
Jak obiekty komercyjne wykorzystują przestrzeń dachu?
Na szczycie Fern Office znajdziemy przestrzeń z nietuzinkową restauracją lub otwartym do późnych godzin klubem muzycznym, strefą relaksu z leżakami, kinem letnim i tarasem, z którego rozpościerać się będzie widok na świetlny pejzaż ulicy Piotrkowskiej, głównego deptaka miasta. Chillout pod chmurką pozostanie znakiem rozpoznawczym „OFFa”, fot. mat. inwestora

Do niedawna wykorzystywane wyłącznie w celach technicznych, takich jak montaż urządzeń telekomunikacyjnych, centrali wentylacyjnej czy agregatu prądotwórczego, dziś mogą stanowić element odróżniający obiekty standardowe od tych z naprawdę… najwyższej półki. Dachy budynków przeszły w ostatnich latach sporą metamorfozę na polskim rynku nieruchomości. Jak wyglądają najnowsze pomysły na wykorzystanie ostatniej kondygnacji w biurowcach i innych obiektach komercyjnych?

REKLAMA

Jeśli mielibyśmy wskazać jeden, szeroki trend, którym przez ostatnie 10 lat kierowali się projektanci i inwestorzy odpowiedzialni za obiekty komercyjne powstające w Polsce, bez wątpienia byłoby to zrównoważone budownictwo. Szczególnie, jeśli proekologiczna postawa może przynieść wymierne korzyści w bilansie kosztów utrzymania obiektu. Dlatego prawdopodobnie najpopularniejszym obecnie sposobem na wykorzystanie powierzchni dachów jest montaż paneli fotowoltaicznych, które produkują energię na potrzeby obiektu – w taki sposób zasilany jest m.in. jeden z najwyższych obiektów w Polsce, budynek biurowy Q22 zrealizowany przez Echo Investment.

Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii pomaga zredukować bieżące koszty utrzymania budynku, a do tego stanowi jedno z podstawowych kryteriów w systemach certyfikacji LEED i BREEAM, o które tak mocno zabiegają ich właściciele. Warto jednak pamiętać, że to, co dziś stanowi dobrą praktykę, już za niecały rok będzie wymaganą prawem normą. Zgodnie z przyjętą w 2010 unijną dyrektywą dotyczącą charakterystyki energetycznej budynków, od 1 stycznia 2021 wszystkie nowo powstające obiekty będą musiały być samowystarczalne pod względem energetycznym.

Biofilia, czyli powrót na łono natury

Część trendów z obszaru zrównoważonego budownictwa skupia się na tym, jak funkcjonują budynki, a część na tym, jak funkcjonuje... człowiek. Spośród „antropocentrycznych” pomysłów na zagospodarowanie ostatniej kondygnacji budynku prawdziwe triumfy święci w ostatnim czasie biofilia – założenie, w myśl którego projektowana przestrzeń powinna przenosić swych użytkowników w kojący świat natury. I nic w tym dziwnego. Jak wynika z niedawnego badania przeprowadzonego przez agencję SW Research, aż ośmiu na dziesięciu warszawian brakuje w mieście zieleni.
I tak, na biurowych mapach polskich miast jak grzyby po deszczu zaczynają wyrastać zielone dachy, pasieki dla pszczół oraz wypełnione nasadzeniami strefy relaksu i aktywności. – Na zachodzie Europy popularność w projektach biurowych zdobywają miejskie farmy, które zachęcają pracowników do wspólnego wysiłku na rzecz firmowego ogródka, co nie odbiega tak dalece od klasycznych praktyk team-buildingowych – zauważa Michał Styś, prezes zarządu OPG Property Professionals. – Należy się spodziewać, że w Polsce trend także znajdzie podatny grunt do rozwoju – dodaje.

Biznesowy ekosystem

Pod tym względem niezwykle ekscytująco przedstawia się projekt nowej przestrzeni wielofunkcyjnej Towarowa 22 w Warszawie. Ponieważ w okolicy ronda Daszyńskiego brakuje terenów zielonych, projektanci zdecydowali się umieścić ją na rozległych, otwartych ogrodach na dachach biur, obiektów handlowych i budynków mieszkalnych wchodzących w skład kompleksu.

Dużym skokiem jakości w przestrzeni publicznej będą też planowane inwestycje na OFF Piotrkowska Center w Łodzi. W miejscu, gdzie niedawno otwarto hotele dla owadów dziko żyjących, powstanie parking wielopoziomowy, którego elewacje niemal w całości pokryje żywa roślinność, a zielony dach będzie miejscem odpoczynku i rekreacji. – "OFF" to kreatywny ekosystem, w którym poszczególne elementy żyją w symbiozie, zarówno na poziomie biznesowym, jak i…. komórkowym. Posiadacze aut elektrycznych znajdą tu stacje do ładowania, zaś ślad węglowy generowany przez gości i pracowników przyjeżdżających samochodami spalinowymi zostanie zniwelowany przez zieleń, która zamieni pyły zawieszone w cenny tlen – dodaje Michał Styś.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.