
LEED to system certyfikacji środowiskowej stworzony przez United States Green Building Council, organizację promującą zrównoważone podejście do projektowania, budowania i użytkowania budynków. O ile materiały budowlane, m.in. posadzki parkingowe, same w sobie nie są certyfikowane w systemie LEED, ich zastosowanie może przyczynić się do uzyskania przez budynek dodatkowych punktów.
Projekty biurowe, które starają się o certyfikat LEED, podlegają ocenie w różnych obszarach powiązanych ze zrównoważonym rozwojem. W zależności od liczby zdobytych punktów, są klasyfikowane na jednym z czterech poziomów. Podstawowy poziom to budynek certyfikowany, w przypadku wyższej liczby punktów przyznawane są certyfikaty Silver, Gold lub Platinum. Przy ocenie parkingów brane są pod uwagę m.in. takie kwestie związane z projektowaniem posadzek, jak wydzielenie uprzywilejowanych miejsc postojowych, wybór materiału i technologii posadzkowej, a nawet skład farby do malowania oznaczeń poziomych.
Wyraźnie zaznacz na posadzce miejsca postojowe tylko dla „zielonych” pojazdów
Zgodnie z wytycznymi USGBC warto przeznaczyć 5 proc. wszystkich miejsc postojowych w budynku dla „zielonych” pojazdów. Należy w wyraźny sposób wyodrębnić je jako miejsca do wyłącznego użytku przez samochody niskoemisyjne lub energooszczędne. Miejsca te powinny być rozłożone proporcjonalnie w różnych strefach parkingu. Dodatkowo, należy zainstalować stacje ładowania pojazdów elektrycznych albo stacje tankowania paliw alternatywnych – każde z nich dla minimum 2 proc. miejsc postojowych dostępnych na parkingu. Dobrym sposobem wizualnego wydzielenia tych miejsc jest zastosowanie posadzek żywicznych w kontrastowych kolorach oraz namalowanie na nich napisów lub symbolicznych oznaczeń poziomych.
Wyróżnij miejsca na rowery innym kolorem posadzki
Zgodnie z wymaganiami LEED warto wygospodarować w biurowcu miejsca do przechowywania rowerów – zarówno o charakterze sezonowym, jak i stałym. I jednych, i drugich powinno być minimum 4 w każdym budynku. Krótkoterminowa infrastruktura rowerowa powinna być w stanie obsłużyć 2,5 proc. gości odwiedzających budynek w szczycie sezonu. Strefy te powinny znajdować się w odległości do 30 m od głównego wejścia. Z kolei długoterminowe miejsca na rowery powinny wystarczyć dla 5 proc. stałych użytkowników i być usytuowane max. 30 m od jakiegokolwiek czynnego wejścia do budynku. Aby ułatwić korzystanie z infrastruktury rowerowej, warto zaprojektować te miejsca w taki sposób, aby były widoczne z daleka, np. poprzez zastosowanie innego koloru posadzki oraz symbole graficzne.
Wybierz posadzki parkingowe o niskiej zawartości lotnych związków organicznych
W celu zredukowania wewnątrz budynku ilości zanieczyszczeń powietrza, które są drażniące, mają nieprzyjemny zapach lub wywierają niekorzystny wpływ na samopoczucie wykonawców lub użytkowników, w certyfikacji LEED ustalono limity zawartości lotnych związków organicznych (LZO) dla materiałów budowlanych. Dla posadzek parkingowych limit ten wynosi 50 g/l. Żywiczne posadzki parkingowe Deckshield od Flowcrete Polska nie zawierają rozpuszczalników i mają zawartość LZO poniżej 10 g/l (poza powłoką anty-UV), co oznacza, że mogą być stosowane w biurowcach, które starają się o certyfikat LEED.
Zwróć uwagę na odpowiedzialne zarządzanie odpadami na budowie
Aby jak najmniej odpadów budowlanych trafiało na składowiska lub do spalarni śmieci, warto zarządzać nimi w przemyślany sposób. W tej kategorii każdy szczegół ma znaczenie, choćby to, że wykonawcy posadzek parkingowych korzystają z dużych kontenerów (tzw. IBC, z ang. Intermediate Bulk Container) i beczek wielokrotnego użytku.
Właściciel, Architekt Studio S - Biuro Architektoniczne Michał Szymanowski
Założyciel, Architekt KWK Promes
Partner, Architekt Sud Architectes Polska
Współwłaściciel, Architekt Ultra Architects
Współwaściciel, Architekt Ultra Architects
Członek Zarządu, Współwłaściciel, Architekt RKW Rhode Kellermann Wawrowsky Architektura + Urbanistyka