Jak zaczarować miejsce pracy?



Propertydesign.pl - 30-09-2016 16:02


Jak zaprojektować idealną przestrzeń do pracy? Słuchać uważnie najemców, być o krok od konkurencji, a przede wszystkim tworzyć… wyjątkowe miejsce. Bo dziś sam budynek to już za mało – zgodnie twierdzą prelegenci Property Forum podczas sesji „Biura. Zaczaruj miejsce pracy”.

Wstępem do dyskusji była prezentacja przygotowana przez Kingę Nowakowską, dyrektor zarządzająca, Grupa Capital Park  dot. „Biura plus” - autorskiej koncepcji Grupy Capital Plus, której ideą jest stworzenie unikalnego miejsca pracy dostosowanego do potrzeb najemców.

- Stawiamy na wysoką jakość architektury i sprawdzone, renomowane pracownie – podkreślała Nowakowska i dodała, że za te same pieniądze można mieć i ładny obiekt, i brzydki. Więc wybór jest oczywisty.  - Warszawski biurowiec Royal Wilanów zaprojektowała pracownia JEMS Architekci, zaś kompleks Eurocentrum przy Alejach Jerozolimskich w Warszawie wyszedł spod kreski PRC Architekci.  Budynki zdobyły już liczne nagrody architektoniczne. A perłą w koronie będzie projekt Art Norblin - opowiadała.

Sam budynek to już za mało

- Takie projekty, które dziś powstają w Warszawie jak wspomniany Art Norblin, nowa Hala Koszyki, czy Browary Warszawskie to będą wspaniałe inwestycje. Bo dziś tworzymy miejsca, a nie tylko sam budynek - mówił Karol Klin, dyrektor regionalny, Dział Projektów Biurowych i Hoteli, Echo Investment. Zdaniem Klina, właśnie tego typu obiekty z historią w tle tworzą coś wartościowego w tkance miejskiej. W jego opinii, takie inwestycje cieszą się dużym powodzeniem wśród najemców, bo oferują nie tylko sam budynek, a miejsce z duszą. – Inwestorzy patrzą na historię miejsca i łączą ją z przyszłością, tego oczekuje najemca. Dziś tylko tworząc coś wartościowego jesteśmy w stanie skusić przyszłego klienta – podkreślał Klin.

Jak dodała Nowakowska, ważne jest budowanie tożsamości miejsca. – Tworzymy budynki otwarte. Tak, aby miały jak najwięcej funkcji i żyły jak najdłużej, po godzinach pracy – mówiła. Dlatego Grupa Capital Park dąży do tego, aby przyjazna przestrzeń biurowa była uzupełniona o wachlarz usług na co dzień niezbędnych pracownikom, takich np. jak sklepy spożywcze, restauracje, kawiarnie, gabinety masażu oraz punkty usługowe. Dzięki temu, pracownik ma wszystko „pod ręką”.  Warszawski Eurocentrum oferuje np. usługę concierge’a, który pomoże pracownikom w załatwieniu zarówno spraw firmowych, jak i prywatnych. Ale Grupa Capital idzie o krok dalej…

Wyznaczać trendy

Bo jak wspominała Nowakowska należy wyprzedzać trendy panujące na rynku biurowym. Zielone strefy relaksu, pufy i leżaki oraz bardzo długa lista usług to nie wszystko. Dlatego Grupa Capital Park stworzyła ponad 6 tys. mkw. otwartej przestrzeni rekreacyjno-sportowej wokół Royal Wilanów z boiskiem, trampolinami, ścianką wspinaczkową czy skimboardem. Zajmuje się również promocją sztuki polskich artystów w przestrzeni wspólnej, edukacją ekologiczną swoich najemców a nawet… tworzeniem miejskich pasiek, które stanęły już na dwóch budynkach. Ciekawym przykładem jest też inicjatywa budżetu partycypacyjnego, w której najemcy sami mogą zgłaszać pożądane rozwiązania, a następnie głosować na ich wdrożenie. – Zależy nam na zaangażowaniu najemców do współtworzenia przestrzeni, w której spędzają tyle czasu – podkreślała i dodała, że firma ma jeszcze kilka ciekawych pomysłów, które w najbliższym czasie chce wdrożyć.

Świat się zmienia bardzo szybko. Agnieszka Kalinowska-Sołtys, dyrektor i architekt, APA Wojciechowski zauważyła, że większość projektowanych dziś budynków będzie zapewne stało przez 50-60 lat… przeżyją każdego z nas. Dlatego ważna jest elastyczność w projektowaniu.  – Nie wystarczy myśleć o tym, jak ma wyglądać biuro dziś, ale jak sprawić, aby było atrakcyjne przez wiele lat – stwierdził Klin. 

Słuchać najemcy

- W ostatnim czasie dużo zmieniło się w podejściu do projektowania biur. Przede wszystkim skupiamy się na najemcy. Zależy nam, aby czuł się dobrze w biurze i chciał tam pracować – podsumowała Kalinowska-Sołtys. Dziś już wiemy, dla kogo ma powstać projekt biura. Staramy się poznać profil firmy, rozmawiać z przyszłym użytkownikiem, poznać jego potrzeby i specyfikę pracy. Inaczej projektuje się biuro dla osób, które pracują jako handlowcy, a inaczej dla pracowników stricte biurowych – podkreślała architekt.

- Projektujemy dla najemcy i zmieniamy się tak samo, jak się zmienia najemca. Kiedyś o takich firmach jak Facebook czy Google mogliśmy marzyć. Dziś są obecni na naszym rynku i poniekąd wymuszają na nas zmiany w projektowaniu – zauważył Klin.

Zaś Nowakowska nadmieniła, że należy być elastycznym w podejściu do potrzeb najemców nie tylko na etapie projektowania, ale także na etapie funkcjonowania obiektu.

Architekt z APA Wojciechowski podkreślała, że bardzo ważny jest dialog ze wszystkimi uczestnikami procesu. – Należy integrować wszystkich. Projektant rozmawia z inwestorem, zarządcą nieruchomości i generalnym wykonawcą. Słuchamy się nawzajem i uczymy od siebie – zauważyła i dodała, że dzięki temu jest szansa na powstanie lepszego biura.