Jak zaprojektować dobrze obiekt handlowy? Oto 10 najgorętszych trendów



Propertydesign.pl - 29-11-2017 10:44


Pod koniec dekady nastolatkowie z generacji Z staną się największą grupą konsumentów na świecie, która zmieni reguły handlu – twierdzi Stuart Rough, prezes i architekt Broadway Malyan. Ekspert wskazuje dziesięć trendów, które należy wziąć pod uwagę projektując obiekt handlowy.

Zdaniem eksperta, nawet w skali mikro widać obecnie innowacyjność zarówno pod względem technologii, jak i samej formuły. - W większej skali, centra handlowe są kreowane zupełnie od nowa, żeby sprostać stale zmieniającym się wymaganiom klientów – nadmienia Stuart Rough.

W opinii architekta tradycyjne centra handlowe są w punkcie zwrotnym, w którym ich repozycjonowanie na rynku staje się koniecznością, jeśli chcą się liczyć w tym najbardziej dynamicznym sektorze nieruchomościowym. Ekspert wymienia dziesięć trendów dot. projektów handlowych, to swoisty przepis na idealne centrum handlowe.

Super gastronomia

- Jedzenie jest nową modą, która jest spoiwem w doświadczaniu nowoczesnego handlu. Obecnie gastronomia stanowi około 20 proc. całkowitej powierzchni najmu centrów handlowych a ta liczba jest niemal dwukrotnie wyższa w niektórych nowych obiektach. Nie jest to zaskoczeniem, jeśli wziąć pod uwagę badanie JLL, które wskazuje na fakt, że klienci, którzy korzystają z gastronomii wydają 20 proc. więcej i pozostają 30 min. dłużej w obiekcie, w stosunku do klientów nie korzystających z gastronomii – wskazuje Rough.

Zdaniem architekta, centra handlowe muszą nie tylko poszerzać ofertę gastronomiczną, lecz także tworzyć unikalne i dobrze zaprojektowane miejsca z myślą o jedzeniu. - Począwszy od konceptów typu street food, poprzez wykwintną kuchnię, koncepty restauracyjne, w których klienci mogą przyrządzać swoje własne dania, aż po restauracje, które korzystają tylko z produktów wytworzonych lokalnie, na miejskich farmach należących do centrów handlowych – wskazuje.

Rekreacja jako magnes

Najwięcej czasu spędzamy w domy i pracy a na trzecim miejscu są… centra handlowe, które stały się głównym miejscem życia towarzyskiego oraz twórczych interakcji. - Bez względu na formułę, część rekreacyjna jest absolutnie kluczowa do osiągnięcia sukcesu danego centrum handlowego. Dzieje się tak dlatego, że granica pomiędzy zakupami a życiem towarzyskim coraz bardziej się zaciera – zauważa architekt.Zdaniem eksperta, klienci oczekują zarówno bogatej oferty sklepów, jak i przestrzeni, która da im możliwość oderwania się od codzienności, a ponad wszystko – rozrywki dla całej rodziny – od stref nauki dla dzieci po... kasyna.

- Przestrzenie publiczne stworzone pod różnego rodzaju przedsięwzięcia artystyczne, wystawy, festiwale, targi, wydarzenia sportowe zaczynają pełnić coraz bardziej istotną funkcję. Większe centra handlowe stają się miejscami do wypoczynku oferując różnego rodzaju parki tematyczne, muzea, teatry, lodowiska, skateparki czy też ścianki wspinaczkowe – wskazuje.

Natura

Tradycyjny układ centrum handlowego ulega przemianie. - Chodzi o wykreowanie poczucia małego miasteczka z dużymi otwartymi przestrzeniami, a jeśli klimat i lokalizacja na to pozwalają, poszerzenia przestrzeni centrum poprzez integrację obszarów zewnętrznych z powierzchnią handlową - wskazuje.

W miarę, jak centra handlowe zaczynają przekształcać się w miejsca wypoczynku, architekt obserwuje trend, w którym obiekty posiadają cechy ulic handlowych i placów miejskich, oferując kupującym znajomy krajobraz ulicy oraz różnego rodzaju udogodnienia.

Placemaking - tworzenie miejsc poprzez krajobraz

Placemaking to tworzenie takich przestrzeni, które ludzie chcą odwiedzać i do których chcą powracać. Krajobraz pomaga artykułować klimat miejsca. - Tworzenie miejsc oraz przestrzeni, które wzbogacają doznania klientów jest podstawą dobrego projektu handlowego, a integracja z przyrodą zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz obiektu daje duże poczucie estetyki i stwarza przyjazną atmosferę danego centrum handlowego – zauważa ekspert.

Zdaniem architekta, naturalne elementy łagodzą ostre krawędzie struktury budynku, a wykorzystanie różnego rodzaju zieleni podkreśla jej dobroczynny wpływ na zdrowie, obniżając poziom stresu u klienta i wydłużając czas przebywania na terenie obiektu.

- Dostęp do naturalnego światła oraz wkomponowanie elementów zieleni w projekty handlowe wynika z nieodłącznego związku człowieka z naturą i zapewnia klientom doznania, które są wielowymiarową ucztą sensoryczną, a subtelne, wieczorne oświetlenie zwiększa poczucie bezpieczeństwa i wpływa na ich dobre samopoczucie - tłumaczy architekt.

Wyrazić markę

Zdaniem architekta od zewnętrznej elewacji po przestrzeń wewnątrz centrum handlowego, sklepy powinny mieć swobodę w kształtowaniu swojej marki oraz wizerunku, tworząc „ mini światy” będące częścią jednej, większej przestrzeni.

- Najemcy wychodzą poza tradycyjne formaty sklepów poszukując rozwiązań, które odzwierciedlą i wyróżnią ich własną markę, co w kontekście całego obiektu tworzy różnorodny mix handlowy. Sklepy muszą stać się atrakcją samą w sobie, salonami wystawowymi o jakości równej muzeum, gdzie towary są eksponatami. Stworzenie niezwykłego doznania na rynku centrów handlowych to Święty Gral z interaktywną technologią, sklepami tematycznymi i elastyczną organizacją przestrzeni, które uzupełniają tradycyjne foldery i ekspozycje sklepowe – uważa.

W opinii eksperta, w miarę zacierania się granic między handlem elektronicznym a tradycyjnym, centra handlowe będą musiały w coraz większym stopniu dostosowywać formy dostawy towarów do zmieniających się potrzeb rynkowych. - Tradycyjne parkingi zostaną zastąpione parkami dla dronów oraz magazynami, a klienci będą coraz częściej podróżować szybkimi formami transportu i autonomicznymi pojazdami – nadmienia.

Super wnętrza

Zdaniem architekta, kluczowym czynnikiem mającym wpływ na projektowanie nowych centrów handlowych jest odejście od zamkniętych, szarych wnętrz charakterystycznych dla tradycyjnych obiektów handlowych.

- Naturalne światło tworzy płynne połączenie między wewnętrzną przestrzenią handlową a światem zewnętrznym, a wnętrza są projektowane w ten sposób, aby aspekt wizualny współgrał z biznesowym - uważa ekspert.

Wnętrza powinny nawiązywać do danej lokalizacji i podkreślać klimat miejsca poprzez sam projekt oraz użycie wysokiej jakości, innowacyjnych materiałów. - Sklepy są najważniejszym elementem centrum handlowego, lecz coraz częściej te drugie stają się także miejscami wypoczynku i są projektowane tak, aby kojarzyć się z relaksem, odpoczynkiem, czy też spotkaniami towarzyskimi, a nie tylko z zakupami – zwraca uwagę Rough.

Wielofunkcyjność oparta o handel

Jak zauważa ekspert zmieniają się nawyki konsumenckie, dlatego klienci poszukują sklepów, które integrują się bezpośrednio z ich stylem życia.

- Projekty o mieszanym charakterze oparte na atrakcyjnej ofercie handlowej są kluczowe dla rozwoju wielu miast, zapewniają zatrudnienie mieszkańcom, podnoszą wartość nieruchomości i przyciągają bardziej zróżnicowaną grupę klientów, tym samym wpływając na ogólny rozwój danego miejsca – wskazuje.

Dotychczasowe bariery w handlu są przełamywane. - Dzięki innowacyjnemu podejściu, takiemu jak np. współistnienie przestrzeni coworkingowych pośród salonów sprzedaży, czy też, tak jak ma to miejsce w Azji: lokowaniu funkcji handlowych w wielofunkcyjnych wieżowcach – nadmienia.

Tożsamość marki

- Marka centrum handlowego jest jego tożsamością – zaznacza architekt. Centra handlowe muszą się od siebie odróżniać i wywoływać emocjonalną reakcję klientów – tak aby je odwiedzano i wracano do tego konkretnego centrum handlowego.

- Układ budynku, jego bryła, architektura, krajobraz i wystrój wnętrz odgrywają ważną rolę w osadzeniu projektu w danej lokalizacji i wspierają tworzenie odpowiedniego, charakterystycznego miejsca – zauważa ekspert.

- Mix najemców pomaga zbudować markę, natomiast silna, rozpoznawalna marka przyciąga dobrych najemców, zwiększa lojalność klientów i ostatecznie podnosi wartość centrum handlowego – konkluduje.

Design oddziałujący na emocje

Zdaniem architekta, zrozumienie wpływu otoczenia jest podstawą stworzenia dobrego projektu centrum handlowego. Jego sukces mierzy się natomiast pozytywnymi emocjami, które wzbudza w klientach.

- Zmysły klientów powinny być pobudzone na poziomie podświadomości. Uzyska się to dzięki integracji innowacyjnego oświetlenia, naturalnych przestrzeni oraz elementów dekoracyjnych, które wzmacniają narrację projektu – zauważa i dodaje, że zakupy w klasycznym, stacjonarnym sklepie muszą być coraz bardziej wciągające, pobudzające wszystkie zmysły – tak, by konkurować z wygodą i łatwością kupowania przez Internet. - Muszą tworzyć trwałe doznania, które klienci będą chcieli powtórzyć w przyszłości – tłumaczy.

Synergia rzeczywistości z internetem

Wraz z rozwojem roli sklepów stacjonarnych, zmieniają się zachowania klientów, którzy coraz częściej wymagają możliwości robienia zakupów poprzez wszystkie dostępne kanały sprzedaży.

- Showroomy, w których klienci mają możliwość sprawdzenia produktów przed ich zamówieniem przez Internet zaczynają być uwzględniane w formatach sklepów. W takim przypadku szczególny nacisk jest położony na personalizację usług oraz gościnność porównywalną do tej, którą otrzymujemy w najlepszych hotelach, podczas gdy w przypadku sprzedaży tradycyjnej kluczowymi czynnikami kształtującymi projekt są marketing i marka – podkreśla ekspert.

Sklepy muszą być niejako przedłużeniem i wzmocnieniem doświadczeń związanych z zakupami online zarówno w kwestii wyboru produktu, jak i obsługi. - Technologia staje się coraz bardziej wszechobecna, dzięki różnego rodzaju innowacyjnym rozwiązaniom: od witryn zakupowych opartych np. na kodach QR po wirtualne salony sprzedaży i błyskawiczne dzielenie się informacjami w mediach społecznościowych – nadmienia.