REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jakie będą miasta przyszłości?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 22 lut 2021 09:12
Jakie będą miasta przyszłości?
fot. Shutterstock; mat. prasowe Henniger Investment; mat. BIG
Jakie będą miasta przyszłości?
Jakie będą miasta przyszłości?

Jak będą projektowane i budowane miasta przyszłości? Wiele wskazuje na to, że dominować będzie idea miast 15-minutowych, będąca zupełnym przeciwieństwem modelu miasta, w którym większość usług zlokalizowana jest w centrum, a na obrzeżach budowane są głównie budynki mieszkalne.

REKLAMA

Wielofunkcyjne kwartały, zapewniające wszystkie podstawowe funkcje niezbędne do życia w odległości, którą można pokonać w ciągu 15-minutowego spaceru zdobywają coraz większą popularność.

15-minutowe miasto odpowiedzią na pandemię

Pandemia koronawirusa zweryfikowała wiele z naszych postaw, ale zadziałała również jako akcelerator już wcześniej powoli zachodzących zmian. Szeroko zakrojona digitalizacja i smartyzacja przestrzeni miejskiej, praca w modelu hybrydowym, a także koncepcja 15-minutowego miasta nie narodziły się wraz z pandemią, ale COVID-19 sprawił, że wprowadzanie zmian nabrało rozpędu.

– Głównym celem dla projektantów miast jest takie przemodelowanie miejskiej infrastruktury, by skupić się na sprawnym funkcjonowaniu lokalnych społeczności, które zapewnią mieszkańcom dostęp do podstawowych usług i produktów. Kluczem ma być nie tylko styl życia, nastawiony na pełniejsze funkcjonowanie człowieka w ramach lokalnej społeczności, ale też rozwiązania, które pomogą poprawić komunikację – zarówno tę zorganizowaną, jak i prywatną, samochodową czy rowerową. Dzięki temu mieszkańcy załatwią najpilniejsze potrzeby w bezpośrednim sąsiedztwie domów, będą mogli szybciej się przemieszczać, ograniczeniu ulegnie też emisja spalin i hałasu – zyskamy czas i czystsze powietrze. Władze Paryża czy Barcelony już dziś podejmują kroki, by uczynić metropolie bardziej przyjaznymi mieszkańcom. Coraz wyraźniej do głosu dochodzi idea „15-minutowego miasta”, w którym wszystko, co niezbędne do codziennego funkcjonowania ma się znajdować w dystansie 15 minut od domu/pracy. Z zainteresowaniem czekamy na moment, kiedy propozycje tego rodzaju działań będą wdrażane i będziemy mieli okazję przekonać się, jak ta idea działa w praktyce – mówił arch. Mirosław Nizio, właściciel pracowni Nizio Design International, kiedy jeszcze w maju ubiegłego roku pytaliśmy go, jakie zmiany w projektowaniu miast pociągnie za sobą pandemia koronawirusa.

Jego prognozy okazały się trafione. Obecnie częściej robimy zakupy w pobliskich, tzw. osiedlowych sklepach czy parkach handlowych. Spotykamy się w otwartej przestrzeni, wybierając miejsca zielone, z daleka od dużych skupisk ludzi. Tu, gdzie mieszkamy, chcemy zaspokoić wszystkie swoje potrzeby. 

– Okres pandemii COVID-19 wstrząsnął hierarchią masłowa, uwypuklając potrzebę przynależności – zauważał podczas dyskusji "Architektura: projektowanie dla zdrowia" odbywającej się w ramach 4 Design Days Pre-Opening Online Kamil Krępa, dyrektor ds. komercjalizacji w TDJ Estate. – Chcemy tworzyć miejsca, w których sami chcielibyśmy zamieszkać lub pracować i kierujemy się ideą place makingu. My nie odgradzamy naszych osiedli mieszkaniowych od przestrzeni miejskich. Nasze budownictwo wpisuje się w tkankę miejską. Starsze pokolenia tworzyły w blokach pewną komunę – my chcemy do tego wrócić, umożliwiając mieszkańcom nawiązywanie relacji. Oprócz rozległych terenów zielonych powstają również klub mieszkańca, przedszkole. Myślenie o budownictwie w sposób holistyczny oraz idea miasta 15-minutowego są nam bliskie – podkreślał. Deweloper realizuje w Katowicach projekt Pierwsza dzielnica, powstający w sąsiedztwie katowickiej Strefy Kultury. Realizowana według projektu Medusa Group inwestycja obejmuje budowę nowego kwartału w mieście i ma być stworzona zgodnie z zasadami 15-minutowego miasta i scalać tkankę miejską w tym rejonie Katowic. W ramach inwestycji powstanie między innymi trakt pieszy, który połączy Bogucice ze śródmieściem.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.