Znamy wyniki konkursu na opracowanie koncepcji architektonicznej Teatru Polskiej Opery Królewskiej. Zwyciężyła koncepcja przygotowana przez Biuro Architektoniczne Stelmach i Partnerzy z Lublina.
W czwartek w siedzibie SARP w Warszawie odbyło się ogłoszenie wyników konkursu na opracowanie koncepcji architektonicznej Teatru Polskiej Opery Królewskiej.
Zgodnie z decyzją zespołu sędziowskiego pod przewodnictwem dr hab. Magdaleny Kozień-Woźniak zwycięzcą konkursu na koncepcję architektoniczną Teatru Polskiej Opery Królewskiej zostało Biuro Architektoniczne Stelmach i Partnerzy z Lublina, które otrzymało 200 tys. zł brutto oraz nagrodę w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na wykonanie usługi na podstawie wybranej pracy konkursowej. W skład zespołu projektującego weszli: Bolesław Stelmach, Marek Zarzeczny, Rafał Szmigielski, Zbigniew Wypych.
Praca proponuje budynek o zwartej bryle o rzucie trapezu wpisanym w kształt terenu lokalizacji. Wielowarstwowe elewacje o znacznej miąższości dematerializują granicę między zewnętrzem a wnętrzem obiektu, integrując go z parkowym otoczeniem. Trójwymiarowy model metaforycznego lasu, użyty dla kształtowania tektoniki budynku nadaje indywidualny charakter gmachowi Polskiej Opery Królewskiej i tworzy nowy znak w przestrzeni - napisano w decyzji jury.
Praca godzi w oryginalny sposób istniejący układ Osi Stanisławowskiej, narożnika Łazienek Królewskich i sąsiedztwa architektury współczesnej powstającej nierzadko w sposób przypadkowy. Jest czytelnym znakiem w krajobrazie kultury wysokiej i wyważonej estetyzacji przestrzeni. Tworzy nową tożsamość miejsca zharmonizowaną z historyczną przestrzenią - podkreślono.
"Jestem szczęśliwy, że zrobiliśmy najlepszy projekt i udało nam się wygrać. Był to bardzo trudny konkurs" - powiedział PAP Bolesław Stelmach.
Funkcja budynku z jednej strony wymaga dużej kubatury i dużych powierzchni, a z drugiej strony wyjątkowość lokalizacji w zabytkowym parku skłaniała do jak najoszczędniejszych gabarytów - wyjaśnił.
Mówiąc o szczegółach koncepcji architekt wymienił: salę operową na ponad 600 miejsc z fosą orkiestrową, pełną mechaniką sceniczną górną i dolną oraz trzema kieszeniami scenicznymi na światowym poziomie technologicznym. Wnętrze sali - wyjaśnił - zaprojektowano z fińskiej sklejki, która ma zapewnić dobrą akustykę, przyjazne odczucia i skojarzenia z "wnętrzem gniazda ptaków".
Opisując budynek od zewnątrz Stelmach zwrócił uwagę na rampy i schody, którymi będzie można wejść na dach z łąką, otwartym kinem letnim lub teatrem. "To ukłon w stronę parku i warszawiaków, którzy z rodzinami będą mogli przyjść, posiedzieć na tej łące, spojrzeć na wspaniały park z poziomu koron drzew" - powiedział.
"Uwarunkowania konserwatorskie nie pozwalały zbudować budynku wyższego niż 13 m, mniej więcej do wysokości drzew" - wyjaśnił architekt dodając, że zaprojektowany obiekt jest powiązany kompozycyjnie z pałacem Na Wodzie, Kanałem Piaseczyńskim, osią wodną wiodącą od Zamku Ujazdowskiego i znajduje się w południowej części wielkiego założenia Osi Saskiej.
Jak stwierdził, teatr operowy będzie otwarty na Oś Saską foyer, głównym wejściem i placem przed nim. Przestrzenie parterowe zostały zaprojektowane jako otwarte. Przed budynkiem mogą się znajdować restauracje z ogródkami.
Wśród najciekawszych pomysłów przewidzianych w budynku wymienił ceramiczną elewację z dużą ilością zieleni i słupy z elementami fotowoltaicznymi, które będą "podążać" za słońcem. "Cała ta narracja jest bardzo proekologiczna" - podkreślił.
Chcieliśmy zaprojektować budynek bardzo energooszczędny, zachowując trzy zasady witruwiańskie: piękno, użyteczność, trwałość. Żeby za 100-200 lat ktoś chciał ten obiekt konserwować i uważać go za świadectwo swojego czasu - powiedział Stelmach.
Drugą nagrodę w konkursie otrzymała firma APA Wojciechowski z Warszawy, a trzecią - firma Dżus GK Architekci i Restudio Jacaszek Architekci.
Dyrektor Polskiej Opery Królewskiej Andrzej Klimczak podkreślił, że to jest bardzo ważny dzień dla POK. "To jest dzień nieprawdopodobnie ważny. My wszyscy czekamy na to z niecierpliwością, że pojawi się w końcu dom, prawdziwy dom, w którym będzie można ćwiczyć do woli, nie wynajmować sali, nie czekać czy spektakl się odbędzie czy nie odbędzie" - powiedział Klimczak.
Minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński mówił dziennikarzom, że "to jest kolejny etap realizacji ważnej inwestycji i kolejna instytucja kultury, która powstaje w Warszawie, w sensie nowego budynku". "Bo Polska Opera Królewska od ponad pięciu lat działa, wspaniałe premiery organizuje, bardzo się cieszę, że ona się sprawdziła" - zaznaczył.
Dzięki Łazienkom Królewskim, dzięki zmarłemu niedawno prof. Zbigniewowi Wawrowi, znaleźliśmy wspaniałą działkę, miejsce puste, niezadrzewione, tuż przy Łazienkach i przy dobrym rozwiązaniu architektonicznym, doskonale ta budowla, ta siedziba, wpisze się w architekturę miejsca. Warszawa zyska z prawdziwego zdarzenia kolejną instytucję muzyczną - dodał Gliński.
Minister wskazał, że "tak duże miasto, które przez lata się rozrastało a nie budowało infrastruktury kulturalnej, zasługuje na takie inwestycje". "Jestem pewien, że tam będzie i wielka frekwencja, i wielka satysfakcja dla wszystkich z takiego pięknego, architektonicznego rozwiązania, wpisującego się w tę zieleń w tym miejscu, w tym regionie Warszawy" - ocenił.
Działka, na której powstanie budynek Teatru Polskiej Opery Królewskiej, zlokalizowana jest przy historycznym założeniu Osi Stanisławowskiej i znajduje się na obecnym terenie Łazienek Królewskich. To historyczne założenie urbanistyczne powstało na polecenie króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w drugiej połowie XVIII w. według projektu Augusta Moszyńskiego.
Budynek będzie obejmował Salę Operową - reprezentacyjną salę główną z widownią na 350-400 widzów, sceną, wieżą sceniczną, kieszeniami scenicznymi, foyer o ekskluzywnych funkcjach wystawowych i zlokalizowanych w nim kasach, salę prób orkiestry - z możliwością wykorzystania do mniejszych wydarzeń koncertowych. Oprócz tego w budynku znajdą się także, jako ich składowe, bufet, szatnia, recepcja, garderoby, administracja POK, strefy VIP, sale konferencyjne, pomieszczenia socjalne, archiwa, magazyny, toalety, pomieszczenia techniczne, komunikacja i inne.
Ze względu na bliskość Parku, Stawu Łazienkowskiego oraz Zamku Ujazdowskiego, Ermitażu i Pałacu na Wyspie, od których działka jest oddzielona pasami zieleni - plac przed budynkiem Teatru Polskiej Opery Królewskiej będzie mieć urządzoną zieleń parkową.
W jury konkursu zasiadali: dr hab. inż. arch. Magdalena Kozień - Woźniak (przewodnicząca Sądu Konkursowego), Iwona Pastwa-Zarychta, prof. dr hab. inż. arch. Zbigniew Myczkowski, arch. Piotr Walkowiak, arch. Jacek Lenart, arch. krajobrazu Marek Szeniawski, arch. Wojciech Wagner, arch. Piotr Lewicki, prof. dr hab. inż. arch. Piotr Lorens. Funkcję Sekretarza Konkursu pełnił: arch. kraj. Rafał Mroczkowski. (PAP)
autor: Katarzyna Krzykowska, Piotr Nowak
ksi/ par/ ; pin/ aszw/
architekt, założyciel Mode:lina Architekci
architekt, założyciel Mode:lina Architekci
Architekt, założyciel BJK Architekci
architekt, założyciel CDF Architekci
architekt, właściciel AMC Chołdzyński
Architekt, Dyrektor biura Biuro Architektoniczne DDJM