
O tym jak się projektuje przestrzeń hotelu i o aktualnych trendach w designie tego typu obiektów opowiadają Barbara Uherek – Bradecka i Tomasz Bradecki, architekci ze studia BB architekci.
Czy można powiedzieć, że na rynku projektowania hoteli - po okresie spowolnienia gospodarczego i spadku liczby inwestycji hotelowych - wróciła koniunktura?
Obserwujemy ciągły rozwój rynku i potrzebę powstawania niebanalnych i niekonwencjonalnych obiektów, które mają zaskakiwać potencjalnych klientów.
Zajmujemy się nie tylko projektowaniem hoteli, ale także budynków komercyjno-biurowych oraz obiektów dla klientów indywidualnych - i tu ostatnio niewątpliwie nastąpiło ogromne ożywienie. Widzimy także wzrost zamówień na projekty wnętrz.
Czy w kwestii projektowania i wyposażania wnętrz hotelowych inwestorzy wynieśli jakąś lekcję z kryzysu?
Wydaje nam się, że znamienita większość inwestorów zmierza obecnie w kierunku optymalizacji kosztów.
Z drugiej strony u współpracujących z nami klientów bardzo wzrosła świadomość jakości. Nie dotyczy ona tylko projektu, ale także stosowanych materiałów i przede wszystkim elementów projektowanych indywidualnie. A właśnie projektowane i wykonywane na indywidualne zamówienie meble, części budynków i wykończenia wnętrz są nieodzowne w naszych realizacjach. Każdemu budynkowi oraz jego wnętrzu staramy się nadać niepowtarzalny charakter, którego nie da się uzyskać stosując gotowe, prefabrykowane elementy.
Które przestrzenie hotelowe dają największe możliwości projektowe?
Trudno to jednoznacznie określić. Inne wymagania stawia się przestrzeniom wspólnym, inne pokojom hotelowym. Każde z pomieszczeń ma w sobie swój potencjał. Niewątpliwie jednak lobby, recepcje, restauracje i bary to miejsca, którym poświęca się najwięcej uwagi.
Wiele zależy także od inwestora. Większość z nich chętniej inwestuje w przestrzenie dostępne dla większej liczby osób. Wymagają one połączenia kilku funkcji np. reprezentacyjnej i recepcyjnej z lobby czy braserią lub też recepcyjnej i ekspozycyjnej - jak w przypadku hotelu Diament.
Projektowanie przestrzeni wspólnych stanowi więc największe wyzwanie, a tam gdzie pojawiają się wyzwania, pojawia się także najwięcej możliwości. Dobry design należy bowiem połączyć z funkcjonalnością, trwałością, łatwością utrzymania w czystości i oczywiście ekonomią.
Czy projektując wnętrze hotelu starają się Państwo oprócz spełnienia oczekiwań inwestora nadać charakterystyczny, autorski rys projektowanej przestrzeni?
Każdemu projektowi staramy się nadać autorski charakter, jednak w przypadku projektowanego hotelu oczekiwania inwestora są w zasadzie zbieżne z naszą wizją. W zasadzie w przypadku wnętrz hotelowych naszym znakiem rozpoznawczym jest oświetlenie LED w formie listew oraz elementy dekoracyjne zmieniające płaszczyznę, do której są montowane.
W przypadku wspomnianego już hotelu Diament w Zabrzu we wnętrzach pokoi hotelowych oraz na korytarzach taką rolę spełniają podświetlane kolorowo, odbijające sufity DPS, które płynnie przechodzą z poziomej płaszczyzny sufitu na pionową płaszczyznę ściany.
Do jakich elementów wystroju hotelu inwestorzy przykładają największą wagę?
Nie można wskazać czy wyliczyć tego typu elementów. Myślę, że świadomy inwestor zdaje sobie sprawę z tego, że wnętrza hotelowe są kompilacją wielu składowych. Przykłada więc wagę nie do konkretnego elementu, a raczej do wyrazu całości, biorąc pod uwagę estetykę, utylitarność, mobilność, trwałość i jakość elementów.
Z całą pewnością inwestorzy zwracają uwagę na wygląd samego budynku, którego bryła i elewacja, a także oświetlenie jest zapowiedzią tego, co będzie można zobaczyć w środku. Ważne więc, by zewnętrze i wnętrze obiektu były spójne i współgrały z elementami reklamowymi, identyfikacją wizualną i brandingiem firmy.
Jakie trendy można obecnie zauważyć w projektowaniu przestrzeni hotelowej?
Zdecydowanie dominuje wyjście naprzeciw oczekiwaniom klienta. Przez klienta nie należy jednak rozumieć inwestora, a raczej potencjalnego użytkownika. Pokoje projektuje się więc, tak by ich użytkownicy mogli na czas pobytu nadać im indywidualny charakter. Wszystkie przestrzenie muszą być rozwiązane w taki sposób, by spełniały oczekiwania bardzo wielu, często różnych grup użytkowników.
W przestrzeniach ogólnodostępnych i konferencyjnych łatwo wyodrębnia się mniejsze wnętrza, których wystrój np. za pomocą oświetlenia o zmiennej barwie dostosowuje się do wymagań korzystających z nich osób.
Czy można powiedzieć, że pewne kolory i wzory sprawdzają się lepiej w przypadku aranżacji przestrzeni hotelu?
Oczywiście istnieje pewna gama sprawdzonych i chętnie stosowanych rozwiązań kolorystycznych i materiałowych. Obecnie jednak zarówno inwestorzy jak i potencjalni użytkownicy oczekują wzbogacenia tego, co już znają, w czym dobrze się czują, elementami innowacyjnymi kolorystycznie lub materiałowo.
Coraz częściej inwestorzy doceniają także zalety naturalnych materiałów: drewna, naturalnego kamienia czy dobrych tkanin obiciowych. Trendy kierują się jednak w stronę barw natury i neutralnych kolorów. Szklano-betonowy minimalizm "ocieplany" jest więc elementami naturalnymi, miłymi w dotyku, wśród których goście hotelowi dobrze się czują.
Jakie realizacje dla inwestorów hotelowych wykonuje obecnie bądź ostatnio wykonywała Państwa pracownia?
Ostatnio wykonywaliśmy koncepcję czterogwiazdkowego, podmiejskiego hotelu w Valles (Holandia) oraz koncepcję trzygwiazdkowego hotelu spa w Oleśniku. Jesteśmy odpowiedzialny także za częściowy remont hotelu Diament Plaza Katowice.
Dziękuję za rozmowę.
partner i wspólnik JEMS Architekci
partner i wspólnik JEMS Architekci
partner i wspólnik JEMS Architekci
partner i wspólnik JEMS Architekci
współzałożyciel i wspólnik JEMS Architekci
Projektant i Wspólnik Open Architekci