REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Kolejowy "recykling": na wiadukcie w Wojkowicach zainstalowano przęsło z dawnego mostu w Krakowie

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 07 maj 2021 15:10
Kolejowy "recykling": na wiadukcie w Wojkowicach zainstalowano przęsło z dawnego mostu w Krakowie
Montaż wiaduktu w Wojkowicach. fot. mat. PKP PLK
Kolejowy "recykling": na wiadukcie w Wojkowicach zainstalowano przęsło z dawnego mostu w Krakowie
Kolejowy "recykling": na wiadukcie w Wojkowicach zainstalowano przęsło z dawnego mostu w Krakowie

PLK na wiadukcie w Wojkowicach zainstalowały przęsło pochodzące z rozbiórki dawnego mostu nad Wisłą w Krakowie.

REKLAMA

  • Jedno z przęseł dawnego mostu kolejowego nad Wisłą w Krakowie wykorzystała przy remoncie linii kolejowej do elektrociepłowni Łagisza w Będzinie (Śląskie) spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
  • Warty ok. 5,5 mln zł remont linii przewidziany jest do połowy sierpnia br.
  • W sumie z dawnego mostu w Krakowie odzyskano 12 przęseł o łącznej wadze niemal 1500 ton.

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami PLK rozbiórka starego mostu kolejowego na Wiśle w Krakowie na modernizowanej linii E30 zakończyła się jesienią ub. roku. Budowana tam jest nowa przeprawa. Zdecydowano, że wszystkie zdemontowane stalowe przęsła mają zostać ponownie wykorzystane na innych liniach kolejowych w Polsce.

Przeczytaj także >> Most z Krakowa wyruszył w Polskę

W sumie z dawnego mostu w Krakowie odzyskano 12 przęseł o łącznej wadze niemal 1500 ton. Pięć z nich ma zastąpić wysłużony most kolejowy nad Sanem w Zagórzu w woj. podkarpackim. Trzy przeznaczono na linię Kielce - Fosowskie w Częstochowie. Pozostałe przęsła mają zostać wykorzystane do rewitalizacji wiaduktów kolejowych w Krasnymstawie i Rykach na Lubelszczyźnie oraz Rudnikach i Wojkowicach w woj. śląskim.

O zakończeniu instalacji odzyskanego z Krakowa przęsła w ostatniej z tych lokalizacji poinformowała w piątek Katarzyna Głowacka z biura prasowego PLK. Jak podała, od maja pociągi towarowe kursują już po przebudowanym wiadukcie kolejowym przy ul. Sobieskiego w Wojkowicach, na którym zainstalowano 18-metrowe przęsło z Krakowa.

"Konstrukcja, wycofana podczas przebudowy ważnej trasy kolejowej, po sprawdzeniu może nadal służyć na linii dojazdowej. Krakowskie przęsło ustawiono w Wojkowicach na nowych żelbetowych przyczółkach. Przebudowa poprawiła także estetykę kolejowego obiektu. Stary, wyeksploatowany wiadukt został usunięty. Ruch drogowy pod wiaduktem odbywa się dwoma pasami" - wskazała Głowacka.

Warte 5,5 mln zł prace torowe na linii Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Będzin Łagisza przewidują zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i podniesienie prędkości pociągów towarowych do 60 km/h. Roboty, obejmujące wymianę torów na odcinku 7 km od Dąbrowy Górniczej Ząbkowic do Będzina Łagiszy, rozpoczęły się na początku kwietnia i są zaplanowane do połowy sierpnia. Prowadzone są wyłącznie w weekendy, aby zachować ciągłość dostaw do elektrociepłowni Łagisza.

Nowa krakowska przeprawa, która zastąpi rozebrany obiekt nad Wisłą, ma być gotowa w tym roku. Budowa trzech równoległych mostów kolejowych na Wiśle to jeden z kluczowych elementów przebudowy linii średnicowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Inwestycja ta jest obecnie najważniejszym przedsięwzięciem na terenie krakowskiego węzła kolejowego. Pierwszy z trzech nowych mostów został oddany do użytku w maju tego roku.

Rozpoczęte w lipcu 2017 r. prace modernizacyjne linii średnicowej E30 zakładają zastąpienie nowymi, 850-metrowymi estakadami nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa od ul. Kopernika do ul. Miodowej i wybudowanie na nich czterech torów oraz powstanie nowych mostów na Wiśle, a także przystanków kolejowych Kraków Grzegórzki przy Hali Targowej i Kraków Złocień.

W sumie PLK przebudowują w Krakowie odcinek torów o łącznej długości 20 km. Po zakończeniu inwestycji pociągi pojadą po nich z prędkością 160 km/h, a w centrum Krakowa - 100 km/h. Wartość inwestycji przekracza 1 mld zł, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro. Zakończenie całości prac planowane jest w 2021 r.(PAP)

autorzy: Mateusz Babak, Rafał Grzyb

mtb/ rgr/ mk/

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.