
Smukła kolejka linowa wyłania się w Innsbrucku, skacze przez rzekę i niczym na gigantycznych szczudłach wzbija się w górę, gwarantując spektakularną panoramę na Alpy. Projekt spod kreski Zaha Hadid Architects wciąż zachwyca, a w tym roku świętuje 10 urodziny.
Od grudnia 2007 r. ponad 4,5 miliona pasażerów odbyło podróż kolejką linową z Innsbrucka w klejnot Alp – Nordkette – do stacji Hungerburg. Tylko w 2017 r. ponad 600 tys. pasażerów skorzystało z czterech stacji zaprojektowanych przez Zaha Hadid Architects (ZHA).
Góry Nordkette znajdują się w Karwendel, czyli w największym parku krajobrazowym w Austrii. Hungerburg (Hungerburgbahn) jest częścią kolejki linowej Nordpark (Nordkettenbahnen) w Innsbrucku. Kolejka rozpoczyna się stacją metra Congress w centrum miasta. Pociągi zatrzymują się na stacji Lowenhaus, po czym przejeżdżają przez most nad rzeką Inn, następnie do stacji Alpenzoo i dalej do Hungerburg, gdzie pasażerowie mogą kontynuować podróż kolejką linową Seegrube i Hafelekar na szczyt o wysokości 2300 metrów.
Projekt spod kreski Zaha Hadid Architects obejmował cztery stacje kolejowe (Aplenzoo, Congress, Hungerburg i Loewenhaus) z linią kolejki prowadzącą do północnego łańcucha gór Innsbrucka. Każda stacja miała swój własny, unikalny kontekst, topografię, wysokość itd. - dopasowaną do konkretnych warunków terenowych, ale wszystkie zostały tak zaprojektowane, aby zachować spójny język architektoniczny. Lekkie, organiczne konstrukcje stacji zachwycają pięknem.
Wizjonerska architektura i technologia
- Stacje kolejki są doskonałym przykładem wizjonerskiej technologii i architektury - zauważył Thomas Schroll, dyrektor zarządzający Nordkettenbahnen.
Projekt ZHA wtapia się płynnie w krajobraz. - Stacje Hungerburg łączy tętniące życiem miasto z przyrodą, a jego stacje stały się integralną częścią krajobrazu Innsbrucku - dodała burmistrz Innsbrucku Christine Oppitz-Plorer.
- Otwarte w grudniu 2007 roku, cztery innowacyjne stacje Hungerburg zapewniają transport publiczny dla mieszkańców, a także stanowią atrakcję dla turystów. Ich „lodowcowa” forma i innowacyjny design wzbogaciły alpejski charakter Innsbrucku i nadal przyciągają turystów z całego świata – nadmienił Karl Gostner, przewodniczący Turystycznej Izby Turystycznej w Innsbrucku.
Wraz z wykonawcą Strabag, ZHA wygrała konkurs na budowę Hungerburgbahn w 2005 roku. Wykorzystanie nowatorskich metod projektowania i technologii, które stały się popularne od tego czasu - takie jak np. frezowanie CNC, termoformowanie i obliczeniowe projektowanie parametryczne - umożliwiło precyzyjne przełożenie płynnych geometrii zawartych w koncepcji do finalnej konstrukcji.
Stacje kolejki Hungerburg to drugi projekt ZHA w Innsbrucku. Skocznia narciarska Bergisel została ukończona w 2002 r. Znajduje się tam ogólnodostępna kawiarnia i taras widokowy na samym szczycie skoczni, dzięki windom dostępny nie tylko skoczkom narciarskim. Wszyscy mogą podziwiać spektakularny widok na dolinę.
Innsbruck będzie hucznie obchodził dziesiątą rocznicę Hungerburgbahn. Przez całą zimę, w każdy wtorek o godz. 10:30 zorganizowany jest spacer architektoniczny prowadzony w jęz. angielskim, zaś w każdy piątek o godzinie 16:00 w języku niemieckim. Ostatni spacer odbędzie się 6 kwietnia 2018 roku.
© Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Projektant Pracownia Architektoniczna 1997 sp. z o.o.
Prezes Zarządu, Projektant BULANDA MUCHA Architekci
Właściciel UGO architecture
Prezes, Generalny Projektant AGG – Architekci Grupa Grabowski Sp. z o.o.
Wiceprezes, Generalny Projektant AGG – Architekci Grupa Grabowski Sp. z o.o.
Prezes Atelier Loegler Architekci Sp. z o.o.