
Łódzka Manufaktura rusza z inwestycją wartą 3 miliony złotych. Na dachu galerii postawi 1 219 paneli słonecznych.
Dynamiczne zmiany na rynku energetycznym to wyzwanie nie tylko na najbliższe miesiące, ale wręcz lata. Rosnące ceny energii, nowe regulacje prawne na rzecz ochrony środowiska, a do tego kryzys gospodarczy – wszystkie te czynniki powodują, że tzw. „zielona energia” zyskuje coraz więcej zwolenników, także wśród zarządców centrów handlowych.
Choć o kryzysie na rynku energii mówi się głośno dopiero od kilku miesięcy, uważni przedsiębiorcy już od dłuższego czasu prowadzą działania na rzecz zabezpieczenia swoich obiektów przed nieuchronnymi podwyżkami cen.
– Zarządzanie tak dużym obiektem to proces, w którym trzeba skupić się na długofalowych działaniach. Zawsze musimy starać się być o jeden krok do przodu, mając na uwadze bezpieczeństwo i komfort pracy naszych najemców. Pomysł inwestycji w fotowoltaikę zrodził się już 5 lat temu. Rynek energetyczny zmienia się bardzo dynamicznie i to na naszą niekorzyść, musimy więc być jak najlepiej przygotowani na trudne czasy – wyjaśnia Sławomir Murawski, dyrektor Manufaktury.
1 219 paneli fotowoltaicznych zostanie zamontowanych na dachach szedowych budynku galerii handlowej. Tamtejsza południowa ekspozycja zapewni najefektywniejsze korzystanie z promieni słonecznych.
– To ogromna inwestycja, ale jej efekty będziemy mogli szybko odczuć. Pracująca farma będzie w stanie pokryć do 45% zapotrzebowania na energię części wspólnych budynku galerii handlowej. Pozyskana w ten sposób energia elektryczna będzie używana m.in. do zasilania systemu klimatyzacji i wentylacji, produkcji wody lodowej do klimatyzacji czy zasilania schodów, wind i chodników ruchomych. Dodatkowo, z instalacji fotowoltaicznej będą zasilane stacje ładowania samochodów elektrycznych. To na pewno będzie miało pozytywny wpływ nie tylko na obniżenie energochłonności obiektu i kosztów ponoszonych na zakup energii elektrycznej, ale także będzie to nasz wkład w ochronę środowiska naturalnego i obniżenie konsumpcji energii elektrycznej produkowanej z paliw kopalnych– mówi Dariusz Jańczyk, dyrektor techniczny Manufaktury.
Projekt farmy fotowoltaicznej to kolejny, a zarazem największy element wielowymiarowej strategii Manufaktury Dobrej Energii. W długoterminowej wizji rozwoju kompleksu kluczowe jest skupienie się na systematycznych działaniach w obszarze 3 aktualnych trendów: eko świadomości, lokalności i szeroko pojętego dobrostanu psychiczno-fizycznego.
Z badania przeprowadzonego na zlecenie Manufaktury, „Centra handlowe ponownie w centrum uwagi klienta?” wynika, że prawie 20% Polaków uznaje ekologiczne rozwiązania za czynnik decydujący o ich wyborze centrum handlowego. Z kolei 57% respondentów deklaruje, że eko rozwiązania zachęcają ich do odwiedzin danego centrum.
– Te wyniki może nie są jeszcze imponujące, ale obserwujemy, że świadomość ekologiczna klientów dynamicznie rośnie. Z pewnością w kolejnych latach działania proekologiczne staną się koniecznością, także ze względu na presję społeczną – dodaje Sławomir Murawski.
Farma fotowoltaiczna na dachu Manufaktury może przynieść obiektowi oszczędności rzędu blisko pół miliona złotych rocznie. W dobie kryzysu energetycznego i rosnących cen energii, to szczególnie ważna inwestycja. Prace montażowe mają rozpocząć się w październiku tego roku.
Główny Projektant V-ce Prezes Zarządu Pracownia Architektoniczna Ewy i Stanisława Sipińskich Sp. z o.o.
Główny Projektant Prezes Zarządu Pracownia Architektoniczna Ewy i Stanisława Sipińskich Sp. z o.o.
współzałożyciel OP Architekten
Założyciel, Architekt Studio ADS
Partner Horizone Studio
architekt, współwłaściciel WXCA