REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Most w gdańskim Parku Oliwskim przejdzie remont

  • Autor: Gdański Zarząd Dróg i Zieleni
  • 30 cze 2020 16:14
Most w gdańskim Parku Oliwskim przejdzie remont
Fot. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni

Znajdujący się w Parku Oliwskim nieopodal Ogrodu Japońskiego most będzie wyremontowany. W ramach prac wymieniona zostanie m. in, konstrukcja ustroju niosącego pomostu. Po remoncie most będzie mieć drewniany wystrój, spójny wizualnie z sąsiadującą architekturą. Ruszają prace przygotowawcze i rozbiórkowe.

REKLAMA

Most, który jest przeznaczony do remontu znajduje się we wschodniej części Parku Oliwskiego. Zlokalizowany jest w ciągu pieszym, stanowiącym przedłużenie odgałęzienia ul. Opackiej i umożliwia przekroczenie płynącego przez Park Potoku Oliwskiego w pobliżu Ogrodu Japońskiego.

Dokładny wiek niewielkiego, bo mierzącego nieco ponad 7 metrów obiektu nie jest znany. Z charakterystyki jego konstrukcji można jednak wywnioskować, że most powstał prawdopodobnie na przełomie XIX i XX wieku.

Obecny stan techniczny mostu kwalifikuje go do remontu. Elementy konstrukcyjne są już znacznie zużyte – przede wszystkim korozji uległy stalowe dźwigary nośne. Ponadto upływ czasu sprawił, że beton płyty niosącej utracił swoją początkową wytrzymałość, a sama nawierzchnia jest spękana i nieszczelna. Murki kamienne portalu mostu są przechylone, a tworzące umocnienie stożków obiektu granitowe kostki są poluzowane. Całość konstrukcji nie spełnia już wymogu nośności dla obciążeń użytkowych.

Remont mostu, który realizowany będzie przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni w najbliższych miesiącach pozwoli poprawić stan techniczny konstrukcji. Dodatkowo odświeżony zostanie jego wygląd zewnętrzny, dzięki czemu most będzie przystawać swoją formą architektoniczną do sąsiadującego otoczenia i pozostałych obiektów zlokalizowanych w Parku.

Według założeń projektu istniejący ustrój niosący płyty pomostu zostanie rozebrany. Na jego miejscu wykonany zostanie całkowicie nowy, który spełniać będzie normy nośności klasy „C” (30 ton) z możliwością przejazdu pojazdu ponadnormatywnego o ciężarze 50 ton. Zakres robót obejmuje również remont konstrukcji obiektu, w tym m.in. konstrukcji nośnej oraz podpór. Ponadto wśród planowanych robót znajdują się uporządkowanie i poprawa stanu bezpośredniego otoczenia skarp i nawierzchni na dojściach do mostu.

Remont mostu zmieni jego aspekt wizualny. Obiekt zyska drewniany wystrój architektoniczny. Dzięki zastosowaniu drewnianej nawierzchni pomostu w układzie „jodełki”, a także charakterystycznych drewnianych balustrad i belek gzymsowych most będzie stylizowany jako obiekt z przęsłem całkowicie drewnianym. Z kolei projektowane zastosowanie okładzin kamiennych dla podpór w postaci granitowych otoczaków nada mostowi charakteru obiektu o historycznych korzeniach z minionej epoki. Oprócz poprawy walorów wizualnych zastosowanie egzotycznego drewna o wysokiej klasie trwałości sprawi, że most będzie odporny na działanie warunków atmosferycznych.

Projekt remontu mostu zakłada także demontaż portalowych słupków kamiennych, znajdujących się na północnej stronie konstrukcji.

Całość remontu mostu została zaplanowana i zaprojektowana zgodnie z wytycznymi zawartymi w pochodzącej z 2008 roku koncepcji programowo-przestrzennej rewaloryzacji Parku Oliwskiego i odpowiada wymaganiom Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Ponadto remont będzie wykonany ze zwróceniem szczególnej uwagi na otaczającą roślinność i zabytkowy drzewostan, które zostaną odpowiednio zabezpieczone przed uszkodzeniem. Po zakończeniu prac przewidywane jest także odtworzenie trawników w bezpośrednim sąsiedztwie mostu z uwzględnieniem wymagań estetycznych.

Planowany remont mostu w Parku Oliwskim nie spowoduje ingerencji w koryto Potoku Oliwskiego. Nie zostanie zmniejszone światło mostu dla przepływu wód, a ewentualne miejsca osuwania się gruntu zostaną zabezpieczone.

Wykonawca przystępuje do rozebrania starego obiektu. Jednocześnie trwać będą prace warsztatowe: konstrukcyjne i stolarskie. Piesi będą mogli skorzystać z tymczasowej kładki. Roboty budowlane potrwają do końca września. Koszt prac to blisko 280 tysięcy zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.