Liczba młodych turystów korzystających ze zorganizowanego wypoczynku rośnie o ok. 8 proc. rocznie - podała Polska Izba Turystyczna. Młodzi chętniej korzystają z ośrodków, które dysponują ciekawymi, atrakcjami jak np. muzea interaktywne czy centra popularnonaukowe.
Jak powiedział wiceprezes Polskiej Izby Turystyki Andrzej Kindler, wypoczynek dzieci i młodzieży jest ogromną, choć bardzo specyficzną częścią rynku usług turystycznych, w dodatku niedocenianą w analizach rynku. "Mimo braku oficjalnych statystyk, biura podróży organizujące wyjazdy dzieci i młodzieży przyznają, że z roku na rok zwiększa się liczba młodych turystów, którzy korzystają ze zorganizowanego wypoczynku, czyli obozy, kolonie czy półkolonie" - wskazał.
Dodał, że potwierdza to zeszłoroczny raport Polskiej Izby Turystyki (PIT), w którym pokazano, że w 2018 roku ten wzrost wyniósł 8 proc. rok do roku, i że w tym roku zgodnie z opiniami biur podróży będzie podobnie. "Trzeba pamiętać, że ogólnie turystyka (w ujęciu globalnym) rośnie średnio o 5 proc. rocznie" - zaznaczył.
Według PIT w turystyce młodzieżowej klasyczne zwiedzanie atrakcji odchodzi do lamusa. "Młodzież woli bardziej angażujące formy poznawania miejsca, stąd coraz większą popularnością cieszą się obozy tematyczne, questy (tematyczne gry w terenie) oraz gry miejskie. Mimo że to wakacje, ważny jest też element edukacyjny, stąd chętniej korzysta się z ośrodków, które dysponują ciekawymi, atrakcjami jak np. muzea interaktywne czy centra popularnonaukowe" - wskazał.
Wiceszef PIT zwrócił też uwagę, na rosnące oczekiwania co do standardu noclegów. "Młodzi turyści, którzy mają często za sobą wakacyjne pobyty z rodzicami w zagranicznych hotelach, zamiast wieloosobowych sal w schroniskach wolą 2-, 4-osobowe pokoje w pensjonatach" - stwierdził.
Dodał, że z punktu widzenia branży turystycznej jednym z głównych problemów jest tzw. szara strefa, czyli organizowanie wypoczynku przez podmioty i osoby fizyczne omijające ustawę o imprezach turystycznych. Jak podkreśliła PIT, zmiany w przepisach, które weszły w życie 1 lipca ubiegłego roku spowodowały, że wielu organizatorów turystyki dzieci i młodzieży, którzy wcześniej nie byli objęci obowiązkiem rejestrowania się u marszałków województw, teraz taki obowiązek ma.
Kindler wskazał ponadto na wyraźną tendencję do przekazywania przez szkoły organizacji wyjazdów wakacyjnych biurom podróży. Dodał, że "szkołom pozwala to oszczędzić czas i zdejmuje z nich dużą część odpowiedzialności, która scedowana jest na organizatora". W opinii eksperta wyjazdy przygotowane przez profesjonalistów są bezpieczniejsze.
O tym, jak ważne dla rodziców jest bezpieczeństwo dzieci podczas wakacji pokazuje najnowsze badanie PZU. Wynika z niego, że 71 proc. rodziców obawia się, że ich pociechy będą miały kontakt z używkami. "Ponad 2/3 rodziców (68 proc.) obawia się przemocy wobec swoich dzieci, natomiast 65 proc. niepokoi negatywny wpływ starszych dzieci na ich pociechy, 64 proc. rodziców odpowiedziało, że obawia się, że ich pociechom zabraknie wyobraźni i ulegną nieszczęśliwemu wypadkowi" - czytamy.
Badanie wskazało, że ponad połowa z rodziców ma obawy, że dziecko nie poradzi sobie podczas samodzielnego wyjazdu. "Z kolei 44 proc. rodziców obawia się, że dziecko za szybko wyda kieszonkowe, które dostało na wyjazd" - podano.
Projektant Pracownia Architektoniczna 1997 sp. z o.o.
Prezes Zarządu, Projektant BULANDA MUCHA Architekci
Właściciel UGO architecture
Prezes, Generalny Projektant AGG – Architekci Grupa Grabowski Sp. z o.o.
Wiceprezes, Generalny Projektant AGG – Architekci Grupa Grabowski Sp. z o.o.
Prezes Atelier Loegler Architekci Sp. z o.o.