REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

MWM Architekci mają pomysł na dworzec PKS w Rzeszowie. Powstanie wielofunkcyjny obiekt

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 19 paź 2021 17:02
MWM Architekci mają pomysł na dworzec PKS w Rzeszowie. Powstanie wielofunkcyjny obiekt
Koncepcja Dworca PKS w Rzeszowie. fot. mat. prasowe MWM Architekci
MWM Architekci mają pomysł na dworzec PKS w Rzeszowie. Powstanie wielofunkcyjny obiekt
MWM Architekci mają pomysł na dworzec PKS w Rzeszowie. Powstanie wielofunkcyjny obiekt
MWM Architekci mają pomysł na dworzec PKS w Rzeszowie. Powstanie wielofunkcyjny obiekt
MWM Architekci mają pomysł na dworzec PKS w Rzeszowie. Powstanie wielofunkcyjny obiekt
MWM Architekci mają pomysł na dworzec PKS w Rzeszowie. Powstanie wielofunkcyjny obiekt
MWM Architekci mają pomysł na dworzec PKS w Rzeszowie. Powstanie wielofunkcyjny obiekt

Rzeszowska pracownia MWM Architekci zaprezentowała w ubiegłym tygodniu koncepcję Nowego Dworca PKS w Rzeszowie. Według wizji projektantów przy ul. Grottgera powstanie kompleks mixed-use, który integrować będzie funkcje dwóch dworców autobusowych, oferując jednocześnie lokale handlowe, usługowe, a także biura i mieszkania. Wszystko w jednym zwartym kwartale miejskiej zabudowy.

REKLAMA

  • W 2021 roku rzeszowski PKS nabył działki sąsiadujące z ul. Grottgera w Rzeszowie.
  • Na terenie 42 000 km kw. ma powstać wielofunkcyjna inwestycja, integrująca dwa dworce, funkcje handlowe, usługowe, mieszkalne i biurowe. 
  • Koncepcję nowej części miasta przygotowała pracownia MWM Architekci.

Teren pomiędzy torami kolejowymi a ul. Grottgera w Rzeszowie, choć zlokalizowany w centrum miasta, od wielu lat pozostawał zaniedbany. Szansa na rewitalizację pojawiła się w 2021 roku kiedy to władzom rzeszowskiego PKS udało się pozyskać sąsiednie działki.

To z kolei stworzyło możliwość zagospodarowania całego terenu i stworzenia tutaj nowoczesnego, wielofunkcyjnego zespołu usługowego z prawdziwego zdarzenia. Centralną częścią nowego kompleksu mixed-use byłby dworzec autobusowy integrujący komunikację miejską i przewoźników zewnętrznych. Zadanie przygotowania założeń nowej inwestycji powierzono pracowni MWM. 

Miasto, które żyje

– Idea 15-minutowego miasta nie uda się, jeżeli nie odejdziemy od modernistycznego paradygmatu miasta, w którym są dzielnice mieszkalne, dzielnice do pracy etc. - podkreśla arch. Maciej Łobos, współzałożyciel, prezes zarządu MWM. Dlatego też architekci rozpoczynając prace nad koncepcją nowego dworca zajęli się gęstością tkanki miejskiej, proponując stworzenie na działkach PKS kwartału ścisłej miejskiej zabudowy, gdzie znajdą się nie tylko dwa dworce autobusowe, funkcje handlowe i usługowe, ale także biura, a nawet mieszkania.

Przeczytaj także >> Jak architektura mixed-use może pomóc miastom?

Funkcje handlowe i usługowe zaplanowano na parterze od strony Placu Dworcowego i ul. Grottgera. Projekt bryły budynku przewiduje klasyczne podcienie, które w naturalny sposób uprzyjemnią korzystanie z usług w tej części miasta, zapewniając cień czy chroniąc przed deszczem. Na ulicy Grottgera ma powstać bezpieczna strefa dla pieszych z ograniczonym ruchem samochodowym.

Z kolei od strony północnej zaplanowany został 3 kondygnacyjny garaż, który w założeniu ma nie tylko obsługiwać nowy budynek, ale także "przejąć" likwidowane miejsca parkingowe w okolicy. Dodatkową funkcją pełnioną przez garaż będzie rola bufora dla pomieszczeń użytkowych w budynku. Fasada budynku od strony ulicy rozbita została w projekcie na trzy części, pomiędzy którymi zaplanowano niewielkie skwery miejskie.

Elastyczna przestrzeń miejska

Jak podkreślał podczas prezentacji koncepcji Marcin Łobos, architekci chcieli stworzyć obiekt, który będzie "nowym loftem" i na wzór rewitalizowanych pofabrycznych budynków, będzie umożliwiał dopasowanie jego przestrzeni do różnych potrzeb i wymagań rynku.

W projekcie zadbano o wysokie kondygnacje, otwarty plan bez ścian konstrukcyjnych oraz elastyczne systemy instalacji. Na górnych kondygnacjach obiektu znajdą się otwarte przestrzenie przeznaczone na funkcje usługowe, biurowe i mieszkalne. Ideą przyświecającą projektowi jest elastyczność.

Oprócz bycia NOWYM loftem, projekt obejmie również rewitalizację istniejących zabytkowych magazynów kolejowych zlokalizowanych wzdłuż torów. Znajdą się w nich pomocnicze funkcje dworca oraz drobne punkty handlowe i usługowe.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie