Powstała na wzniesieniu Jury Krakowsko-Częstochowskiej szkoła podstawowa była dużym wyzwaniem dla projektantów z uwagi na bardzo trudny pod względem projektowym teren. Podjęli się go architekci z Autorskiej Pracowni Projektowej Manecki.
Budynek położony na wzniesieniu, wśród wzgórz i domów jednorodzinnych, doskonale wkomponowany w teren. Liczne nawiązania do otoczenia, czyli Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Dodatkowo wewnętrzny, otwarty dziedziniec jako sala lekcyjna, basen z dużymi przeszklonymi oknami i widokiem na sad, mediateka oraz pełnowymiarowe boisko do piłki ręcznej. W tej wyjątkowej szkole podstawowej uczniowie rozpoczęli już zajęcia.
Szkoła usytuowana jest na wzniesieniu w południowej części Jury Krakowsko-Częstochowskiej w pięknym, lecz bardzo trudnym pod względem projektowym terenie o dużym nachyleniu. I to właśnie ta niezwykła działka, stanowiąca pretekst do stworzenia nietypowej kompozycji architektonicznej stała się ogromnym wyzwaniem dla projektantów.
Przeczytaj także >>
Tak mogłaby wyglądać Szkoła Cynamonowa we Wrocławiu. Zobacz minimalistyczny projekt!
Architekci z Autorskiej Pracowni Projektowej Manecki postarali się, aby nowo powstały obiekt korespondował zarówno z wzniesieniami okolicznych terenów jak i otaczającą zabudową, a jednocześnie spełniał wszelkie oczekiwania przyszłych użytkowników.
– Szkoła i przedszkole w Przybysławicach wyposażona została w także w infrastrukturę do sportu taką jak boiska zewnętrzne, basen do nauki pływania oraz wielofunkcyjną salę gimnastyczną, zależało nam również na wkomponowaniu budynku w otoczenie. Jednostajnie wznoszący się dach oraz skośne, drewniane belki umieszczone na elewacji szkoły nawiązują do charakteru otaczającej zabudowy i terenu. Murki wykonane z naturalnego kamienia, umieszczone wzdłuż boiska oraz między parkingami, łagodnie przechodzące na fragmenty elewacji to odwołanie do Jury Krakowsko-Częstochowskiej – wyjaśnia Mateusz Manecki, autor projektu.
Ukształtowanie terenu miało ogromne znaczenie przy projektowaniu szkoły. Budynek został zaprojektowany w taki sposób, że jedna jego część rozciąga się poziomo wzdłuż linii wzgórza, druga wznosi się do góry wraz z ukształtowaniem terenu, natomiast środkowa jego część jest nadwieszona nad wejściem.
Dodatkowo architekci tak zaplanowali pomieszczenia same pomieszczenia i odpowiednio dopasowali ich funkcje, aby odpowiadały warunkom wzniesienia, na którym położona jest szkoła.
– Sala gimnastyczna jest posadowiona o pół kondygnacji wyżej niż parter, zaś basen o całą kondygnację wyżej. Różnice w wysokości użytkownicy budynku pokonują pochylnią wewnętrzną, mają też dostęp do windy zlokalizowanej w samym centrum obiektu, dzięki temu szkoła jest także w pełni dostępna dla osób niepełnosprawnych – tłumaczy Mateusz Manecki i dodaje, że tereny wokół szkoły są także dostępne dla niepełnosprawnych likwidując bariery w dostępie do szkoły. Zaplecze basenu i pomieszczenia techniczne zostały ukryte w skarpie, co pozwoliło maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń. Basen zlokalizowany nad nimi, o długości 12,5 m i szerokości 8 m pozwala na naukę pływania zarówno dzieciom uczęszczającym do szkoły jak i mieszkańcom, udostępniając obiekt w wieczornych godzinach.
Na szczególną uwagę w szkole zasługuje wewnętrzny dziedziniec (patio), który został przeznaczony na otwartą salę lekcyjną. Uczniowie mogą też korzystać z mediateki, biblioteki, sali informatycznej oraz nowocześnie wyposażonych sal chemicznych. Autorzy projektu pomyśleli także o strefach rekreacji dla dzieci, które zostały zorganizowane na korytarzach. Nie zapomniano także o miejscu pamięci Jerzego Kukuczki, patrona szkoły.
W szkole przewidziano także wielofunkcyjną salę sportową o wymiarach 24 x 12 m, z boiskiem do siatkówki i koszykówki, ścianką wspinaczkową, linami podwieszanymi do stropu oraz innymi sprzętami do ćwiczeń. Sala może być podzielona na dwie części przegrodą sterowaną elektronicznie, zaś rozgrywki można oglądać z widowni zlokalizowanej na antresoli. Boisko zewnętrzne o wymiarach 24 x 44 m (tj. pełnowymiarowego boiska do piłki ręcznej) jest uzupełnieniem wachlarzu możliwych zajęć sportowych dla sali gimnastycznej i basenu.
To już trzecia nowoczesna szkoła w gminie Zielonki. – Dużo inwestujemy w rozwój edukacji, aby zapewnić dzieciom i młodzieży z naszej gminy jak najlepsze warunki edukacji. Nasze działania przynoszą efekty, już po raz szósty gmina Zielonki otrzymała certyfikat Samorządowego Lidera Edukacji i została wyróżniona Złotym Certyfikatem Samorządowego Lidera Edukacji – mówi Beata Lipień-Łysek, Kierownik Referatu Budownictwa i Urbanistyki Urzędu Gminy Zielonki. W szkole naukę rozpoczęło ok. 350 uczniów i 100 przedszkolaków.
Projektant i Wspólnik Open Architekci
Projektant i Wspólnik Open Architekci
Dyrektor Generalny Majkut Design
Projektant Pracownia Architektoniczna 1997 sp. z o.o.
Vice Prezes Zarządu, Współwłaściciel, Architekt-Partner APA Wojciechowski Architekci
Prezes Zarządu, Współwłaściciel, Architekt-Partner APA Wojciechowski Architekci