×
Subskrybuj newsletter
propertydesign.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
REKLAMA
×

Szukaj w serwisie

Najpiękniejsza obwodnica w Polsce oddana do użytku

  • Autor: oprac. AL, PropertyDesign.pl
  • 17 lis 2022 15:19
  • Aktualizacja: 17 lis 2022 15:20
Najpiękniejsza obwodnica w Polsce oddana do użytku
Budimex oddał do eksploatacji sześciokilometrową obwodnica Wałbrzycha, fot. Budimex

Obwodnica przebiega w górzystym terenie tzw. Gór Wałbrzyskich ok. 500 metrów nad poziomem morza i pozwala na ominięcie centrum Wałbrzycha. Inwestycję za prawie 400 mln zł prowadził Budimex.

REKLAMA

  • Budimex oddał do eksploatacji sześciokilometrową obwodnica Wałbrzycha.
  • Obwodnica przebiega w górzystym terenie tzw. Gór Wałbrzyskich ok. 500 metrów nad poziomem morza i pozwala na ominięcie centrum miasta w pasie drogi krajowej nr 35.
  • Inwestorami są: Miasto Wałbrzych i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu.
  • Koszt inwestycji wyniósł 397 mln zł netto.

Obwodnica Wałbrzycha to droga dwujezdniowa z trzema węzłami komunikacyjnymi: Rondo Niepodległości; węzeł Żeromskiego; węzeł Reja. Na trasie powstały też trzy estakady nr 5 (rondo), wiadukt nr 6 (ul. Żeromskiego), wiadukt nr 7 (ul. Reja). Najdłuższy z obiektów ma 180 metrów długości.  Budimex skonstruował również przejście podziemne w ciągu ul. Żeromskiego. Powstała kładka dla pieszych nad obwodnicą w rejonie ulic dr Oczki i św. Kingi oraz trzy ramowe przepusty na potoku Szczawnik.

Koszt inwestycji wyniósł 397 mln zł netto, fot. Budimex
Koszt inwestycji wyniósł 397 mln zł netto, fot. Budimex

To był wymagający projekt

Budowa była bardzo wymagająca dla generalnego wykonawcy.  Pod budowaną drogą istniała niezinwentaryzowana infrastruktura pogórnicza – szyb Gustaw, Lisia Sztolnia. Wymagały one zmian projektowych i wielu dodatkowych prac wzmacniających i zabezpieczających nową obwodnicę – mówi Cezary Łysenko, dyrektor Dywizji Budownictwa Infrastrukturalnego Budimex.

Do budowy zużyto:  750 tys. ton na nasypy, 80 tys. ton mieszanki asfaltowej, ponad 2 tys. ton  stali zbrojeniowej i ponad 19 tys. metrów sześciennych betonu. Zadanie obejmowało także przebudowę 16 istniejących ulic.  

Obwodnica przebiega w górzystym terenie tzw. Gór Wałbrzyskich ok. 500 metrów nad poziomem morza i pozwala na ominięcie centrum miasta w pasie drogi krajowej nr 3, fot. Budimex
Obwodnica przebiega w górzystym terenie tzw. Gór Wałbrzyskich ok. 500 metrów nad poziomem morza i pozwala na ominięcie centrum miasta w pasie drogi krajowej nr 3, fot. Budimex

Odkrywaliśmy także pozostałości historycznej infrastruktury miejskiej i przemysłowej – torowiska, stare dukty drogowe, fundamenty i słupy energetyczne zasilające nieistniejące zakłady przemysłowe. Te okoliczności miały największy wpływ na to, że budowa trwała rok dłużej niż było planowane. Mimo to prace zakończyliśmy w ostatecznym terminie kontraktowym, czyli przed 21 listopada - dodaje Cezary Łysenko.

Budowa rozpoczęła się w kwietniu 2019 roku. Koszt inwestycji wyniósł: 397 mln zł netto. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie