REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 21 lut 2018 16:31
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
O trudnej sztuce dobrego projektu rozmawiali architekci podczas sesji „Architektura, która edukuje” na 4 Design Days fot. PTWP
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje
Nie chodzi o dmuchane aplikacje i dosłowną formę. W projekcie muzeum trzeba stawiać na autentyzm i emocje

Nawet świetna architektura nie tworzy dobrego miejsca. Musi się zadziać coś dodatkowego, aby wypełniło się treścią i ludźmi – zwracał uwagę Oskar Grąbczewski, architekt, założyciel, OVO Grąbczewscy. Jak powinno się projektować muzea? Czy stawiać na najnowsze technologie czy na autentyzm? Jaką rolę pełni architektura? O trudnej sztuce dobrego projektu rozmawiali architekci podczas sesji „Architektura, która edukuje” na 4 Design Days.

REKLAMA

Zdaniem Tomasza Koniora, architekta, założyciela, Konior Studio multimedia nie są stanie konkurować np. z obrazem „Babie lato” Józefa Chełmońskiego. - Zachłystujemy się tą całą technologią. Przez co architektura stała się „obrazkowa”. Oceniamy ją często ze zdjęcia, ale to jest bardzo ubogie i powierzchowne. Przebywanie w niej, odbieranie wszystkimi zmysłami - to nas uczy i daje bogatszą percepcję. Zatrzymajmy się na chwilę, postawmy sobie więcej pytań, a nie dawajmy „lajki”. Stanie na wprost obrazu jest niezastąpionym doznaniem, a to „Babie lato” z ekranu nigdy nam tego nie da - zwracał uwagę.

W opinii Oskara Grąbczewskiego, architekta, założyciela, OVO Grąbczewscy Architekci, pewne elementy popkultury mogą znaleźć się w nowoczesnym obiekcie muzealnym, czyli coś co na początku przyciągnie do niego ludzi. - Idealnie byłoby, gdy łączy się to z dobrą architekturą budynku – dodał.

Wzbudzać emocje

Ważne, aby sam budynek muzeum nas edukował, powinien wzbudzać emocje i zainteresowanie światem. - Mój projekt Pawilonu Józefa Czapskiego w Krakowie został poświęcony nie do końca znanej osobie w Polsce. Mówiło się więcej o jego wkładzie niż postaci. Nasze zadanie było takie, aby zainteresować widzów tą postacią. Zależało nam na tym, aby ludzie wracali do tego muzeum, a nie odwiedzili go tylko raz. Dlatego w pawilonie muzealnym jest ekspozycja stała i czasowa, która się zmienia. Co cenne nawet tzw. "stała" wystawa jest zmieniana - opowiadał Danuta Fredowicz, architekt, Izba Architektów Rzeczypospolitej Polskiej i właściciel ESAL.

Istotne jest to, aby tworzyć muzeum wespół z muzealnikami. - Krakowskie muzeum miało pewną wizję, ale zmieniła się ona pod wpływem dyskusji z muzealnikami. Wykorzystaliśmy elewację pawilonu. Postawiliśmy na białe płótno z corianu. Wykorzystaliśmy ekran z corianu na prezentacje filmowe o Czapskim, Krakowie czy historii sztuki. Początkowo muzealnicy nie podchodzili do tego z entuzjazmem. Dziś wiemy, że to była dobra decyzja zakończona sukcesem. Dziś odbywają się tam seanse filmowe, jest to jedna z większych atrakcji - opowiadała Fedorowicz.

Architektce zależało również na tym, aby wzbudzić emocje, stąd w pawilonie pojawiła się ekspozycja multimedialna. - Przenieśliśmy eksponaty z prawdziwego pokoju Czapskiego, w którym umarł. Wszystko jest autentyczne, nawet okna, meble, sztalugi itd. Można nawet poczuć zapach farby. Zobaczyć w jakich warunkach żył i jakimi przedmiotami się posługiwał. Co ciekawe, zrobiliśmy replikę kawiarni z początku XX wieku, bo Czapski lubił tworzyć w kawiarni. Ludzie przychodzą na kawę, ale przy okazji czegoś się nauczą – zauważyła.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.