REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Nowa norma akustyczna dla biur open space. Rozwiąże problem hałasu?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 17 gru 2021 13:33
Nowa norma akustyczna dla biur open space. Rozwiąże problem hałasu?
Hałas w biurze jest problemem zgłaszanym przez pracowników niezmiennie od wielu lat. Publikacja nowej normy akustycznej może tę sytuację zmienić. fot. mat. prasowe Ecophon

Biura, choć są coraz ładniejsze, wciąż niedostatecznie zaspokajają potrzeby pracowników związane ze skupieniem i prywatnością. Czy nowa norma dla biur open space rozwiąże problem hałasu?

REKLAMA

  • Badacze Leesman Index*, najbardziej kompleksowego, niezależnego badania środowisk pracy po raz kolejny wskazują, że biura, choć są coraz ładniejsze, wciąż niedostatecznie zaspokajają potrzeby pracowników związane ze skupieniem i prywatnością.
  • Według najnowszych badań, przeprowadzonych również w Polsce na 900 tys. osób, hałas jest jedną z głównych przyczyn niezadowolenia z biura.
  • Wytyczne świeżo opublikowanej normy ISO 22955 mają szansę tę sytuację zmienić. Norma stawia różne wymagania w zależności od dominującej w open space aktywności. 

Hałas w biurze problemem od wielu lat

 

- Uderzające jest to, że na przestrzeni jedenastu lat zadowolenie z biurowej akustyki pozostało właściwie na tym samym, niskim poziomie. Pomimo, że biura przeszły w tym czasie prawdziwą rewolucję, pracownicy wciąż narzekają na hałas i brak możliwości skupienia - mówi Magda Szubert z Ecophon Saint-Gobain, firmy wdrażającej rozwiązania akustyczne.

Według ankietowanych przez Leesman pracowników z kilkunastu tysięcy firm na całym świecie, w tym również z Polski, sygnały na temat problemu hałasu, raportowane były już podczas pierwszych badań przeprowadzonych w 2010. Wówczas wynikało z nich, że jedynie niespełna 29 proc. osób było zadowolonych z poziomów dźwięku, a cała reszta bardziej lub mniej narzekała. W najnowszym badaniu zadowolonych było nieco ponad 32 proc., ale to i tak mniej niż w 2019 r., w okresie przed pandemią.

- Praca w rozproszonych zespołach uwypukla problemy związane z hałasem w open space i we wszystkich przestrzeniach wspólnych. Ludzie przychodzą do biura obecnie, żeby się spotkać i chociaż przelotnie porozmawiać. Jednocześnie wciąż odbywa się sporo wideokonferencji. Z drugiej strony duża część osób chce też pracować w skupieniu. Biura powinny być na to lepiej przygotowane – dodaje Magda Szubert.

Nowa norma akustyczna

Zdaniem ekspertki, problem hałasu w biurach ma szansę uregulować nowa, międzynarodowa norma akustyczna ISO 22955:2021, która zawiera wytyczne dotyczące akustyki biur na planie otwartym. Norma stawia różne wymagania w zależności od dominującej w open space aktywności. Są wśród nich: rozmowy telefoniczne i wideokonferencje, współpraca w obrębie najbliższych stanowisk pracy, sporadyczna kooperacja, przyjmowanie gości. Norma przewiduje też sytuację, gdy w open space wykonuje się kombinację tych aktywności oraz gdy funkcja nie jest dokładnie znana. Zwraca uwagę na to, jak daleko w pomieszczeniu docierają odgłosy rozmów.

- ISO 22955:2021 nawiązuje do tego, co obserwujemy w biurach od wielu lat, czyli organizację pracy i przestrzeni w oparciu o aktywności. Bardziej precyzyjne podejście do planowania akustyki open space i przemyślane zastosowanie sprawdzonych rozwiązań, daje szanse na zapewnienie takiego komfortu pracownikom, na jaki zasługują i jakiego oczekują od pracodawcy – podkreśla ekspertka.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.