Nowe muzea w Polsce. Na te obiekty czekamy!



PropertyDesign.pl - 29-04-2021 16:23


Miłośnicy sztuki, historii i szeroko pojętej kultury mają na co czekać. W najbliższych miesiącach otwarte zostaną: Muzeum Bursztynu w Gdańsku, Muzeum Pamięci Sybiru w Białymstoku oraz Centrum Szyfrów Enigma w Poznaniu. W budowie są m.in. Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Historii Polski, Muzeum Wojska Polskiego, a na etapie projektowania – kolejne obiekty.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Otwarcie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie będzie jednym z najważniejszych wydarzeń kulturalnych najbliższych lat w stolicy. Budynek wpisze się w pustkę przed budynkiem Pałacu Kultury i Nauki i ma być wizytówką miasta. Za projekt muzeum odpowiada pracownia Thomas Phifer and Partners.
W obiekcie, poza funkcją muzealną znajdą się również sala kinowa na 150 osób, księgarnia oraz bistro. Na ogólnodostępnym poziomie 0, poza przestrzeniami wystawienniczymi zaplanowana jest również przestrzeń edukacyjna i audytorium. Minimalistyczna architektura budynku nawiązuje do podstawowych form geometrycznych i charakteryzuje się czystą formą bryły.

Budynek tworzą dwa prostopadłościany, które kontrastują ze sobą wielkością i ustawieniem. Szczególną rolę w architekturze Muzeum odgrywa biały beton architektoniczny, będący głównym materiałem elewacyjnym, a nad którego kolorem pracowano przez wiele miesięcy.

– Gmach, który będzie dawał ludziom poczucie przejrzystości, otwartości, będzie wciągał do środka, a nie stanie się barierą – musi być obecny na placu w taki oto zapraszający sposób. Obiekty rozmieszczone na parterze budynku muszą być całkowicie widoczne z zewnątrz, tak, by stawały się częścią życia miasta, częścią życia ludzi tędy chodzących. Potrzebujemy tu otwartego planu, otwartych galerii. Te same cechy ma mieć także przestrzeń ogólnodostępna na parterze – te miejsca, gdzie ludzie przychodzą, by się spotkać, by rozmawiać, by uczestniczyć w wydarzeniach. Mamy się tu czuć wolni, niezobligowani do robienia czegoś konkretnego, niezobligowani do wydawania pieniędzy – mówi o swoim projekcie arch. Thomas Phifer.

Budowa ma zakończyć się w 2023 roku.

Muzeum Historii Polski w Warszawie

Budowa Muzeum Historii Polski i równolegle powstającego Muzeum Wojska Polskiego jest elementem szerszego projektu przekształcenia Cytadeli Warszawskiej w otwartą dla wszystkich przestrzeń publiczną. Dzięki nowym inwestycjom Cytadela, po ponad 200 latach izolacji, stanie się parkiem kultury, miejscem zarówno spotkania z przeszłością i poszerzania wiedzy, jak i codziennego odpoczynku czy wydarzeń kulturalnych. Za projekt odpowiada pracownia WXCA.

Muzeum Historii Polski będzie jednym z najnowocześniejszych muzeów powstających obecnie w Polsce i Europie, odwiedzanym przez ok. 500.000 gości rocznie. Będzie miejscem wielowymiarowego kontaktu z historią Polski, refleksji, a także dyskusji, zdobywania wiedzy, kontaktu z kulturą, ośrodkiem życia społecznego.

Architektura budynku Muzeum Historii Polski jest świadomie budowaną narracją. Jest zapisaną w kamieniu i współczesnej formie opowieścią o nawarstwianiu historii, odkrywaniu, odsłanianiu wielorakich znaczeń przeszłości, otwartości oraz o wolności, będącej hasłem przewodnim Muzeum. Kamienna bryła w swym wizualnym wyrazie odnosi się do nawarstwień czasu budujących materię historii. W kolejnych warstwach, niczym w przekroju archeologicznym, dostrzegamy ślady ludzkich działań, zdarzeń historii, epok.

Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie

Punktem wyjścia dla koncepcji zagospodarowania terenu Cytadeli było potraktowanie parku i budynków muzeum jako nierozerwalnej całości oraz nawiązanie do jej historycznego układu architektoniczno-urbanistycznego. Układ przestrzenny zespołu odniesiono do XVIII – wiecznego rozkładu z Placem Gwardii w centrum założenia, głównym budynkiem Muzeum Historii Polski oraz flankującymi plac dwoma budynkami Muzeum Wojska Polskiego.

Na terenie Cytadeli będzie można korzystać także z walorów krajobrazowych i ekspozycji plenerowych. Dzięki potraktowaniu budynku i otoczenia nie jako osobnych stref, ale jako uzupełniających się biegunów jednej narracji, można opowiedzieć o Wojsku Polskim znacznie pełniej. Poprzez odpowiednie ukształtowanie poszczególnych części Cytadeli będzie można podziwiać pojazdy wojskowe, czołgi, samoloty itd. w sposób możliwie swobodny, by odwiedzający mogli sobie wyobrazić, w jaki sposób funkcjonowały na polu walki.

Bryłę pierwszego budynku Muzeum Wojska Polskiego tworzy kompozycja monolitycznych betonowych bloków swobodnie rozmieszczonych w przestrzeni budynku. Monolity rodzą z jednej strony skojarzenia z masywnością militarnych umocnień, z drugiej nawiązują do dyscypliny i uporządkowanego szyku zbrojnych formacji. Wnętrza bloków zajmują ekspozycje i pozostałe główne funkcje. Rozdzielająca bloki pustka tworzy główne przestrzenie publiczne wnętrza, łączy też wizualnie z otoczeniem.

Monumentalność i surowość nowej siedziby zostaną przełamane subtelnością reliefu pokrywającego powierzchnię solidnych bloków. Specjalnie dla muzeum zaprojektowano wyjątkowy, przestrzenny wzór - szewron, który jest odciśnięty w ścianach z betonu barwionego w masie. Światło i cień grające na fasadzie dodadzą surowym ścianom niezwykłości i miękkości. Szewron zapisaną w architektonicznym detalu parafrazą nawiązuje w sposób delikatny i niedosłowny do motywów kojarzących się z wojskowością: Orzełka WP, skrzydeł charakterystycznych dla husarii, oznaczeń stopni wojskowych czy sznura generalskiego. Beton architektoniczny będzie barwiony w masie na kolor nawiązujący do ceglanych murów Carnota otaczających Cytadelę. To współczesny budulec, którego użycie pozwala podkreślić rangę tego typu instytucji.

Projekt Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie stworzyła pracownia WXCA.

Muzeum Ceramiki w Bolesławcu

Muzeum Ceramiki w Bolesławcu jest instytucją o ponad stuletniej tradycji. Powstało jako muzeum miejskie, prezentujące tradycje miasta i regionu – oczywiście z głównym bogactwem – ceramiką na czele. Muzeum od ponad 50 lat zajmowało dwie lokalizacje. Teraz jego eksponaty zostaną przeniesione w bardziej reprezentacyjne miejsce, dawny Pałac Pücklera. Miasto w ubiegłym roku rozstrzygnęło przetarg na projekt nowej siedziby muzeum. Wygrała pracownia Toya Design, która zaprojektowała również ekspozycję i nowe logo.

Nowy obiekt ma ponad 2 000 mkw. powierzchni użytkowej i swoją skalą stwarza o wiele większe możliwości prezentacji imponujących zbiorów Muzeum, pozwala na dalszy jego rozwój i dalsze prowadzenie misji. Projekt przewiduje nie tylko rewitalizację zabytkowego pałacu i przywrócenie mu jego dawnego blasku, ale również wprowadza rozwiązania funkcjonalne, które uczynią go nowoczesnym obiektem wystawienniczym. Nowa klatka schodowa, której osią jest winda połączy parter i piętro mieszczące ekspozycję z poddaszem będącym zapleczem programowym Muzeum. Samo poddasze zostanie połączone w jedną przestrzeń. Obiekt zyskał także zaplecze konferencyjne, sale warsztatowe i sklep z pamiątkami Muzeum. Paradny dziedziniec obiektu stanie się miejscem spotkań i wydarzeń. Powstanie tutaj także, wzorem obecnego budynku muzeum, ogród z lapidarium. Do dyspozycji odwiedzających będzie przestronny parking.

Toya Design jest autorem nie tylko projektu przebudowy pałacu, ale również projektu wnętrz oraz ekspozycji i nowego logo Muzeum Ceramiki. W zaprojektowanej ekspozycji stałej artefakty umieszczone są za szybą pokrytą gradientem z przezroczystymi oknami-kadrami, które ukazują cytaty z historii. W każdej z czterech sal ekspozycyjnych wystawa będzie miała inny element prowadzący narrację - wszystkie zaplanowano jednak według tej samej zasady, z przeskalowanym motywem graficznym odzwierciedlającym kontekst historyczny wynikający z prezentowanych w danym pomieszczeniu.

Centrum Szyfrów Enigma w Poznaniu

U zbiegu ulic Kościuszki i Św. Marcin w Poznaniu, w budynku Collegium Martineum, stanowi własność Uniwersytetu A. Mickiewicza, powstaje Centrum Szyfrów Enigma. To tutaj przed wojną pracowali polscy matematycy, którzy złamali kod niemieckiej Enigmy.

Odwiedzający placówkę będą mogli poznać historię złamania szyfru oraz odkryć wątki z przeszłości regionu i miasta. Na I piętrze remontowanego budynku znajdzie się, złożona z trzech części, ekspozycja CSE. Pierwsza część obejmować będzie kurs szyfrów, kolejne poświęcone będą historycznym wydarzeniom związanym ze złamaniem kodu Enigmy oraz ich następstwami, które doprowadziły do rewolucji cyfrowej. Ekspozycja będzie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W Centrum będzie funkcjonowała także dedykowana dzieciom „Strefa szyfrów” służąca zabawie i edukacji, zachęcająca najmłodszych do interakcji, rywalizacji i rozwiązywania łamigłówek.

Oprócz nowej aranżacji wnętrz i remontu instalacji w budynku Collegium Martineum zostanie również poprawiona jego dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Przebudowane zostaną schody przed wejściem do CSE, a od strony dziedzińca wykonana zostanie winda.

Za projekt ekspozycji odpowiada firma New Amsterdam z Krakowa, a części wspólne projektuje pracownia Front Architects z Poznania.

Projekt jest realizowany przez Miasto Poznań przy współpracy z Poznańskim Centrum Dziedzictwa miejską instytucją kultury, opowiadającą o Poznaniu i jego dziedzictwie. Instytucja zarządza Bramą Poznania, Traktem Królewsko-Cesarskim, Centrum Szyfrów Enigma, Galerią Śluza i Fest Fyrtlem.

Otwarcie CSE zaplanowano na lato 2021 roku, a dokładny termin poznany w czerwcu.

Muzeum Powstania Wielkopolskiego w Poznaniu

Siedziba muzeum powinna odzwierciedlać symbolikę zwycięstwa w sposób, który nie zakłóci relacji z kontekstem i nie zdominuje wzgórza wraz z Kościołem Św. Wojciecha z 800 - letnią tradycją. Istotą projektu było także stworzenie miejsca, które nie tylko opowie o historii wspólnego działania Wielkopolan, ale również pozwoli na budowanie nowych relacji pomiędzy mieszkańcami Poznania.

Dlatego architekci zaproponowali, by centralnym miejscem całego obiektu stał się okrągły plac, wokół którego zgromadzone są kameralne budynki muzealne. – Proponując taki układ, przypominamy o początkach naszego państwa, o grodach i osadach, w których tworzyły się pierwsze społeczności – mówi Małgorzata Dembowska z pracowni WXCA, współautorka projektu.

To właśnie przestrzeń, którą tworzą bryły obiektów, ma stanowić symbol zwycięstwa. Otwarta forma placu może zachęcać do interakcji, stanowić naturalne miejsce wymiany myśli, debaty, dialogu, wszystkiego, co przyczynia się do budowania głębszych relacji społecznych. – Projektując nową siedzibę muzeum, odnieśliśmy się między innymi do słów Ignacego Paderewskiego z jego przemówienia z 1918 r., kiedy wspominał o sile polskiej tożsamości budowanej przez wspólnotę zaangażowanych ludzi – mówi Krzysztof Moskała z pracowni WXCA, współautor projektu.

Refleksja nad współczesnością bazującą na solidnych fundamentach historii zaowocowała stworzeniem odpowiedniej architektury budynku. Podstawę muzeum (parter) będzie stanowił surowy kamień przywołujący pamięć o pierwszych budowlach na ziemiach polskich. Kolejne kondygnacje będą wykonane z gładko ciętego kamienia, który przenosi do czasów współczesnych. Cała narracja budynku ma swoje odzwierciedlenie w zastosowanych rozwiązaniach materiałowych. Wydźwięk kamiennych solidnych ścian na zewnątrz został skontrastowany z ciepłą aranżacją wnętrz, w których zestawienie bieli ścian z elementami drewna nawiązuje charakterem do tradycyjnego domu.

Muzeum Bursztynu w Gdańsku

Już pod koniec lipca br. będzie miało miejsce oficjalne otwarcie Muzeum Bursztynu w Gdańsku. Remont Wielkiego Młyna i adaptacja do nowej funkcji Muzeum Bursztynu rozpoczęła się w grudniu 2018 roku. W pierwszym etapie prac remontowych zlikwidowano pozostałości po dawnym centrum handlowym, które największą popularnością cieszyło się w latach 90-tych ubiegłego stulecia. Wymieniony został też dach i stolarka okienna. Obecnie w Wielkim Młynie trwają prace we wnętrzach.

We wnętrzu Wielkiego Młyna będzie dominować czerń (płyty z czarnego granitu zostały sprowadzone z Indii), szkło oraz światła LED. Osiągnięty w ten sposób kontrast czerni z jasnym kolorem bursztynu ma wydobyć jego piękno, skupić uwagę widza i wciągnąć go w świat prezentowanych eksponatów. Do zwiedzania zostaną udostępnione trzy z czterech poziomów Wielkiego Młyna o łącznej powierzchni ok. 2000 m kw, do których dostęp umożliwi winda z panoramicznym widokiem na wszystkie poziomy obiektu oraz schody. Obiekt ma być w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na pierwszym piętrze ma być ukazany bursztyn w naturze, na drugim – bursztyn w kulturze.

Wejście do budynku będzie zlokalizowane od strony ulicy Rajskiej. Na poziomie „0” ma się znaleźć kasa, szatnia, sklepy, kawiarnia oraz sala wystaw czasowych. Zachowana zostanie również ekspozycja archeologiczna pokazywana przed zamknięciem centrum handlowego. Tu jednak dojdzie do drobnych zmian, a same zabytki zostaną zabezpieczone nowymi, szklanymi balustradami. Kondygnacja wyżej, na poziomie „1”, zostanie poświęcona wystawie stałej i powiązaniu bursztynu z przyrodą. Znany z obecnego Muzeum Bursztynu „bursztynowy las”, który w plastyczny sposób pokazuje w jakiś sposób powstał bursztyn bałtycki zostanie pokazany w odświeżonej odsłonie dzięki projektowi artystki Anny Bocek. Część poziomu zostanie oddana na potrzeby gastronomii, która będzie dysponować także własnym wyjściem na ulicę Rajską oraz sala edukacyjno-konferencyjna. Na poziomie „2” zwiedzający zobaczą drugą część wystawy stałej, która pokazuje wątek bursztynu w kulturze. Znajdą się tu eksponaty związane ze sztuką dawną i tą współczesną oraz w wydzielonej części pomieszczenia administracyjne. Wyżej będą już tylko pomieszczenia techniczne.

Muzeum Książąt Lubomirskich we Wrocławiu

Budynek muzeum spod kreski WXCA będzie miał strategiczną lokalizację w historycznym centrum miasta. Gmach powstanie w sąsiedztwie barokowej zabudowy kościoła uniwersyteckiego, głównego gmachu Uniwersytetu Wrocławskiego, głównego budynku Zakładu Narodowego im. Ossolińskich i powojennego bloku na rogu placu Uniwersyteckiego i ulicy Szewskiej.

Zaprojektowane muzeum to współczesny miejski pałac, majestatyczny gmach z licznymi otwarciami, tworzący wielokierunkowe powiązania z otaczającą przestrzenią. Jego struktura odwołuje się do rytmów otaczających go historycznych budynków i jednocześnie wprowadza nową jakość. Budynek charakteryzuje się otwartością, wyważonymi proporcjami przeszkleń, swobodną kompozycją. Jest to takie współczesne wyobrażenie klasycznego miejskiego palazzo – Pałacu Kolekcji Lubomirskich.

Muzeum Pamięci Sybiru w Białymstoku

We wrześniu tego roku otwarcie będzie miało Muzeum Pamięci Sybiru w Białymstoku. Muzeum zlokalizowane jest w kompleksie budynków przy ul. Węglowej 8 w Białymstoku. Inwestycja objęła adaptację historycznego obiektu wraz z jego rozbudową do powierzchni ok. 5 tys. mkw. na potrzeby Muzeum oraz rewitalizację jednego magazynu i jego najbliższego otoczenia wraz z torami kolejowymi w kompleksie obiektów wojskowych z lat 30. XX wieku, którymi w latach 40. odjeżdżały transporty z mieszkańcami Białegostoku i regionu na Sybir.

Autorem projektu bryły budynku jest pracownia Arkon Jana Kabaca. Część wystawiennicza muzeum znajduje się w odnowionym dawnym budynku magazynowym, który został zachowany w niezmienionej formie, a jego ceglana elewacja została oczyszczona i odświeżona. Z kolei w nowym, dobudowanym obiekcie zaprojektowano sale konferencyjne, bibliotekę, sale edukacyjne, zaplecze, a także kawiarnię. Nowopowstałą bryłę charakteryzuje surowa architektura, z dominującym betonem i szkłem. Muzeum otoczone zostało symbolicznym "lasem" stalowych słupów, które nawiązują do syberyjskiej tajgi.

W marcu br. w muzeum zakończyły się prace nad wykonaniem wystawy stałej. Architektura budynku skłoniła do podzielenia wizyty w Muzeum na dwa główne tematy: podróż oraz życie na zesłaniu, na dwóch różnych poziomach. Kompozycja wystawy stanowi wyraz najnowocześniejszych tendencji w muzealnictwie łączących multimedia, autorską narrację i oryginalne eksponaty. Po ekspozycji prowadzą głosy bezpośrednich świadków historii – Sybiraków.