Nowy dworzec PKP w Oświęcimiu będzie otwarty na wiosnę. Elewację ozdobi mozaika



PAP - 18-02-2020 12:09


Wiosną br. zostanie otwarty nowy dworzec kolejowy w Oświęcimiu. Koszt inwestycji – finansowanej z budżetu państwa i przez kolej - wynosi ok. 16,5 mln zł.

"Zakończono już prace konstrukcyjne oraz większość prac wykończeniowych związanych z budową nowego dworca. Trwa jeszcze wykonanie przyłącza energetycznego do budynku oraz rozruch urządzeń i systemów. Finalizowane jest zagospodarowanie terenu, w tym nasadzenia drzew i krzewów. Powoli rozpoczynają się prace porządkowe" - poinformował Sarna.

Nowy dworzec powstaje w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego. Składa się z dwóch niezależnych kubatur, połączonych wspólnym dachem. Został wzniesiony w miejscu, które zajmował stary dworzec.

W części zachodniej nowego obiektu znajdą się przede wszystkim przeszklona poczekalnia, kasy biletowe, toalety, pomieszczenie dla osób z dziećmi i posterunek Straży Ochrony Kolei. Zaplanowano tam także poczekalnię dla dzieci z kącikiem zabaw. W części wschodniej znajdą się cztery lokale usługowo-handlowe. Na zewnątrz, pod wiatą, pojawią się miejsca oczekiwania na pociąg i parking rowerowy. Na dworcu staną też: biletomat, bankomat, maszyny vendingowe (automaty do sprzedaży), szafki na bagaż i paczkomat.

Dworzec zostanie wyposażony w gruntową pompę ciepła, wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła oraz instalację wody szarej zasilanej przez wodę deszczową, wykorzystywanej do spłukiwania toalet i podlewania zieleni.

Elewację nowego budynku zdobi mozaika autorstwa Kazimierza Gąsiorowskiego z początku lat. 60. XX w. Wcześniej znajdowała się ona we wnętrzu rozebranego dworca. Ma 24 m długości i powierzchnię 100 m kw.

Oświęcimski dworzec będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dla niewidomych zaprojektowano system oznaczeń dotykowych i pasów prowadzących.

Przed dworcem powstanie m.in. plac z przystankiem autobusowym oraz parking dla kilkudziesięciu samochodów.

PKP pod koniec lata 2018 r. zawarła umowę na wybudowanie dworca z wyłonionym w przetargu konsorcjum, którego liderem jest przedsiębiorstwo budowlane Mazur z Jankowic w Śląskiem.

Budynek, który został rozebrany, powstał w latach 60. XX w. W ostatnich latach w większości był nieużytkowany i częściowo zdewastowany. PKP pierwotnie zamierzały go wyremontować, ale w końcu uznały, że jest to nieopłacalne.